Salvis Lapiņš: “Olainfarm” mērķa tirgū vēsturiski lielākais pārdošanas apjoma kritums 0
Salvis Lapiņš, bijušais “Olainfarm” valdes loceklis
Jaunākie “Olainfarm” finanšu dati norāda uz būtisku pārdošanas apjomu kritumu uzņēmuma mērķa tirgos jūnijā, salīdzinot ar šo pašu periodu pērn. Lielākajā ārzemju tirgū – Krievijā – piedzīvots kritums par 63 %.
Vairāku gadu garumā esmu pildījis “Olainfarm valdes locekļa pienākumus un varu apgalvot, ka iepriekš tik būtiski kritumi pārdošanas rādītājos kādā no lielajiem tirgiem, pie kam bez acīmredzama iemesla, uzņēmumā nav piedzīvoti. Tas ir pamats satraukumam un signāls valdei, ka ir jāsaprot cēloņi un jāizplāno tālākā rīcība, lai šāds pārdošanas apjomu kritums nesekotu arī turpmāk.
AS “Olainfarm” ir veiksmīgs pašmāju uzņēmums, liels darbadevējs un nodokļu maksātājs, kas vienmēr stabili attīstījies. Arī vēsturiski konkrētos laika periodos bijuši vērojami kritumi pārdošanas rādītājos, tomēr neatceros, ka iepriekš tiktu pārkāpta 60 % robeža, turklāt tas noticis lielākajā ārzemju tirgū – Krievijā, kur tiek realizēts 21 % kopējā produkcijas īpatsvara.
Kā zināms, šā gada aprīlī tika pārvēlēta “Olainfarm” valde un padome, kad uzņēmuma vadībā tika ieceltas personas no akadēmiskās, kā arī no banku vides. Par padomes priekšsēdētāju tika iecelts profesors Gundars Bērziņš, par padomes locekļiem – kādreizējais “Nordea Bank” Latvijas filiāles vadītājs Jānis Buks, kā arī Kārlis Krastiņš, “Prudentia” pārstāvis, un “Prudentia” neviļus saistās ar “Liepājas metalurga” krahu. Pirms šīm izmaiņām valdes vairākumu pārstāvēja speciālisti ar lielu pieredzes bagāžu farmācijā.
Tas liek uzdot jautājumus par jaunās uzņēmuma vadības kompetenci un izpratni tieši par farmācijas nozari, kā arī viņu uzticēšanos uzņēmumā vēl atlikušajiem farmācijas nozares zinātājiem, jo bez šīm zināšanām nav iespējams sekmīgi pārvaldīt zāļu ražošanas kompāniju. Visi šie notikumi dažu mēnešu laikā rada bažas par “Olainfarm” nākotni.
Esmu arī saņēmis informāciju, ka pēc valdes nomaiņas ir sarežģījušās attiecības ar stratēģiski svarīgu sadarbības partneri – starptautisku mārketinga kompāniju, kas jau kopš 2008. gada ir īstenojusi būtiskus produkcijas noieta veicināšanas pasākumus NVS valstīs. Šī kompānija bijusi viens no stūrakmeņiem “Olainfarm” stabilajā attīstībā pēdējo 10 gadu laikā.
Man gribas ticēt, ka “Olainfarm” valdes interesēs nav apzināta kompānijas lejupslīde un virkne lēmumu ir pieņemti kompetences un uzticēšanās trūkuma dēļ, tomēr, neatkarīgi no iemesliem, tie draud negatīvi ietekmēt uzņēmuma tālāku attīstību.
Uzskatu, ka valdei un padomei pašlaik ir jādara viss iespējamais, lai nepieļautu uzņēmuma finanšu rādītāju pasliktināšanos turpmāk. Pašlaik gan iekšējā informācija, gan publiski izskanējusī informācija par dažādiem darījumiem, kas notikuši bez Valērija Maligina likumīgo mantinieču vairākuma ziņas, neraisa uzticību pašreizējai valdei un padomei un nerada pārliecību, ka to interesēs ir laba uzņēmuma pārvaldība. Šaubas pastiprina arī veids, kādā padome un valde tika iecelta – transportlīdzeklī, pie “Olainfarm” ieejas, nepiedaloties 40 % akcionāru.
Uzskatu, ka, ja šīs “Olainfarm” vadības prioritāte būtu laba korporatīvā pārvaldība, tad iespējami ātri pēc 1. aprīlī busiņā sarīkotās akcionāru sapulces tiktu sasaukta jauna sapulce – ar līdzīgu dienas kārtību un netraucētu iespēju piedalīties visiem 100% akcionāru, attiecīgi ievēlot visus akcionārus pilnvērtīgi pārstāvošu padomi.
Īpaši aktuāls šis jautājums kļuvis šobrīd, kad “Olainfarm” lielākais akcionārs “Olmafarm” ir aicinājis steidzamības kārtā sasaukt akcionāru sapulci, lai, visiem klātesot, pārrunātu pašreizējo situāciju un rīcību nākotnēaču valde bez jebkāda loģiska pamata novilcina “Olainfarm” akcionāru sapulces sasaukšanu apstākļos, kad tas būtu jādara nekavējoties. Ieteikumu par tūlītēju sapulces sasaukšanu un noturēšanu esmu arī sniedzis gan valdes, gan padomes locekļiem jau tūlīt pēc 1.aprīļa sapulces. Pašlaik pilnvērtīgas akcionāru sapulces sasaukšana jau ir būtiski aizkavēta, tāpēc tālāka tās kavēšana liek šaubīties, vai pašreizējai vadībai rūp uzņēmuma pārvaldība un attīstība.
Pēdējās desmitgades laikā AS “Olainfarm” ir uzskatāmi nodemonstrējis, kā spēj attīstīties labi pārvaldīts uzņēmums. Gadu gaitā bijām pieraduši lepoties ar augstajiem pārdošanas apjomiem lielākajos tirgos – kāpumi virs 60 %. Nu esam piedzīvojuši tikpat iespaidīgu kritumu – ko gaidīt turpmāk?