Satīra ne tikai par mākslas vidi filmā “Kvadrāts” 0
“Zelta palmas zars” Kannu kinofestivālā – tāda ir filmas “Kvadrāts” prestižākā balva. Pats režisors Rūbens Ēstlunds pirms dažiem gadiem gan sevi padarīja par interneta apsmieklu, tīklā ievietodams klipu, kurā nofilmējis savu reakciju, nesaņemot nomināciju “Oskaram” par filmu “Force Majeure”.
Ja ar “Force Majeure” Rūbens Ēstlunds vairāk fokusējās uz drāmu vienā ģimenē – protams, to ļoti ietekmē ārējie apstākļi –, “Kvadrāts”, izmantojot mākslas nosacītību, iet pāri tās robežām un ar provokācijām un ironiju mēģina rast atbildes uz jautājumu, kādas gan ir civilizētās sabiedrības robežas. Kur beidzas politkorektums un sākas gļēvulība, kā tolerance atšķiras no visatļautības, kas ir humānisma izpausme, bet kas – piekāpšanās cilvēciskām vājībām?
Kristians ir lielas mūsdienu galerijas kurators, un kādu rītu, kad izskatīgais, izglītotais un asprātīgais vīrietis dodas uz darbu, viņš kļūst par ļaundaru upuri. Kādas svešinieces glābšana, kurā viņš iesaistās, ir šķietama un pārvēršas par parastu zagļu triku, kas Kristianu atsvabina arī no naudas maka un mobilā telefona, un visi filmas tālākie notikumi ir cieši jo cieši ar šo saistīti, kamēr paralēlajā realitātē risinās peripetijas viņa privātajā dzīvē un karjerā. Ļaujot vilkt līdzības ar Maļeviča “Melno kvadrātu”, Rūbens Ēstlunds sniedz 21. gadsimta atbildi iepriekšējā gadsimta vienai no nozīmīgākajām ikonām. Lai to izdarītu, režisors no skatītāja dzīves pieprasa teju divas ar pusi stundas laika, ko pavadīt, gan smejoties, gan garlaikojoties, gan aktīvi līdzi darbojoties, jo ir teju neiespējami būt vienaldzīgam pret šo farsu, kurā tik lielu lomu spēlē mūsdienu mārketinga pasaules izpausmes un amorālais talants tirgoties “ar gaisu” un tukšiem vārdiem.
Filmas festivālu ceļš ir daiļrunīgs. “Kvadrāts” no Kannām devās uz Sidneju, kam sekoja Jaunzēlande un Toronto, kā arī Zviedrijas lēmums šo filmu izvirzīt “Oskara” nominācijai kategorijā “Labākā filma ārzemju valodā”. Kā šoreiz rīkosies Amerikas Kinoakadēmijas biedri, nav vēl zināms, taču Ēstlunds jau var būt lepns, jo filma ne vien tiek izrādīta vairākās pasaules valstīs – šim, protams, palīdz starptautiski atzīto aktieru Dominika Vesta un Elizabetes Mosas dalība –, gan pozitīvās kinokritiķu atsauksmes, kas “Kvadrātu” ieceļ pie mūsdienu satīras labākajiem piemēriem.
“The Square“
Zviedrija, Vācija, Francija, Dānija, 2017
Režisors: Rūbens Ēstlunds
Lomās: Kless Bangs, Dominiks Vests, Elizabete Mosa
No 3. novembra “Splendid Palace”