Anda Rožukalne: “Saimniekšova” kodā – stereotipi, muļķība un prastums 1
Aktuālais TV skatītāju sašutums trāpījis TV3 šova “Saimnieks meklē sievu” jaunās sērijas. Dusmīgumam par godu ziņu portālos saražotas “šova riebuma ziņas”. Visticamāk, morālo nosodījumu rada šova prastums un tajā iekodētie stereotipi. Skatīties vai neskatīties? Tāds ir jautājums.
Par “Saimnieks meklē sievu” vai “No ērkšķiem uz…”, “Lauku sēta” vai līdzīgiem šoviem varētu nerunāt. Šaubos, vai skatītāji var izšķirt garām ripojošās sezonas un dalībniekus. Bet šoruden “Saimniekšovam” izveidota asprātīga tīmekļa parodija. Meklējiet “Youtube” un priecājieties, jo autori īsi apkopojuši to, ko uzsver šovu pētījumi – izsmieti stereotipi, muļķība, vulgāra seksualitāte un prasta uzvedība.
Saimnieki un attiecības
“Saimnieks meklē sievu” ir viens no daudziem “randiņu” šoviem. Par tā atlases procesu un intrigu rūpējas Baiba Sipeniece.
Viņu neviens nekritizē. Baiba Sipeniece šovā rada visiem dalībniekiem labvēlīgu noskaņojumu, viegli ironiski jau sākumā noskaņo uz tradicionālu attiecību viļņa. Tas atgādina klasiskajā literatūrā iekodētos modeļus, kurus mūsdienīgu attiecību dalībnieki droši vien ienīst.
“Saimniekšovā” domā, ka cilvēki vēlas iepazīties, lai atrastu sev dzīvesbiedru, kurš palīdzēs saimniecībā un citādi iepriecinās. Lai kādu pievilinātu, vīrietim nepieciešams darbs, māja un manta. Sievietes tiek piemeklētas pēc izskata un vecuma, vērtētas kā izpalīdzes darbos un materiālo labumu izmantotājas.
Lai to sasniegtu,”Saimniekšovā” notiek tas, ko raksta pētījumos par randiņu šoviem.
raksta Kentas universitātes ASV pētniece Ambera Ferrisa kopā ar līdzautoriem. Pirmajos randiņos cilvēki pārsvarā tiek vērtēti pēc ārējā izskata, viņu raksturs, iekšējā pasaule, izglītība, dzīves stils netiek ņemti vērā. Uzvedību pirmajā tikšanās reizē realitātes šovos nosaka klasiskie priekšstati par dzimumu lomām, raksta Ferrisa.
Sievietes ir norūpējušās par izskatu un iespēju, vai “notiks pirmais skūpsts”, viņas uztraucas, vai tiks aicinātas uz nākamo tikšanos. Savukārt vīriešiem šovā jācenšas panākt fizisku kontaktu. Tas viss notiek arī “Saimniekšovā”.
Taču Ferrisas auditorijas pētījums parāda, ka reālajā dzīvē, un šova sarunās tas redzams arī TV3 projektā, cilvēki vairāk pievērš uzmanību pazīmēm, kas palīdz iepazīt iespējamo partneri.
Randiņšovu pētījumi rāda atšķirīgus iemeslus, kāpēc šovus skatās katra dzimuma pārstāvji. Sievietēm šovi palīdzi izvērtēt, cik ilgs laiks paiet no tikšanās līdz seksuālajām attiecībām. Vīrieši šovos vēlas iepazīt seksuālo attiecību daudzveidību un novērot, kā sabiedrība akceptē seksu bez mīlestības.
Saimnieki un ķermeņi
Aplidošana, sarunas izklaides šovā “Saimnieks meklē sievu” saistītas ar ķermeņu iepazīšanu, kameru novērotiem pieskārieniem. Pirtis ar svešiniekiem, kopīga došanās vannā, erotiski pieskārieni un filmēšana, kad zem segas ir vairāki cilvēki, šovā paredzēti cilvēku kā “ķermeņu” novērtēšanai. To pastiprina arī sarunu tēmas un dubultā sacensība – par vīrieša uzmanību un “līgavu” vidū.
