11. jūnijā ar saules enerģiju darbināmā lidmašīna “Solar Impulse” nolaidās Džona Kenedija lidlaukā Ņujorkā, bet vakar devās lidojumā pāri Atlantijas okeānam.
11. jūnijā ar saules enerģiju darbināmā lidmašīna “Solar Impulse” nolaidās Džona Kenedija lidlaukā Ņujorkā, bet vakar devās lidojumā pāri Atlantijas okeānam.
Foto – Scanpix/AP/LETA

Saules lidmašīna dodas pāri Atlantijai 1

Vakar ar saules enerģiju darbināmā lidmašīna “Solar Impulse”, kas sāka pasaules apceļojumu pērn 9. martā no Abū Dabī Apvienotajos Arābu Emirātos, no Ņujorkas devās lidojumā pāri Atlantijas okeānam.

Reklāma
Reklāma
RAKSTA REDAKTORS
Bez vainas vainīgs? Mirklī, kad trīs bērnu tēva Artūra kontā ienāca 200 eiro, viņš kļuva par bīstamu krāpnieku! 44
“Asaras acīs!” Tantiņas pie Matīsa kapiem tirgo puķu vainagus. Kāds izsauc policiju, bet viņa rīcība pārsteidz
7 iemesli, kāpēc jūs nespējat zaudēt svaru pat, ja pārtiekat tikai no vienas salāta lapas
Lasīt citas ziņas

Šveiciešu pilota Andrē Boršberga un viņa pārinieka Bertrāna Pikāra vadītais lidaparāts gūst enerģiju no saules baterijām, kas izvietotas uz lidmašīnas 72 metrus platajiem spārniem. Lidmašīnu “Solar Impulse” darbina četri propelleri, un uz tās spārniem izvietots vairāk nekā 17 000 saules bateriju. Saules enerģijas paneļi tieši darbina lidaparāta elektromotorus vai uzlādē litija baterijas izmantošanai lidojumā naktī. Lidmašīnas maksimālais ātrums ir 140 kilometri stundā, vidējais ātrums 90 kilometri, bet naktī aptuveni 60 kilometri stundā, lai taupītu enerģiju. Pasaules apceļojumā piloti līdz šim veikuši 14 posmus, no kuriem garākais un potenciāli bīstamākais bija 13 000 kilometru garais lidojums pāri Klusajam okeānam. Klusā okeāna pārlidojuma pirmo posmu gandrīz 9000 kilometru garumā no Nagojas Japānā līdz Havaju salām veica Boršbergs, sasniedzot jaunu pasaules rekordu nepārtrauktā solo lidojumā, kas ilga četras dienas un 22 stundas bez degvielas uzpildes, ziņo raidsabiedrība BBC. Pēc šī pagaidām visgarākā posma veikšanas lidmašīnas elektrosistēmai bija jāveic pamatīgs remonts, jo saules baterijām bija liela pārslodze. “Okeāna pārlidojumā jābūt gatavam uz nezināmo,” Boršbergs rakstīja savā tīmekļa vietnē pirms došanās ceļā. “Sliktākajam gadījumam mums ir izpletnis un plosts, un mēs zinām, kā tos lietot,” viņš teica intervijā ziņu aģentūrai AFP. “Protams, ceru, ka tādas vajadzības nebūs.” Ja ārkārtas situācijā pilotam nāktos ar izpletni izlēkt atklātā okeānā, glābējiem būtu jāmēro simtiem kilometru, lai viņu sasniegtu un atrastu. Pilota kabīnē ir tikai pašas nepieciešamākās ērtības. “Lidojums pāri Klusajam okeānam ir vissarežģītākais mainīgo laikapstākļu dēļ,” atzinis Boršberga pārinieks Bertrāns Pikārs, kurš vadīja lidmašīnu 4520 kilometru garajā otrajā posmā no Havaju salām līdz Mauntinvjū pilsētai Kalifornijā, kas ilga divas dienas un 17 stundas. Tad abi piloti pārmaiņus veica ASV pārlidojumu, kas bija sadalīts piecos posmos, lai nosēšanās vietās tiktos ar daudziem interesentiem. Ceļojuma pieturvietās Boršbergs un Pikārs mēdz skaidrot zaļās enerģijas izmantošanas iespējas un ekoloģiski tīru tehnoloģiju svarīgumu, lai nepieļautu neatgriezeniskas klimata izmaiņas. Lidojuma rīkotāji apsveica Pasaules klimata konferences Parīzē dalībniekus ar panākto vēsturisko vienošanos par visām pasaules valstīm saistošu nolīgumu klimata pārmaiņu ierobežošanai.

