Sabiedrisko attiecību pakalpojumi – par pusmiljonu eiro 4
Līdz pat pusmiljonam eiro, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli (PVN), – par šādu summu dzelzceļa projekta “Rail Baltica” koordinatore Baltijas valstīs, Baibas Rubesas vadītā akciju sabiedrība “RB Rail AS” gatavojas iepirkt sabiedrisko attiecību pakalpojumus, lai panāktu “ietekmes grupu” labvēlīgu attieksmi.
“RB Rail AS” pašās gada beigās bez plašākas izziņošanas ir izsludinājusi vērienīgu iepirkumu par “Rail Baltica” komunikācijas stratēģijas izstrādi un sabiedrisko attiecību pakalpojumiem, kam uzņēmums ir plānojis tērēt līdz pat 400 200 eiro bez pievienotās vērtības nodokļa.
No iepirkuma nolikuma izriet, ka stratēģijas dokuments, kurā būtu aprakstīts, kā tieši uzņēmumam ir pareizi jāpasniedz sabiedrībai visi ar pašlaik pretrunīgi vērtēto “Rail Baltica” saistītie jautājumi, būtu jāsagatavo pusotra gada laikā – līdz 2019. gada gada 19. jūlijam. Savukārt visa iespaidīgā summa tiktu tērēta trīs gadu laikā, kas nozīmē, ka ar “Rail Baltica” saistītu norišu “pareizai” atspoguļošanai B. Rubesas vadītais uzņēmums ir gatavs tērēt pat gandrīz 14 tūkstošus eiro mēnesī (ieskaitot PVN).
Kā izriet no iepirkuma nolikuma, kas pieejams tikai angļu valodā, ar šīs summas iztērēšanu “RB Rail AS” vadība vēlas “gūt atbalstu no viedokļu līderiem un nozares ekspertiem projekta īstenošanas un pārvaldīšanas komandai” un “organizēt komunikāciju veidā, kas samazina negatīvo viedokļu parādīšanos publiskajā telpā”. Tāpat pusmiljonu eiro paredzēts tērēt, lai “uzbūvētu projektam pozitīvu reputāciju” un “iegūtu ticību un uzticamību “Rail Baltica” vadības komandai”, turklāt īpaši svarīgi esot panākt, lai šī ticība rastos lēmumu pieņēmēju aprindās un arī medijos.
No iepirkuma nolikuma arī izriet, ka “RB Rail AS” vadību īpaši neuztrauc sabiedrības viedoklis, – tā ietekmēšanai līdzekļus nav paredzēts tērēt, tā vietā koncentrējoties uz “ietekmes grupām” – vietējiem politiķiem, Eiropas institūcijām, regulējošām iestādēm, zinātnieku aprindām. Tikai pašās saraksta beigās ir vides un sociālās nevalstiskās organizācijas, kā arī potenciālie pasažieri, vietējās pašvaldības un zemes īpašnieki.
Interesanti, ka iepirkuma nolikuma sastādītāji kā galvenos komunikācijas principus min caurspīdīgumu un atklātību, kas palīdzēšot radīt atbalstu projekta īstenošanai. Šie principi ir minēti, neraugoties uz to, ka līdz šim “RB Rail AS” vadība ir izcēlusies ar negribīgu attieksmi pret dažādu finansiālu jautājumu skaidrošanu: pat B. Rubesas atalgojuma atklāšanai pērn bija nepieciešami mēneši.
Jau pirms šā iepirkuma “RB Rail AS” 2017. gada augustā ir piešķīrusi 64 200 eiro līdzīgiem mērķiem – mārketinga pakalpojumiem, ko tai nodrošina SIA “DDB Worldwide Latvia”. Pašlaik ir izsludināts vēl viens iepirkums, kurā nav minēta pat ieplānotā summa, – par “riska vadības rokasgrāmatas” izstrādi. Līdz šim skandalozākais “RB Rail AS” iepirkums ir bijis par uzņēmuma biznesa plāna sagatavošanu. “LA” jau ir aprakstījusi, ka, kaut gan publiski daudzkārt apgalvots, ka ātrgaitas dzelzceļa līnijas “Rail Baltica” darbība būšot ekonomiski izdevīga, patiesībā triju Baltijas valstu kopuzņēmumam “RB Rail AS” joprojām nav pat sava biznesa plāna.
Uzņēmuma vadība 2016. gadā bija gatava atvēlēt aptuveni 300 000 eiro (plus PVN), lai šo biznesa plānu tās vietā izstrādātu kāds ārpakalpojuma sniedzējs. Šis iepirkums tika izsludināts 2016. gada rudenī, taču tad nezināmu iemeslu dēļ tika pārtraukts. No jauna iepirkums – jau kā “konkursa procedūra ar sarunām” – tika izsludināts pagājušā gada aprīlī, taču par tā rezultātiem nekas nav zināms vēl joprojām.
Sākotnējā iepirkuma nolikumā bija aprakstītas “RB Rail AS” vajadzības šajā jomā: “Biznesa plāna mērķis ir definēt “AS RB Rail” darbības ietvaru, tajā paredzot tirgus pārskatu, uzņēmuma stratēģiju, biznesa modeli, finanšu plānu, mārketinga plānu, galvenos darbības rādītājus, risku analīzi u. c. Tajā ir jāiekļauj uzņēmuma ienākumu, izdevumu, finanšu plūsmu aprēķini, ņemot vērā CEF finansējuma plūsmu laika posmā no 2016. līdz 2031. gadam.”
Tas nozīmē, ka nekas no aprakstītā uzņēmuma vadībai nav skaidrs vēl joprojām, tikmēr vēl lielāku summu nekā par neesošo biznesa plānu nu tiek plānots tērēt, lai panāktu uzņēmuma vadībai svarīgāko “ietekmes grupu” labvēlības nodrošināšanai.