Sarūk trešo valstu tūristu pirkumi “tax free” veikalos Latvijā 0
Nerezidentu biznesa apkalpošanas ierobežošana bankās, kā arī vājais Krievijas rublis atstājis ietekmi uz ārvalstu tūristu pirkumiem Latvijā – to apgrozījums “tax free” veikalos sasniedza 18 miljonus eiro, kas ir par aptuveni 8% mazāk nekā pirms gada, tā liecina lielākā nodokļa atmaksas pakalpojuma nodrošinātāja “Global Blue” dati, vēsta LNT ziņas.
Pērn mazinājās pircēju plūsma no Krievijas, šīs valsts pilsoņiem vājā rubļa dēļ iepirkties Latvijā bija dārgi, tomēr viesi no šīs kaimiņvalsts joprojām veidoja lielāko daļu – 60% no visiem pircējiem. Vienlaikus nedaudz vairāk bija pircēju no Baltkrievijas un Ukrainas. Tiem ir tiesības atprasītā pievienotās vērtības nodokli (PVN) par pirkumiem “tax free” veikalos virs 44 eiro dienā.
Kopumā Latvijā šajā sistēmā piedalās 2150 veikali, tos tūristi, ierodoties ar lidmašīnu, vilcienu, autobusu vai auto, var atpazīt pēc īpašām uzlīmēm. Par tajos veiktajiem pirkumiem PVN atmaksu 2018. gadā kopumā pieprasīja gandrīz 90 tūkstoši tūristu no 106 valstīm par vidēji 237 eiro lielu pirkumu.
“Tax -free” izmanto dažādu preču, arī pārtikas, medikamentu, pat laivu iegādei. Pērn pirkuma grozos mazāk nonāca apģērbi un apavi, bet jūtami mazāk bija luksus preču – par 19%tiem mazinājās juvelierizstrādājumu, pulksteņu iegāde, pat par trešdaļu – elektropreces.
Luksusa preču tirgus cieta arī dēļ notikumiem banku sistēmā – lielākās ārvalstu klientus apkalpojošās “ABLV Bankas” darbības pārtraukšana un drastiski ierobežota sadarbība ar nerezidentiem kopumā. “Nerezidenti ir uzturējuši banku kontus šeit un attiecīgi šobrīd, kad mums ir nedienas ar bankām, varbūt viņi izvēlas turēt naudu citur, tik bieži vairs neierodas Rīgā kārtot biznesa lietas,” tā skaidroja “Global Blue Latvija” vadītāja Vineta Kalmane.
Pagājušā gadā par trešdaļu auga iepirkšanās Jūrmalā, tomēr tas neglāba kopējo situāciju, jo 97% darījumu notiek tieši Rīgā. Un novērojumi liecina, ka ārvalstu viesi, sevišķi no Krievijas, visbiežāk iepirkties dodās lidostai un arī Jūrmalai tuvāk esošajā tirdzniecības centrā “Spice”.
Aptuvenās aplēses liecina, ka ārvalstu viesi tirdzniecības centrā iepirkušies par aptuveni 3,5 miljoniem eiro, kas ir par 10% mazāk nekā pirms gada.
Tirdzniecības centra “Spice” mārketinga vadītāja Linda Kalniņa atklāja, ka mazākos apmēros iepirkušies viesi no Krievijas, pirkumi kļuvuši piezemētāki.
“Ja 2017. gadā bija vairāk luksus brendi, tad tagad ir masu brendi, ir pirkumu samazinājums arī elektroprecēs, bet vienlaikus pirkumu pieaugums kosmētikas zīmolos,” tā L. Kalniņa. Vērtīgākos pirkumus veica Uzbekistānas un Azerbaidžānas tūristi, kur vidējais pirkums pārsniedza 250 eiro, kamēr pārējie bija 185 eiro. Starp viesu populārām izvēlēm ir arī iepirkšanās “Stockmann” un “Galerija Rīga”.