Saeima mēģina anulēt “Ušakova atlaides” 12
Pēc garām debatēm Saeima vakar galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, kas cita starpā aizliedz pašvaldībā izmantot deklarēto dzīvesvietu kā kritēriju braukšanas biļešu atlaižu noteikšanai. Tomēr Rīgas dome (RD) jau atradusi ceļu, kā šo aizliegumu apiet.
“Saskaņas centra” Saeimas frakcija uzskata, ka valdošā koalīcija vienkārši cenšas apturēt Rīgas domes (RD) centienus palīdzēt rīdziniekiem. Deputāts Jānis Ādamsons sprieda, ka tas tiekot darīts vai nu politiskas greizsirdības dēļ, vai tādēļ, ka tas liktu valdībai rīkoties, lai arī citiem iedzīvotājiem būtu tādas pašas iespējas. Turklāt šādā veidā tiekot pārkāpts pašvaldības autonomijas princips.
Savukārt “Vienotības” pārstāvis Jānis Reirs debatēs vainoja Rīgas domi nesaimnieciskā darbībā un nepamatotā biļešu cenu “uzskrūvēšanā”. “Piemēram, sociāldemokrāts Aleksandrs Brandavs SIA “Rīgas karte” gadā saņem algā – 76 tūkstošus, bet “Rīgas satiksmē” vēl 20 tūkstošus latu. Un cik tad vajadzēs, piemēram, medmāsu gada algu vai Pierīgas skolotāju gada algu, kuri brauks uz Rīgas skolām, kuri brauks uz Rīgas medicīnas iestādēm apkalpot smalkos kungus? 243 medmāsu gada nobraucienu biļešu izmaksās, lai nosegtu izmaksas tikai vienam sociāldemokrātam Brandavam. Un viņš ir tikai viens no daudziem valdes locekļiem, izpilddirektoriem un tamlīdzīgām amatpersonām,” teica Reirs. Citi oponenti savukārt uzsvēra, ka RD tikai vairošot sociālo nevienlīdzību un sašķelšot sabiedrību.
ZZS pārstāvis Ingmārs Līdaka norādīja, ka “Vienotības” priekšlikums dzīvē nedarbosies, jo RD jau tagad ir atradusi veidu, kā to apiet “un izņirgt”. Šonedēļ RD mainīja iepriekš noteiktos kritērijus braukšanas maksas atvieglojumu noteikšanai, nosakot, ka atlaides pienāksies visiem Rīgā deklarētajiem iedzīvotājiem, kas nav sasnieguši 75 gadu vecumu, kā arī citviet deklarētiem iedzīvotājiem, kuriem galvaspilsētā pieder nekustamais īpašums.
Cīņa par un pret RD aktivitātēm aizēnojusi citus būtiskus grozījumus Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā. Piemēram, grozījumi paredz izveidot sabiedriskā transporta padomi, kura veidos vienotu reģionālās nozīmes maršrutu tīklu, organizēs un pārzinās sabiedriskā transporta pakalpojumus, apstiprinās pakalpojumu tarifus un to izmaiņas reģionālās nozīmes maršrutos, kā arī pārraudzīs sabiedriskajam transportam piešķirtos valsts budžeta līdzekļus. Padomē strādās desmit locekļi: pieci satiksmes ministra iecelti pārstāvji un pieci attiecīgo plānošanas reģionu attīstības padomju deleģēti pārstāvji – pa vienam no katra plānošanas reģiona. Tāpat paredzēts, ka par 2012. un 2013. gadu pārvadātājam ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus reģionālo vietējās nozīmes maršrutos kompensēs no valsts budžeta.