Šadurskis: IZM piedāvātā reforma nav brīnumnūjiņa, ar kuru atrisināt gadiem ilgušas problēmas 8
Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) piedāvātā reforma nav brīnumnūjiņa, ar kuru atrisināt gadiem ilgušas problēmas, tomēr vienas reformas veicina nākamās, uzskata izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis (V).
Paziņojumā plašsaziņas līdzekļiem Šadurskis norādīja, ka valdības pirmās 100 darba dienas viņam nebija “ieskriešanās” laiks, bet gan “piesātināts darba posms”, strādājot pie reformām nozarē.
“Jebkuras pārmaiņas, arī tad, ja tās dod pozitīvu ieguvumu sabiedrībai kopumā, piemēram, efektīvākus tēriņus, kādam ir ļoti neizdevīgas, jo no neefektīvas naudas plūsmas vienmēr kāds ir ieguvējs. Dažādās auditorijās diskusijas par reformas pieteikumu notiek jau gandrīz mēnesi un, diemžēl, nākas vērot arī mēģinājumus duļķot ūdeni, piespēlējot sabiedrībai manipulācijas ar algu modelējumiem un šķietami skandalozus stāstus par gaidāmās reformas “postošajām” sekām,” norāda Šadurskis.
Viņaprāt, radīts mīts par to, ka vispārējās izglītības pedagogu atalgojuma jaunajā modelī ignorēti profesionālās ievirzes izglītības pedagogi mākslas, mūzikas un dejas nozarēs. “Es piekrītu, ka nav godīgi, ja šie pedagogi par likmi saņem 290 eiro, kamēr vispārējā izglītības sistēmā strādājošajiem tā pašlaik ir 420 eiro, bet pēc 1.septembra būs 680 eiro. Taču Izglītības un zinātnes ministrijas piedāvātā reforma nav brīnumnūjiņa, ar kuru atrisināt gadiem ilgušas problēmas,” pauž ministrs.
Vienlaikus viņš uzsver, ka tieši tā es izprot valdības darbu komandā – vienas reformas veicina nākamās. IZM esot ļoti rūpīgi ir analizējusi savu budžetu, lai rastu iespējas darba samaksu palielināt arī sporta treneriem profesionālās ievirzes interešu izglītībā, pedagogiem profesionālajā izglītībā un akadēmiskajam personālam augstākajā izglītībā. Ministrija savā budžetā pārdalīs finansējumu, atsakoties no izglītības procesa nodrošināšanai mazāk raksturīgām funkcijām, lai motivācijas slieksnis būtu līdzvērtīgs arī šīm pedagogu grupām.
Darba samaksa ir nozīmīga daļa motivācijas, kas ilgtermiņā veicina arī profesijas prestižu. Jaunas paaudzes pedagogu ienākšana izglītības sistēmā ir vitāli svarīga, lai sekmīgi īstenotu nākamo izglītības sistēmas reformu – proti, ieviestu jaunu, mūsdienu prasībām atbilstošu izglītības saturu, ko pakāpeniski uzsāksim jau 2018./2019. mācību gadā.
Šadurskis uzsver, ka šodienas izglītība ir nākotnes tautsaimniecība un nākotnes tautsaimniecība ir sabiedrības labklājība un dzīves kvalitāte.
Kā ziņots, IZM iecerētā pedagogu algu reforma, kurai spēkā būtu jāstājas jau 1.septembrī, paredz palielināt skolēnu skaitu uz vienu skolotāju. IZM ir aprēķinājusi, ka, īstenojot atalgojuma reformu, zemākā pedagogu algas likme palielināsies par 62%, no 420 eiro kāpjot līdz 680 eiro.