“No skatuves pie bijušajiem cietumniekiem!” Savelkot pandēmijas jostu, krīt aktieri 0
Aija Kaukule, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
“LA” jau rakstīja, ka skaļākās pārmaiņas aktieru štatā šopavasar piemeklējušas Dailes teātri. Tomēr no darba štatā ir plānots atlaist arī trīs Latvijas Nacionālā teātra aktierus, “LA” aizvadītās nedēļas nogalē apstiprināja teātra direktors Jānis Vimba.
Ārštatā – vecmeistars Skanis un jaunie aktieri
Neoficiāla informācija liecina, ka pēc šā pavasara darbu teātrī jau kā ārštata aktieris varētu turpināt izcilais teātra vecmeistars Jānis Skanis. Sarunā ar “LA” aktieris apliecināja: “Šī bija mana un teātra abpusēja vienošanās, un pretenzijas es neceļu.”
Šajā pavasarī Jānis Skanis gatavojās lomai izrādē “Sapnis vasaras naktī” režisora Elmāra Seņkova vadībā. “Oficiālajam statusam teātrī nepiešķiru lielu nozīmi. Paldies Dievam, man ir pensija, un tā ir zināma atbalsta svira. Protams, ir bijušas visādas domas, ne jau vienmēr tās labākās un sirsnīgākās, bet es skatos pāri visam. Drīzāk uztraucos par jaunajiem kolēģiem – šie ir grūti laiki, cerēsim, ka stipros tie padarīs stiprākus, bet gribētos, lai neviens netiktu salauzts. Pats jūtos stipro pusē. Ja jaunajiem vēl kaut kas jāpierāda, jāapliecinās, man šīs vajadzības vairs nav. Vēl, protams, gribētu darīt kādu labu darbu teātrī, kas man patiešām patiktu, iekustinātu sirdi,” teic J. Skanis.
Savukārt aktrise Ilva Centere “LA” atklāja, ka viņas darba līgums ar teātri bijis noslēgts līdz šā gada jūnija beigām, un tas netiks pagarināts. Aktrise teātra štatā spēlējusi trīs sezonas, viņas aktierdarbs novērtējams izrādēs “Cīrulīši”, “Sudraba slidas”, “Savādais atgadījums ar suni naktī”, “Apsolu” un citās, tāpat viņa spēlē galveno sieviešu kinolomu fantastikas trillerī “Tur”.
“Man nebija pretenziju pret sadarbības pārtraukšanu. Trīs sezonas ir pietiekami ilgs laiks, lai es kā aktrise adaptētos teātrī un saprastu, vai tas īsti ir man.
Īsti nebiju šokā par šo ziņu, tā tikai vēlreiz apliecināja manu nesaderību ar šo teātri. Man netika dotas iespējas – lielas, spraigas lomas, kurās varētu sev pierādīt. Tomēr neuztveru to kā apliecinājumu talanta un spēju nepietiekamībai, ir skaidrs, ka gribu nodoties savai profesijai, kad atkal būs tāda iespēja.
Teātris ir diezgan nežēlīga vieta, tas var tevi izbīdīt saulītē, bet var atstāt ēnā, un šāda situācija var piemeklēt ikvienu. Ir skaidrs, ka teātris nav iestāde, kas domās par aktieri un to, kā viņam šobrīd būtu labāk. Iespējams, esot neatkarīgam [aktierim], pat ir lielāka iespēja īstenot savu potenciālu.”
Pēc neoficiālas informācijas, darba līgums šīs sezonas beigās netiks pagarināts arī aktierim Jurģim Spuleniekam, kurš “LA” komentārus sniegt atteicās.
“Miera laikos” neatlaistu
“Šie aktieri nav devušies prom pavisam – teātris ir lūdzis viņus turpināt darboties ārštatā,” skaidrojot situāciju, pauž Latvijas Nacionālā teātra direktors Jānis Vimba, gan neatklājot atlaižamo aktieru vārdus. “Šo lēmumu es un teātra mākslinieciskā padome esam pieņēmuši nevis tāpēc, ka šie aktieri būtu slikti, bet tāpēc, ka ekonomiskā situācija spiež mūs saīsināt sastāvu jebkurā teātra departamentā.”
