Sankcijas vairāk liek izvēlēties vietējo preci 1
Pēc Krievijas embargo pasludināšanas pieaudzis vietējās produkcijas noiets, sortiments mainījies nedaudz.
“Ļoti minimāli!” tā uz “Latvijas Avīzes” jautājumu par to, vai jūtams piena produktu cenu samazinājums veikalos, atbild “Rimi” lielveikalā sastaptā Ida Tuļboviča. Viņa uz veikalu ieradusies kopā ar mazmeitu Gabrielu, kura atbraukusi ciemos no Vācijas. Studente Gabriela Latvijā ražotos produktus uzskata par vislabākajiem un vienmēr, braucot atpakaļ uz Vāciju, labprāt ved līdzi sieru un biezpienu. “Zemniekiem ir grūti, viņus krāpj kā nabagus,” klāsta rīdziniece, uzskatot, ka ražotāji ir jāatbalsta. Par sankcijām viņa ir dzirdējusi, taču tikai to dēļ viņa nepērk vairāk vietējo preci, jo vienmēr savā iepirkumu grozā labprātāk izvēlējusies vietējos produktus.
To, ka pamatcenas nav būtiski mainījušās, novērojusi rīdziniece Ērika Rumbeniece. Viņa galvenokārt izvēlas akciju preces, un tieši akciju produktiem gan vērojams cenu samazinājums, kas patērētājiem ir izdevīgi. Viņa uzskata, ka sankciju noteikšana pret Krieviju ir pareiza, jo “jābūt reakcijai attiecībā pret citas valsts izpausmēm, jo mēs nevaram nelikties ne zinis; jābūt demokrātiski ierobežojošām lietām, tam es piekrītu”. Arī citi aptaujātie pircēji atzina, ka vietējie produkti ir cieņā, jo īpaši pēc Krievijas sankciju ieviešanas.
Pieprasījums aug
Veikalnieki novērojuši, ka cenu samazinājums ietekmējis pircēju izvēli. “Rimi Latvia” pārstāve Dace Valnere klāsta, ka septembra pirmajā nedēļā pieprasījums pēc piena produktiem – piena, jogurta, krējuma un siera – “Rimi” veikalos pieaudzis vidēji par 20% salīdzinājumā ar tādu pašu laika periodu pirms gada. Pārdošanas apjomu pieaugums skaidrojams gan ar cenu samazinājumu, ko pircēji ir pamanījuši, gan ar to, ka “Rimi” īsteno vairākas aktivitātes Latvijā ražoto pārtikas produktu popularizēšanai. “Rimi” veikalu augļu un dārzeņu, kā arī piena nodaļās izvietota speciāla cenu komunikācija LTRK kampaņas “Latvijas labums” ietvaros, kas norāda, kuri ir Latvijā ražotie produkti.
Arī “Maxima Latvia” pārstāvis Jānis Beseris stāsta, ka pieprasījums pēc pašmāju piena produktiem pēdējo divu nedēļu laikā audzis par vidēji 10% atkarībā no produkta kategorijas. No Krievijas tirgum paredzētajām precēm “Maxima” veikalos bijis samērā maz produkcijas – biezpiena sieriņi un atsevišķi jogurtu un desertu veidi, kas no pašmāju tirgum paredzētās produkcijas nedaudz atšķiras vien ar marķējumu un pārsvarā jau ir realizēti. Šādu produktu apjoms veikalos nav pieaudzis, un arī piena produktu sortiments Krievijas sankciju ietekmē praktiski nav mainījies.
Cenas iet mazumā
No pašmāju piegādātājiem cenas samazinājuši “Food Union”, “Smiltenes piens”, “Tukuma piens” un atsevišķiem piena produktiem arī “Rīgas piensaimnieks”, “Jaunpils pienotava” un “Lazdonas piens” – šo ražotāju produkcija arī veikalos kļuvusi lētāka par 4 – 30% atkarībā no produktu veida un kategorijas, pavēstīja “Maxima” pārstāvis.
“Rimi” pārstāve Dace Valnere vēsta, ka astoņi piena ražotāji kopumā mazliet vairāk nekā 200 piena produktiem ir samazinājuši iepirkumu cenas un tirgotājs reaģējis, šo uzņēmumu produktu cenas plauktos samazinot proporcionāli tam, par cik cenas samazinājuši ražotāji. Jau no 21. augusta līdz septembra beigām iepirkumu cenas aptuveni 170 piena produktiem samazinājuši trīs piegādātāji: “Smiltenes piens”, “Tukuma piens” un “Food Union”.
Pēc tam “Rimi” saņēmis iesniegumus vēl no vairākiem ražotājiem par cenu samazinājumu 33 produktiem vidēji par 6 – 13%: cena tika samazināta “Rīgas piensaimnieka” pienam un kefīram, kā arī lielākajai daļai “Elpas” piena produktu. Līdz septembra beigām cenu samazinājums būšot Jaunpils biezpienam un lietuviešu ražotāja “Pieno Žvaigždes” produkcijai, tāpat vairāki Daugavas piena produkti kļūs lētāki. Cenas ir samazinātas arī privātās preču zīmes produktiem – pienam, kefīram, skābajam krējumam un biezpienam.
SIA “Elvi Latvija” komercdirektore Laila Vārtukapteine skaidro, ka “Elvi” veikalos jau bija pārdošanā piena produkti, kas bija paredzēti eksportam uz Krievijas tirgu, piemēram, no AS “Tukuma piens”, kas jau realizēti. Kopumā preču sortiments veikalos “Elvi” pēc Krievijas noteiktā tirdzniecības embargo neesot mainījies, taču realizācijas apjomus tas ietekmējis gan. Salīdzinot pārdošanas rādītājus no 25. augusta līdz 4. septembrim ar šo pašu periodu pērn, redzams, ka veikalos “Elvi” pieprasījums pieauga pašmāju jogurtam (+33%), skābajam un saldajam krējumam (+5%), biezpienam un mājas sieriem (+4%).