Pēc lidojuma vadītāju aprēķiniem, lidojumā pār Kluso okeānu abiem pilotiem veiksmīgi izdevies ievērot lidojuma ātrumu un augstumu, lai izvairītos no stipriem vējiem, kas varētu likt mainīt maršrutu un paildzināt lidojumu. Pikāram, kurš savulaik veica pasaulē pirmo nepārtraukto lidojumu ap Zemi gaisa balonā, ir liela pieredze gaisa plūsmu izmantošanā lidojuma ātruma un augstuma koriģēšanā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Vakar no Ņujorkas Pikārs devās lidojumā pāri Atlantijas okeānam, kas varētu ilgt aptuveni četras dienas. Laika gaitā Atlantijas okeāns ir ticis šķērsots dažādos veidos pa ūdeni un pa gaisu, taču līdz šim neviens to nav paveicis lidmašīnā, ko darbina tikai saules enerģija. Nosēšanās paredzēta ceturtdien Seviljā, Spānijā, lai pēc tam dotos uz ceļojuma sākumpunktu Abū Dabī.

UZZIŅA
“Solar Impulse” lidojuma maršruts
1. posms: 2015. gada 9. martā no Abū Dabī līdz Maskatai Omānā, 772 km, 13 stundas
2. posms: 2015. gada 10. martā no Maskatas līdz Ahmadabadai Indijā, 1593 km, 15 stundas 20 minūtes
3. posms: 2015. gada 18. martā no Ahmadabadas līdz Varanasi Indijā, 1170 km, 13 stundas 15 minūtes
4. posms: 2015. gada 18. martā no Varanasi līdz Mandalajai Mjanmā, 1536 km, 13 stundas 29 minūtes
5. posms: 2015. gada 29. martā no Mandalajas līdz Čoncinai Ķīnā, 1636 km, 20 stundas 29 minūtes
6. posms: 2015. gada 21. aprīlī no Čoncinas līdz Njandzinai Ķīnā, 1384 km, 17 stundas 22 minūtes
7. posms: 2015. gada 30. maijā no Njandzinas līdz Nagojai Japānā 2942 km, viena diena 20 stundas 9 minūtes
8. posms: 2015. gada 28. jūnijā no Nagojas līdz Kalaeloa Havaju salās, 8924 km, 4 dienas 21 stunda 52 minūtes
9. posms: 2016. gada 21. aprīlī no Kalaeloa līdz Mauntinvjū Kalifornijā, 4523 km, divas dienas 17 stundas 29 minūtes
10. posms: 2016. gada 2. maijā no Mauntinvjū līdz Fīniksai Arizonā, 1199 km, 15 stundas 52 minūtes
11. posms: 2016. gada 12. maijā no Fīniksas līdz Talsai Oklahomā, 1570 km, 18 stundas 10 minūtes
12. posms: 2016. gada 21. maijā no Talsas līdz Deitonai Ohaio, 1113 km, 16 stundas 34 minūtes
13. posms: 2016. gada 25. maijā no Deitonas līdz Līhajai Pensilvānijā, 1044 km, 16 stundas 47 minūtes
14. posms: 2016. gada 11. jūnijā no Līhajas līdz Ņujorkai, 230 km, četras stundas 41 minūte

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.