Saeimas komisija uz 9 mēnešiem atliek sabiedrībā plaši kritizēto OCTA likuma grozījumu stāšanos spēkā 0
Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas deputāti otrdien vienojās uz deviņiem mēnešiem atlikt Valsts prezidenta jau izsludināto grozījumu Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā, kas paredz obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanu visiem transportlīdzekļiem, kas ir reģistrēti, tostarp arī tiem, kas satiksmē piedalās sezonāli, stāšanos spēkā.
Lai to panāktu, komisijai vēl šonedēļ jānobalso par jauniem likumprojekta grozījumiem, kā arī Saeimai to šonedēļ jāpaspēj izskatīt divos lasījumos.
Plānots, ka likumprojekta grozījumi, kas atliks iepriekšējos grozījumus, stāsies spēkā vienā dienā ar jau izsludinātajiem OCTA likuma grozījumiem – 10.decembrī. Šie grozījumi paredzēs, ka jau izsludinātie OCTA likuma grozījumi stāsies spēkā 2025.gada 31.oktobrī.
Komisija vienojās, ka Ministru kabinets līdz 31.augustam sniedz izvērtējumu, vai Eiropas Savienības direktīva ir pārņemta atbilstoši un tā neparedz kādas atkāpes, savukārt iesaistītās ministrijas un institūcijas deviņu mēnešu laikā sagatavo risinājumu, lai OCTA polise nav jāpērk transportlīdzekļiem, kuri neatrodas kustībā vai tiek izmantoti sezonāli.
Jau ziņots, ka Saeimas šogad 14.novembrī pieņemtie un Valsts prezidenta izsludinātie grozījumi OCTA likumā paredz, ka OCTA apdrošināšanas polise jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, ja vien nav pārtraukta to reģistrācija uz laiku.
Atbilstoši Eiropas Savienības direktīvai Saeimā pieņemti Finanšu ministrijas virzītie priekšlikumi grozījumiem Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā, kas paredz OCTA apdrošināšanu visiem transportlīdzekļiem, kas ir reģistrēti, tostarp arī tiem, kas satiksmē piedalās sezonāli. Grozījumi likumā stāsies spēkā šogad 10.decembrī.
Saeimas sēdē izmaiņas likumā atbalstīja gan koalīcijas, gan opozīcijas deputāti.
Taču vēlāk vairāki opozīcijas deputāti sociālajos medijos, reaģējot uz kritiku, atzinās, ka īsti neesot sapratuši vai zinājuši, par ko balsojuši. Piemēram, deputāts Andris Kulbergs (AS) tviterī rakstīja, ka atvainojas autobraucējiem, ka “palaidis šo garām”, noveļot vainu uz Saeimas Budžeta komisiju, kurā viņš nestrādā. Tikmēr gan OCTA likumu grozījumiem iesniegtie priekšlikumi liecina, ka viņš bija iesniedzis savu redzējumu par kādiem labojumiem tajā. “Ja šo zinātu, nekad nebūtu pieļāvis, ka tas tā virzītos uz priekšu,” apgalvoja Kulbergs. Arī deputāts Didzis Šmits atvainojās, ka nobalsojis, nesaprotot, par ko.
Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija otrdien sāka skatīt opozīcijas sagatavotos grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā, kas labo iepriekš pieņemto normu par OCTA polises obligātu iegādi visiem reģistrētiem transportlīdzekļiem.
Likumprojekta grozījumus sagatavojuši deputāti Edmunds Zivtiņš (LPV), Edgars Tavars (AS), Ramona Petraviča (LPV), Jānis Vitenbergs (NA), Kristaps Krištopans (LPV), Didzis Šmits (AS), Linda Liepiņa (LPV), Viktorija Pleškāne (LPV) un Ilze Stobova (LPV).
Līdzīgus grozījumus sagatavojuši arī partijas “Stabilitātei” deputāti, bet koalīcijā ietilpstošā Zaļo un zemnieku savienība ir atzinusi, ka kļūda ir pieļauta un tā ir jālabo.
Tāpat ziņots, ka savukārt Satiksmes ministrija (SM) ir sagatavojusi priekšlikumus, lai atbilstoši pieņemtajiem Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma grozījumiem, atvieglotu īpašniekiem transportlīdzekļu reģistrācijas pārtraukšanu uz laiku.
SM norāda, ka tās piedāvātie grozījumi regulējumā dos iespēju elektroniski pārtraukt transportlīdzekļa reģistrāciju uz laiku, nenododot transportlīdzekļa numurzīmes Ceļu satiksmes drošības direkcijai (CSDD). Tādējādi transportlīdzekļa īpašniekiem tiks dota iespēja vienkārši pārtraukt spēkrata reģistrāciju laika posmam, kad tas netiek izmantots.
Ministrijas piedāvātie grozījumi normatīvos arī paredzētu, ka laika posmā, kad transportlīdzeklis netiek lietots, nav jāmaksā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis, uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis, ja tāds ir piemērojams, un nebūs jāiegādājas OCTA apdrošināšana.