“Saliek fotoradarus un iekasē naudu! Kas tur ko satraukties, komiski!” Timrots izsmej biedrības aicinājumu 51
“Mani vairāk mulsina šīs biedrības “Izglītības, kultūras un inovatīvo projektu asociācija” nosaukums un kaut ko šajā sakarā iesākt. Kas viņiem kāds naudu iedeva kaut kādā projektā? Kurš no šiem vārdiem biedrības nosaukumā attiecas uz sabiedrisko transportu? Tā ir ļoti komiska iestāde,” TV24 raidījumā “Preses Klubs” izsakās Pauls Timrots, producents, režisors.
Viņš atzīst, ka pats bieži brauc pa Rīgu ar elektroauto.
“Es redzu, kas tajā sabiedriskā transporta joslā notiek. Cilvēki pārsvarā, kad grib griezties pa labi, iebrauc tajā joslā un nogriežas. Viņi pāris metrus pirms zīmes iebrauc, tas ir biežākais novērojums. Tā kā autovadītājs, kuram jānogriežas, tāpat tur iebrauktu trīs metrus vēlāk, tāpēc to par pārkāpumu grūti uztvert,” režisors norāda.
Timrots iesaka, ja ir sūdzību, vienmēr iespējams visās autobusu joslās salikt fotoradarus un iekasēt labu naudu no šoferīšiem.
“Tur kaut ko satraukties un aicināt ir komiski!” Timrots smejas.
Jau ziņots, ka autovadītāji Rīgā arvien biežāk pārkāpj liegumu braukt pa sabiedriskā transporta joslām, lēš biedrība “Izglītības, kultūras un inovatīvo projektu asociācija”, kas īsteno kampaņu “Cieni sabiedrisko!”.
Kā aģentūru LETA informēja biedrības pārstāve Laila Pastare, braukšana pa sabiedriskā transporta joslu ir visbiežākais ceļu satiksmes pārkāpums Rīgā jau vairākus gadus un tam esot tendence pieaugt. 2023.gadā konstatēti 6025 šādi pārkāpumi, bet šogad sodīti vairāk nekā 10 000 autovadītāju, kuri neatļauti brauca pa sabiedriskā transporta joslām.
Biedrības pasūtītajā aptaujā ticis noskaidrots, ka vairāk nekā puse jeb 58% autovadītāju apgalvo, ka apzināti ceļu satiksmes noteikumus nepārkāpj un nebrauc pa sabiedriskā transporta joslu. Tajā pašā laikā katrs trešais autovadītājs jeb 34% neslēpj, ka, iespējams, neapzināti pārkāpis ceļu satiksmes noteikumus un braucis pa sabiedriskā transporta joslu, un tikai 2% autovadītāju atzīst, ka minētos ceļu satiksmes noteikumus regulāri pārkāpj apzināti.
Aptaujā noskaidrots, ka ievērojama daļa autovadītāju, kuri ikdienā pārvietojas pa galvaspilsētas ielām, nav pārliecināti par savām ceļu satiksmes noteikumu zināšanām attiecībā uz sabiedriskā transporta joslām. Katrs piektais autovadītājs jeb 21% esot atzinuši, ka nav droši, vai zina, kuri satiksmes dalībnieki drīkst braukt pa sabiedriskā transporta joslu, bet 29% pauduši, ka nav drošs, vai zina, kad un kā pareizi jāpārkārtojas uz sabiedriskā transporta joslu, lai veiktu pagriezienu pa labi.
Fiksēto pārkāpumu pieaugumu šogad veicinājušas Rīgas pašvaldības policijas pārvietojamās videonovērošanas kameras, kas pastiprināti tiek izmantotas kopš 2023.gada rudens. Sods par braukšanu pa sabiedriskā transporta joslu ir 40 eiro.
Lai veicinātu autovadītāju izpratni par sabiedriskā transporta joslu nozīmi galvaspilsētas satiksmē un sekmētu autovadītāju un sabiedriskā transporta vadītāju savstarpējo cieņu, maijā norisinās informatīvā kampaņa “Cieni sabiedrisko!”. Tās mērķis ir skaidrot un atgādināt autovadītājiem, kāpēc Rīgā ir ierīkotas atsevišķas braukšanas joslas sabiedriskā transporta satiksmei, un kāds ir šo joslu mērķis, kā arī izglītot autovadītājus, atgādinot ceļu satiksmes noteikumus.
Iedzīvotāju aptauju pēc biedrības “Izglītības, kultūras un inovatīvo projektu asociācija” pasūtījuma veica pētījumu kompānija “Norstat”, aptaujājot vairāk nekā 1000 iedzīvotāju visā Latvijā šā gada aprīļa otrajā pusē.