Ja paliekam tikai ar valsts dotāciju, nevaram visiem samaksāt, tāpēc kaut kādi griezumi ir jādara. Šie lēmumi nav vienkārši un viegli.”
Vaicāts par aktieru atlaišanas kritērijiem, J. Vimba līdzās ekonomiskajai situācijai un aktieru salīdzinoši mazajai nodarbinātībai min arī režisoru pieprasījumu. “Tas ir viens no objektīvākajiem kritērijiem: cik aktieris ir pieprasīts teātrī. Turklāt mūsu mākslinieciskajā padomē ir vairāki režisori, arī viesrežisori – ja arī viņi neizvēlas šos aktierus, tad tas ir vērā ņemams rādītājs. Protams, tas vienmēr būs subjektīvi.”
Šobrīd Nacionālā teātra štatā ir 43 aktieri. Šajā sezonā to papildināja divi jaunie aktieri – Laura Siliņa un Jēkabs Reinis –, savukārt jau agrāk šajā sezonā pēc pašu vēlēšanās štatu atstājuši divi aktieri – vecmeistars Uldis Dumpis un aktieris Ģirts Liuziniks.
“Pēdējās sezonās biju pastrādājis diezgan pamatīgi un sapratu, ka man radoši kļūst smacīgi,” stāsta Ģ. Liuziniks. “Nolēmu vienkārši paņemt pauzi.
Ārštata aktieriem, protams, tagad ir grūtāk, jo štata aktieri saņem vismaz kaut kādu algu. Pabalstus neesmu pieprasījis, drīzāk meklēju iespēju fiziski pastrādāt – piepalīdzu remontdarbos, meža attīrīšanas darbos. Ja cilvēks ir ar mieru darīt kaut ko ārpus savas komforta zonas, izdzīvot var.”
Kaspars Zāle pasniegs aktiermeistarību cietumniekiem
“LA” jau rakstīja – paredzams, ka Dailes teātri kopumā šosezon atstās pieci aktieri. Četri – Sarmīte Rubule, Aija Dzērve, Mārtiņš Počs un Kaspars Zāle – saskaņā ar teātra direktora Jura Žagara pausto tiek atlaisti nepietiekamas nodarbinātības dēļ, turklāt krīze esot paātrinājusi procesu.
“Mutiski esam vienojušies ar aktieri Mārtiņu Poču, atliek sakārtot detaļas, ar Kasparu Zāli esam pārrunu procesā – viņa darba līgums beidzas šīs sezonas beigās, bet abas aktrises šobrīd ir “uz slimības lapas”, un šīs lietas ir procesā,” “LA” atklāj J. Žagars.
Kaspars Zāle sarunā ar “LA” teic: emocijas, izdzirdot ziņu par atlaišanu, bijušas “nepieredzēti jaudīgas”. “Paldies Jurim [Žagaram] par mācību – nu zinu, kādai jābūt biznesmeņa pieejai. Bet es vēl gribu izdarīt savus darbus teātrī, jo uz būtiskām lomām nākamajā sezonā mani ir paņēmuši divi režisori – Regnārs Vaivars izrādē “Trīs draugi” – šīs lomas piedāvājums simtprocentīgi nav mainījies arī tagad –, un Boriss Frumins “Vecākajā dēlā”,” viņš pauž. “Sešus gadus esmu godprātīgi kalpojis teātrim, man tur neveicās viegli, bet šobrīd jūtu sevī jaudu un potenciālu. Tikko esmu parakstījis oficiālu līgumu – kā brīvprātīgais bez maksas pasniegšu aktiermeistarību probācijas dienestā bijušajiem cietumniekiem. Vēlāk kopā ar režisoru Kārli Lesiņu veidošu pētniecisku izrādi par šo tēmu – par cilvēku ekstrēmā sistēmā,” atklāj aktieris.
