Bella un Marks Šagāli.
Bella un Marks Šagāli.
Foto: Wikimedia Commons

Tilti pār Sēnu 0


1911. gadā Marks devās uz Parīzi. Viņš labi apzinājās, ka iespēju Parīzē viņam tikpat kā nav, tādēļ nevarēja būt ne runas par Bellas došanos viņam līdzi. Viņam nebija noslēpums, ka tūkstoši tādu pašu slavas tīkotāju plukatu no visas pasaules jau apmetušies pasaules mākslas citadelē. Bet viņš zināja arī ko citu: tādus zaudējumus un apvainojumus, kādus viņš bija iepazinis Pēterburgā tāpēc vien, ka piedzimis kā ebrejs, Parīzē viņš nesagaidīs.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Lasīt citas ziņas

Nostājoties uz Parīzes stacijas perona, Marks visvairāk sapņoja par kādu brīnumu, kas varētu viņu atgriezt atpakaļ Vitebskā. Bet atlika viņam dažas dienas pastaigāt pa Luvras zālēm, un skumjās domas pagaisa. Tagad viņam Krievija likās “kā mazs groziņš, kas grīļojas zem gaisa balona”.

Parīzē Markam sākās jauna dzīve. Viņš bija kļuvis cits cilvēks. Viņš vairs nebija nepārliecinātais Moiša, bet Marks Šagāls, mākslinieks, kas apzinās savu ģenialitāti. Taču tajā pašā laikā viņš bija pietiekami reāls un itin visu – un vispirms jau mākslu – sāka mācīties no jauna. Un, to darot, Marks izdarīja virkni atklājumu, taču galvenais – vienkārši jutās lieliski! Viņš apmetās mākslinieku galvenajā kvartālā Monparnasā, kur iepazinās ar P. Pikaso, F. Ležē, A. Modiljāni, Ž. Braksu. Par šo laiku viņš rakstīja: “Parīze! Pats tās skanējums man izklausās pēc mūzikas. Visvieglāk man bija elpot Luvrā. Mani tur ietvēra sen aizgājuši draugi. Viņu lūgšanas saplūda ar manējām. Viņu gleznas izgaismoja manu zīdaiņa fizionomiju.” Šeit viņš sastapa arī daudzus Pēterburgas paziņas, tostarp L. Bakstu. Ieraudzījis Marka jaunos darbus, Baksts sacīja: “Tagad jūsu krāsas dzied!”

CITI ŠOBRĪD LASA

Eiropā, kā izteicies pats Marks, viņš kļuva par cilvēku. “Es ļoti mīlu Krieviju… Bet vai tad man jāsēž Krievijā? Tur no mazotnes es pastāvīgi jutu – man to pastāvīgi atgādināja! – ka esmu ebrejs.”
Taču nevar apgalvot, ka Parīzē viņa dzīve būtu pavisam bezbēdīga. Lai nopelnītu iztiku, viņš strādāja dažādus darbus, kas bija tālu no glezniecības. Paralēli viņš apmeklēja skolu Monparnasā, gleznoja kārtējiem saloniem, taču izstādēs viņš sajuta savu citādību no tradicionālās tā laika franču glezniecības. Sev pašam par pārsteigumu, viņš secināja, ka viņam ir svešs impresionisms, kubisms un daudzi citi moderni virzieni. “Manuprāt, māksla – tas vispirms ir dvēseles stāvoklis… Dvēsele ir brīva, tai ir savs saprāts, sava loģika.” Marks daudz laika pavadīja Luksemburgas dārzā, un reiz, raugoties uz Parīzi no augšas, viņš iesaucās: “Zem manis ir Parīze! Mana otrā Vitebska!”

Bet tad sākās Pirmais pasaules karš. Markam atkal radās jautājums: ko iesākt tālāk? Viņa sirds bija palikusi Vitebskā: “Vitebska – tā ir īpaša vieta. Nabadzīga, nomaļa pilsētiņa… Tā ir tikai mana pilsēta, kur es atkal atgriežos. Un ar kādu uztraukumu!” Lai arī viņš iemīlēja Parīzi, tomēr sirdī allaž bija divas mīlestības: dzimtā Vitebska un mīlošā Bella. Viņas tēls aptuveni 2000 veidolos vērojams mākslinieka gleznās, no kurām vien trijās viņa bija pozējusi kā modele. Nevienu gleznu, nevienu gravīru viņš nebeidza bez Bellas sprieduma: “jā” vai “nē”. Neskatoties uz Marka slavu, Bella nekad nebija tikai sava vīra ēna. Viņa allaž palika personība: rakstīja grāmatas, pievērsās sabiedriskām aktivitātēm, uzņēmās kārtot ģimenes sarežģītās finanšu lietas. Taču galvenais viņas aicinājums tomēr bija Marks.
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.