Ne velti viens no šova “saimniekiem”, ieminējies, ka viņam labāk patīk kalsnas sievietes, izraisījis pamatīgu diskusiju.
Šī iemesla dēļ daudzi šovi tiek kritizēti par vienveidīgiem standartiem dalībnieku atlasē, producentu priekšstatiem neatbilstošu kandidātu diskrimināciju, ievietošanu “resnīšu” vai citu “dīvaiņu” formātos.
Bet daudz pretīgāk par banālu stereotipizāciju ir nepatīkamu “Saimniekšova” dalībnieka viedokli par sieviešu ārieni pārvērst viegli neiecietīgā un izvērstā diskusijā par viņa iespējamo seksuālo orientāciju. Viens teikums šovā nu izvērties par “ziņām” “skaties.lv”, kur tiek apspriests un izpētīts, vai dalībnieka publiskajās fotogrāfijās sociālajos medijos atrodams kas “gejisks”. Šī pliekanība diemžēl ir daļa no vulgaritātes, kas raksturo “Saimniekšovu”. Tā patiesībā atspoguļo un rosina homofobiju, atļauj cilvēku izslēgšanu, pazemošanu.
Saimnieki un prastums
Ne tikai rupji šovbiznesa varoņi vai politiķi, kas popularitāti gūst, uzrunājot “vienkāršā” cilvēka sirdi “saprotamā valodā”, arī realitātes šovu zemākajā līmenī varam vērot uzvedību, kas radījusi pētījumus par t. s. mediju “incivility”. Tā nozīmē rupju uzvedību un valodu, nepieklājību un cilvēka cieņas aizskārumu gan varoņa uzvedībā, gan attiecībās ar citiem.
Tas izpaužas kā ielāčošana citu cilvēku intīmajā zonā, krūšu aptaustīšana un pieskārieni, ko pārējās varones varbūt vēlētos piedzīvot, bet diezin vai gribētu, lai šie notikumi būtu publiski. Cits dalībnieks katrā no teikumiem starp vārdiem un to vietā saliek tik daudzus krievu zemākā līmeņa lamuvārdus, ka šova montāžā nav spēts tos izķert un aizvietot ar pīkstieniem.
Normāli, ja cilvēki dara trakas lietas, arī parupja izrunāšanās ir daļa no dzīves, reizēm – arī no lielas jautrības. Bet šovā tā ir mērķtiecīgi attīstīta, atlasīta.
Toties filmētā materiāla atlasē dominē pliekanas detaļas. Arī “skaties.lv” savās “šova ziņās” izceļ dalībnieka apakšbikšu rakstus un neveiklus brīžus, kas, pēc autoru domām, rosinātu ziņkārību.
Šīs epizodes liek domāt, vai vērts to skatīties? Zemākā līmeņa TV vai tīmekļa šovi, izrādās, samazina IQ, izpētījis psihiatrs Marsia Sirota. Viņš salīdzina šovus ar kaitīgu pārtiku, kas var padarīt mūs slimus.
Inteliģenti cilvēki skatās šovus kā izklaidi, bet dumji cilvēki, tos vērojot, jūtas gudrāki, nekā ir patiesībā. Psihologs Braiens Gibsons no Centrālās Mičiganas universitātes ir pārliecināts, ka randiņu realitātes šovu skatīšanās veicina rupjību un var palielināt agresivitāti attiecībās, īpaši palielinot manipulēšanu ar citiem, verbālus uzbrukumus un cilvēku izslēgšanu. Ne velti ASV tiek veidoti pat topi, kas sarindo intelektam kaitīgos realitātes šovus brīdinošos sarakstos.
Kāpēc to stāstu? Lai atgādinātu, ka šis un citi šovi savas kārtējās sezonas piedzīvo, jo ir populāri. Cilvēki skatās, jo identificējas vismaz ar vienu no varoņiem vai tēmām. Ko ar to visu darīt? Neko! Skatīšanās ierīču pogas joprojām pakļaujas mūsu gribai.