“Neadekvāti dārgi”, “nav normāli, ka kafija pirms gada bija 4,50-5,50 eiro, bet tagad bez atlaides 9-11 eiro”, “roka vienkārši vairs neceļas pirkt, lai gan nevaru iedomāties savu ikdienu bez kafijas…” Domāju, ka nepārspīlēšu, ja teikšu – šī brīža kafijas cenas negatīvā ziņā pārsteigušas daudzus jo daudzus! Sākumā rakstītie vārdi šobrīd ir ikdiena un liek uzdot jautājumu, vai pavisam drīz kafiju pie mums varēs atļauties tikai miljonāri?
Jau mēnesi mēs katru ceturtdienu aplūkojam kādu pārtikas produktu vai pakalpojumu tuvplānā, salīdzinot cenas pasaulē un pie mums. Šoreiz tā būs kafija, kura ļoti daudziem ir būtiska ikdienas sastāvdaļa, bet tās cenas šobrīd uzšāvušās kosmosā.
Diemžēl statistikas rīks, ko izmantoju, lai salīdzinātu produktu cenas pasaulē, nepiedāvā salīdzināt maltās kafijas vai kafijas pupiņu vidējo cenu veikalā. Tajā salīdzina tikai vienas kapučīno tasītes vidējo cenu restorānos. Bet intereses pēc, protams, ka ielūkojos, kāda tad paveras aina un piedāvāju arī jums iespēju to izdarīt.
Kā redzams datos, Latvija no 96 pasaules valstīm ierindota 40.pozīcijā ar cenu 2,86 eiro. Visdārgākais kapučīno restorānos ir Dānijā – 5,46 eiro. Otrajā vietā ierindoti Apvienotie Arābu Emirāti – 5,44 eiro, bet trešajā vietā Šveice – 5,33 eiro.
Statistikas dati liecina, ka Igaunijā vidējā cena kapučīno restorānos ir 3,43 eiro, bet Lietuvā – 3,10 eiro. Bet kāda situācija ir ar malto kafiju un kafijas pupiņām veikalos?
Cenu pieaugums ir globāls un pamatots
Ielūkojoties Latvijas pārtikas produktu internetveikalos, redzam šādu ainu!
Ja Latvijā “Jacobs Kronung” maltās kafijas cena (500g) pašlaik ir 10,79 eiro, tad, ielūkojoties Vācijas veikalu piedāvājumos, aptuvenās cenas, kas atrodamas, ir robežā no 6 līdz 10 eiro. Piemēram, “Aldi” veikalā cena ir 7,99 eiro. Tikmēr Šveicē (veikalā “Coop” – otrā lielākā pārtikas mazumtirdzniecības ķēde) zīmola “Lavazza” kafijas pupiņas var iegādāties par nepilniem 20 eiro. Latvijā, kā redzams, cena zem 20 eiro ir akcijas laikā.
Sazinoties ar ekspertiem, jāsecina, ka kafijas cenu pieaugums ir globāls un pamatots. Kā atklāj Artūrs Grikke, “Illy” kafijas izplatītājs: “Ikdienas komunikācija par kafijas cenām starp audzētājiem, grauzdētājiem un izplatītājiem ir aktīvākā, ko esmu pieredzējis vairāk nekā 13 gadu laikā izplatot kafiju. Cenu pieauguma pamatā ir objektīvs zaļās kafijas cenu kāpums. Brazīlijā būtiski sarukusi Arabica raža. Jau ilgstoši nav pieejama lēta Robusta kafija, un visi, kas uz to gaidījuši, tagad spiesti to iepirkt par būtiski (līdz x2) augstāku cenu.”
Kā veidojas kafijas cenas Latvijā?
“Illy” pārstāvis skaidro: “Galveno apjomu sastāda importētas grauzdētas kafijas. Ražotāji Itālijā, citviet Eiropā nosaka cenu izplatītājiem, tas ietekmē pārdošanas cenu veikaliem. Latvijā grauzdētām kafijām, kā piemēram, “Rocket Bean Roastery” galvenais faktors ir zaļās kafijas iepirkums, loģistikas un ražošanas izmaksas.”
Eksperts gan norāda, ka “Baltijas līmenī cenas ir adekvātas. Pagājušajā gadā daudzi zināmākie ražotāji cenas cēluši pat divas reizes. Jāņem vērā akcīzes nodoklis Latvijā – 1,42 EUR, kas nav Igaunijā un Lietuvā. Vērtējot cenu, jāskata arī akcijas un apjoma cenas. Latvijā vairāk nekā 60% kafijas pārdod akcijas periodos. Uz vienu iedzīvotāju dzeram mazāk kafijas nekā blakus tirgos. Arī restorānos un kafejnīcās patēriņš ir zemāks. “Es Mīlu Kafiju” veikalos redzam gatavību akcijas laikā iegādāties lielāku apjomu – ilgākam laikam.”
“Rimi Latvia” sabiedrisko attiecību vadītāja Inga Bite apstiprina eksperta teikto, ka Latvijā kafiju ārpus akcijas periodiem iegādājas reti. “Ja raugāmies uz pircēju pieprasījumu pēc kafijas, tad redzam, ka tas ir svārstīgs, jo kafija vienmēr ir bijis viens no tiem produktiem, kas ir izteikts akcijas produkts un ko ārpus akciju periodiem pircēji iegādājas salīdzinoši reti.
Kā liecina kafijas tirgus tendences pasaulē, kopš šī gada sākuma novāktās kafijas cena pieaugusi par apmēram 70%. Šo straujo cenu pieaugumu, visticamāk, ir pamanījuši arī patērētāji, taču, kā liecina ekspertu prognozes, lielākās cenu svārstības vēl tikai gaidāmas.
Ņemot vērā jau esošo cenas pieaugumu kafijas izejvielām un iespējamās svārstības nākotnē, “Rimi” savā sortimentā cenšas piedāvāt un izcelt ne tikai ierastos un jau labi atpazīstamos zīmolus, bet arī alternatīvus risinājumus, piemēram, redzam, ka arvien biežāk pircēji novērtē “Rimi” privātās preču zīmes produktus, kas nodrošina augstas kvalitātes kafiju ar izdevīgu cenas piedāvājumu.”