Gadsimta drāma arī debesīs 4

Kopumā Pirmajā pasaules karā un pilsoņu karā varētu būt piedalījušies aptuveni 100 līdz 150 latviešu izcelsmes piloti, par ko liecina viņu latviskie uzvārdi. Tomēr tas nav drošākais rādītājs. Daudzi latvieši jau bija pārkrievojušies, bet citi, ar nelatviskiem uzvārdiem, izrādījās savas dzimtenes patrioti. Tautība arī nebija noteicošais faktors, vai pieslieties sarkanajiem vai pāriet pie baltajiem. Dramatiski likteņi bija abās pusēs, un gandrīz katra latviešu pilota liktenis ir romāna vai filmas vērts.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Veselam
Liekie kilogrami neatkāpjas ne pa kam? 4 pazīmes, ka jūsu vielmaiņa nedarbojas pareizi
Lasīt citas ziņas

Pēc Oktobra revolūcijas divas trešdaļas cara armijas lidojošā sastāva, piloti un novērotāji, galvenokārt virsniecība, pārgāja kontrrevolūcijas pusē. Tikai kādi simts aizstāvēja revolūciju. Tāpēc divus mēnešus pēc apvērsuma visā plašajā Krievijā izdevās saformēt tikai sešas sarkanās aviācijas vienības. Kur šajā politisko juku laikā bija latvieši? Visur!

Liela daļa cara laikā sagatavoto latviešu pilotu palika boļševiku pusē un cīnījās pret tehniski pārāko balto aviāciju. Taču arī pie baltajiem lidoja latvieši, kas tur nokļuva, gan nejauši, gan apzināti pārlidojot ar trofejlidmašīnām no sarkano puses. Tādi bija Edvīns Bite, Aleksandrs Zariņš, Jūlijs Rimša, Jānis Lindbergs, Eduards Jaunītis un citi. Aptuveni simt latviešu likteņi ir kaut nedaudz apzināti, taču daudzi vēl palikuši nezināmi, tāpat kā viņu gaitas Krievijā. Daudzi, iespējams, krituši gaisa kaujās, notriekti, gājuši bojā aviokatastrofās tehnisko defektu un pilotāžas kļūdu dēļ. Vēl vairāk lidotāju, īpaši virsnieki, dzīvību zaudējuši revolūcijas virpuļos un terorā.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.