Ar skatu uz austrumiem 4

Lai arī oficiāli par pilsoņu kara beigām tiek uzskatīts 1921. gads, tomēr bruņotas sadursmes turpinājās līdz pat 1924. gadam – padomju vara centās paplašināt savas robežas. Austrumu virzienā tas notika arī ar latviešu lidotāju pūlēm. Punktu karam pielika sarkanās armijas uzvara Vidusāzijā, kādreizējās Turkestānas teritorijā. Tā bija Hivas un Buhāras kara operācija, kam vajadzēja noslāpēt vietējo iedzīvotāju un basmaču bandu sacelšanos pret boļševikiem. Šajā operācijā piedalījās aviācija, kas uz Vidusāzijas pērlēm meta bumbas un šāva no zema lidojuma. Šī sarkanās armijas aviācijas vienība darbojās latviešu lidotāja Pētera Mežraupa vadībā. Tajā piedalījās arī citi latviešu lidotāji – Jānis Buobs, Lapsa un Ilziņš, kuru vārdi nav zināmi. Šis bija beidzamais kaujas uzdevums pilsoņu karā, kad sarkanā armija izmantoja lidmašīnas, ko pilotēja latviešu virsnieki. Par šo operāciju Mežraups saņēma otru Sarkanā Karoga ordeni un arī jaundibināto Horezmas un Buhāras tautas republiku ordeņus. Pēc pilsoņu kara tās abas bija pievienojušās padomju varai. Apbalvojumus saņēma arī citi latvieši.

Reklāma
Reklāma
“Baidens nolēmis skaisti aiziet no dzīves, paņemot sev līdzi ievērojamu daļu cilvēces.” Medvedevs biedē ar Trešo pasaules karu
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
TV24
“Laikam par to nevaru stāstīt, bet…” Rajevs atklāj iepriekš nedzirdētu informāciju par Rinkēviča un Trampa telefonsarunu
Lasīt citas ziņas

Interesanti, ka arī turpmāk šo Padomju Savienībā palikušo lidotāju gaitas bija cieši saistītas ar austrumu reģioniem.

Pēc Krievijas pilsoņu kara cīņām 1924. gadā Mežraups sāka strādāt par lidotāju izmēģinātāju Maskavas zinātniski eksperimentālajā lidlaukā. Viņš iesaistījās lidmašīnu pārlidojumos uz Afganistānu. Tā bija pirmā valsts, kas 1921. gada 28. martā atzina PSRS un ar kuru tika noslēgti savstarpējās draudzības un ekonomiskās sadarbības līgumi. Afganistāna no PSRS bija nopirkusi vairākas “R-1” lidmašīnas, un Mežraups ar saviem līdzbiedriem tās aizgādāja uz Afganistānu. Kopā pa maršrutu Taškenta–Termēza–Kabula tika pārlidotas sešas šādas lidmašīnas. Maršruta garums bija 1390 kilometri, pilotiem bija jāpārlido 5000 metrus augsts kalnu masīvs. Visi pārlidojuma dalībnieki saņēma Afganistānas Republikas ordeņus.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.