Pirmdienas naktī lidaparāts “Solar Impulse” pacēlās no Nagojas lidostas Japānā un devās lidojumā pāri Klusajam okeānam.
Pirmdienas naktī lidaparāts “Solar Impulse” pacēlās no Nagojas lidostas Japānā un devās lidojumā pāri Klusajam okeānam.
Foto – AFP/LETA

Saules lidmašīna labo rekordu 0

Ar saules enerģiju darbināmā lidmašīna “Solar Impulse”, kas devusies pasaules apceļojumā, pēc gandrīz mēnesi ilgas aizkavēšanās laikapstākļu dēļ Japānas pilsētā Nagojā, 30. jūnijā sāka 13 000 kilometru garo lidojumu pāri Klusajam okeānam.

Reklāma
Reklāma
7 iemesli, kāpēc jūs nespējat zaudēt svaru pat, ja pārtiekat tikai no vienas salāta lapas
RAKSTA REDAKTORS
“Ārsts atnāk ar kafiju, bez steigas…” Paciente dusmīga, kāpēc “Veselības centrs 4” atļaujas necienīt cilvēku laiku
7 pārtikas produkti, kurus nevajadzētu bieži ēst. Tie ļoti var kaitēt zarnām
Lasīt citas ziņas

Šveiciešu pilota 62 gadus vecā Andrē Boršberga vadītais lidaparāts, kas gūst enerģiju no saules baterijām uz 72 metrus platajiem spārniem, vakar bija veicis aptuveni pusi ceļa, pārlidojot Midveja salu un tuvojoties Kalaleolas salai Havaju arhipelāgā, kur paredzēta starpposma nosēšanās, ziņo raidsabiedrība BBC. Pēc 76 stundu lidojuma Boršbergs sasniedzis jaunu pasaules rekordu nepārtrauktā solo lidojumā bez degvielas uzpildes, veicot aptuveni 5500 kilometru. Iepriekšējo rekordu bija uzstādījis amerikāņu pilots Stīvs Fosets 2006. gadā, ar reaktīvo lidaparātu “Virgin Global Flyer” aplidojot Zemi un veicot vairāk nekā 41 000 kilometru.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Lidojums pāri Klusajam okeānam ir vissarežģītākais mainīgo laikapstākļu dēļ,” atzinis lidojuma rīkotājs Bertrāns Pikārs, kurš plāno šodien sagaidīt Boršbergu Havaju salās pēc 120 stundu lidojuma. Uzņēmējs un piedzīvojumu meklētājs Pikārs ir arī pilotējis saules darbināto lidaparātu vairākos posmos pasaules apceļojumā, kas sākās martā Abudabi, Apvienotajos Arābu Emirātos. Pēc lidojuma vadītāju aprēķiniem, pagaidām Boršbergam izdevies ievērot lidojuma ātrumu un augstumu, lai izvairītos no mākoņiem, kas varētu likt mainīt maršrutu un paildzināt lidojumu. Lidaparāta nosēšanos varētu sarežģīt vējš. Nākamajā posmā no Kalaeloas līdz Fīniksai ASV piekrastē to paredzēts vadīt Pikāram, kurš savulaik veica pasaulē pirmo nepārtraukto lidojumu ap Zemi gaisa balonā, neizmantojot degvielu, bet vienīgi gaisa plūsmas.

No Fīniksas “Solar Impulse” paredzēts doties uz Ņujorku un tad pāri Atlantijas okeānam, lai atgrieztos ceļojuma sākumpunktā Abū Dabī. Ceļojuma pieturvietās Boršbergs un Pikārs mēdz skaidrot zaļās enerģijas izmantošanas iespējas un ekoloģiski tīru tehnoloģiju svarīgumu, lai nepieļautu neatgriezeniskas klimata izmaiņas. Ceļojuma plānošana ilga 12 gadus. Lidmašīnu “Solar Impulse” darbina četri propelleri, un uz tās spārniem izvietotas vairāk nekā 17 000 saules bateriju. Saules enerģijas paneļi tieši darbina lidaparāta elektromotorus vai uzlādē litija baterijas izmantošanai lidojumā naktī.

Klusā okeāna pārlidojumu vairākkārt nācās atlikt laika apstākļu un drošības apsvērumu dēļ. “Klusajā okeānā man jābūt gatavam uz nezināmo,” Boršbergs rakstīja savā tīmekļa vietnē pirms došanās ceļā. “Sliktākajam gadījumam mums ir izpletnis un plosts, un mēs zinām, kā tos lietot,” viņš teica intervijā ziņu aģentūrai AFP. “Protams, ceru, ka tādas vajadzības nebūs.” Ja ārkārtas situācijā pilotam nāktos ar izpletni izlēkt atklātā okeānā, glābējiem būtu jāmēro simtiem kilometru, lai viņu sasniegtu un atrastu.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.