Šogad darba līgums netiks pagarināts arī Dailes teātra aktierim Edijam Zalakam, kurš šajā teātrī strādāja kopš 2014. gada. Lēmumu atstāt aktieru štatu ziemas nogalē E. Zalaks esot pieņēmis pats, jo arvien vairāk bijis pieprasīts Krievijas aktieru apritē teātrī un kino. Pirms pusotra gada aktieris izturējis režisora Jevgēņija Mironova piedāvāto “kastingu” Maskavas Nāciju teātrī. “Protams, ir mazas neērtības, bet labi sakrita, ka pašlaik varu filmēties projektā Latvijā. Gaidu brīdi, kad atkal varēšu doties strādāt arī citās valstīs,” secina E. Zalaks.
Reģionu teātri savējos patur
Gan Jaunais Rīgas teātris, gan valsts teātri Latvijas reģionos – Liepājā, Valmierā un Daugavpilī – apliecina, ka krīzes situācijā aktierus neatlaiž, un sola, ka neplāno pandēmijas krīzes raisītas izmaiņas aktieru štatā.
Tiesa, Valmieras teātra aktieru štats (32 aktieri) šajā sezonā pārmaiņas tomēr piedzīvojis. Štata vietu, pārceļoties uz Dailes teātri, atstājis jaunais aktieris Kārlis Arnolds Avots. 10. martā teātra štatā pieņemta kādreizējā ārštata aktrise Anna Nele Āboliņa un četri Latvijas Kultūras akadēmijas Valmieras teātra aktieru kursa studenti: Ieva Estere Barkāne, Diāna Krista Stafecka, Krišjānis Strods un Sandis Runge.
“Ar Imantu Stradu darba attiecības šobrīd nav pārtrauktas,” apliecina teātra pārstāve Marta Cekule. Liepājas teātrī aktieru štats (24 aktieri) paliek nemainīgs, apstiprina teātra direktors Herberts Laukšteins. “Tieši pretēji – mums ir desmit studenti, kuri tiek “ieplūdināti” repertuārā, tiesa, pagaidām viņi darbojas kā ārštata aktieri,” viņš norāda.
Daugavpils teātrī, kur darbojas apvienotā latviešu un krievu trupa (24 aktieri un astoņi dejotāji), šogad uzņemta viena jauna aktrise – savulaik pazīstamā dziedātāja Kristīna Zaharova. Teātris apliecina, ka pašlaik neplāno mainīt darbinieku skaitu.
“Situācija ir briesmīga no visām pusēm”
Daiga Šiliņa-Gaismiņa, Latvijas Teātra darbinieku savienības vadītāja, Nacionālā teātra aktrise: “Teātriem ir jāmēģina kaut kā pārdzīvot šo laiku, kura beigas mēs nezinām. Saprotu teātra vadītājus, kuri spiesti sākt [atlaišanu] ar izrāžu apkalpojošo personālu un beigās nonāk arī līdz radošajam kolektīvam. Situācijā, kad ierobežojumu dēļ nav nekādu projektu, aktieriem, kuriem bijuši līgumi, atliek izmantot bezdarbnieku pabalstu.
Ir nācies dzirdēt daudzu Eiropas teātra speciālistu labvēlīgi skaudīgus viedokļus par to, cik esam laimīgi, jo mums ir repertuāra teātri ar aktieru štatu. Tikai repertuāra teātris var nodrošināt aktieru trupas ilglaicīgu attīstību.”
Maija Doveika, Nacionālā teātra aktrise: “Savulaik esmu izgājusi cauri dažādiem posmiem savā aktrises karjerā. Esmu bijusi bez darba. Bijusi tālu prom no šīs profesijas. Esmu atgriezusies, tikusi neuzņemta teātrī.
Lūgusi darbu un saņēmusi klajus atteikumus. Bijuši brīži, kad esmu varējusi tikai sapņot par to, ka strādāju teātrī un man varētu būt regulāri ienākumi. Tad atkal ar ļoti strauju progresu esmu teātrī atgriezusies.
Šis ir brīdis, kurā cilvēkam ir jāpārskata savs drošības pamats. Reāli viņam tāda nav, un to nesniedz ne viņa maciņš, ne veselība, pat ne talants. Mana drošība ir mans Dievs un mana derība ar viņu.”