Samazinātais PVN pērn nostrādāja. Kas gaidāms mazumtirdzniecībā 2019.gadā? 0
Aizvadītais gads mazumtirdzniecībā ir bijis dinamisks pagrieziena gads, kas nesis virkni uzlabojumu un izmaiņas, kas nozari ietekmēs ilgtermiņā. To veicināja ne tikai pieaugošā konkurence un tehnoloģiju attīstība, bet arī izmaiņas nodokļu politikā un iedzīvotāju pirktspējas paaugstināšanās, vērtē uzņēmums “Maxima Latvija”.
Galvenie notikumi, kas ietekmēja mazumtirdzniecību 2018.gadā:
Pircējiem svarīga zema cena
Produktu cena joprojām ir svarīgs faktors pircēju lēmumu pieņemšanas procesā. Pārtikas produktiem ir bijusi zema inflācija, gan pateicoties veikalu cenu samazināšanas politikai, gan izmaiņām likumdošanā.
Gada sākuma valstī tika ieviesta samazinātā 5% PVN likme Latvijai raksturīgiem svaigiem augļiem, ogām un dārzeņiem. Šīs izmaiņas ievērojami palielinājušas to pieprasījumu un arī piedāvājumu lielveikalos.
Piemēram, “Maxima Latvija” ražas laikā vietējo dārzeņu īpatsvars pārsniedza pat 80% no kopējā sortimenta veikalos. Latvijai būtu jāpārņem samazinātās PVN likmes ieviešana arī citiem pārtikas produktiem, kas jau ilgstoši veiksmīgi tiek piemērota vairākas Rietumeiropas valstīs.
Strauja jaunu formātu attīstība
Pielāgojoties aizvien lielākai iedzīvotāju ikdienas dinamikai, pilsētas vidē ienāk neliela, mazā formāta lielveikalu ķēžu veikali, kas ļauj vajadzīgās un ierastās preces iegādāties ātrāk. Šādi veikali ir atvērušies ne tikai Rīgas centrā, bet arī mikrorajonos un citās Latvijas pilsētās.
Vienlaikus vērojama tendence, ka lielo veikalu apmeklējumu skaits sācis samazināties, jo iepirkšanās tajos var prasīt pat vairākas stundas. Kā Amerikā, tā Eiropā aizvien izplatītāki kļūst pārdomāti koncepta veikali ar nelielām tirdzniecības zālēm.
Aug iedzīvotāju labklājība
Latvijas iedzīvotāju pirktspēja ir uzlabojusies, ko parāda ne tikai bezdarba līmeņa samazināšanās un vidējā atalgojuma pieaugums, bet arī pieprasījuma palielināšanās dārgākiem un ekskluzīviem produktiem.
Brīvie līdzekļi ļauj iedzīvotājiem vairāk rūpēties par sevi, kā rezultātā ir audzis pieprasījums arī pēc veselīgiem un nišas produktiem, piemēram, īpaši veģetāriešiem un vegāniem veltītām produktiem.
Nozīmīgas tendences 2019. gadam:
Mazumtirgotājs par zaļāku vidi
Neskatoties uz to, ka lielāko ietekmi uz vidi rada mājsaimniecības, tieši vadošie veikalu tīkli aizvien vairāk aktīvi investē videi draudzīgu iniciatīvu īstenošanā.
Arī Eiropas Parlaments, pieņemot virkni atbildīgu lēmumu iestājas par zaļāku vidi, ierobežojot gan plastmasas maisiņu, gan vienreizējo plastmasas izstrādājumu ražošanu.
Kļūst efektīvāka, bet arī izklaidējošāka
Šobrīd Latvijā un pasaulē aizvien pieaug efektivitātes paaugstināšanas nozīme uzņēmējdarbībā, tostarp arī mazumtirdzniecībā. Tehnoloģijas, tai skaitā mākslīgais intelekts un blokķēdes, sniedz aizvien jaunus risinājumus, kā uzlabot gan produktivitāti un darba apstākļus, gan iepirkšanās pieredzi.
Papildus resursi, kas atbrīvojas efektivitātes paaugstināšanas rezultātā, tiek investēti ne tikai cenu samazināšanā, bet arī kvalitatīvas jaunas veikalu un interneta vides radīšanā, lai apmierinātu šodienas patērētāju, kam iepirkšanās no ikdienas nepieciešamības arvien vairāk pārvēršas par izklaidi.
Patriotisms ikdienas pirkumos
Cilvēki kļūst aizvien patriotiskāki un vairāk izvēlas vietējos produktus un arī pirkumus ar izsekojumu izcelsmi, kas veicina to piedāvājuma paplašināšanos arī lielveikalos.
Eiropā vadošie privātie uzņēmēji ar vien vairāk atbalsta vietējo ražotāju un jauno lauksaimnieku attīstību ne tikai nodrošinot tirdzniecības vietas, bet arī piedāvājot īpašas programmas ar bezmaksas izglītojošām lekcijām un padomiem mārketinga aktivitātēs.