Foto – LETA

Rūpes par veselību vai klusēšanas nauda? 0

Latvijas Ārstu biedrības vadītājs Apinis nenoliedz, ka pēc “Coca-Cola” ziedojuma savā retorikā vairs nav tik skaļš pret šo dzērienu. Vēl pirms pāris gadiem viens no Latvijas skaļākajiem cīnītājiem par veselīgu dzīvesveidu, Latvijas Ārstu biedrības (LĀB) prezidents Pēteris Apinis bija uzsācis karu pret saldināto dzērienu izplatīšanu.

Reklāma
Reklāma

 

Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
TV24
“Laikam par to nevaru stāstīt, bet…” Rajevs atklāj iepriekš nedzirdētu informāciju par Rinkēviča un Trampa telefonsarunu
Kokteilis
3 visbīstamākās zodiaka zīmju pārstāves, kas bez sirdsapziņas pārmetumiem var atņemt citas vīrieti
Lasīt citas ziņas

“Visbīstamākais cukura uzņemšanas veids ir saldinātie dzērieni. Tādos saldinātos dzērienos kā kola, kvass vai spraits cukura līmenis ir 17 – 19%. Cilvēks, kurš izdzer divu litru kolas pudeli, uzņem tādu disaharīdu daudzumu, kas ekvivalents divām pilnām glāzēm cukura,” 2010. gada nogalē brīdināja P. Apinis. Viņš arī aicināja aizliegt tradicionālās “Coca-Cola” Ziemassvētku reklāmas, jo bērniem varētu rasties maldinošs iespaids, ka “ja jau Ziemassvētku vecītis dzer kolu, tad tā ir laba”.

Kaut arī reklāmas netika aizliegtas, pēdējā laikā LĀB prezidents par saldinātajiem dzērieniem runā krietni klusāk un vairāk pievērsies citām tēmām. Kas noticis? Vai pie vainas fakts, ka kokakolas Santa Klauss pērn sarūpējis dāvanu P. Apiņa vadītajai organizācijai? Saskaņā ar nesen publiskoto LĀB 2011. gada pārskatu biedrība no ASV reģistrētā “Coca-Cola Foundation” saņēmusi 19 800 latu lielu ziedojumu. Tā ir aptuveni puse no LĀB pagājušajā gadā saņemto ziedojumu kopējā apjoma (nepilni 40 000).

 

CITI ŠOBRĪD LASA

“Es, protams, nenoliedzu, ka, saņemot šādu ziedojumu, savā retorikā vairs neesmu tik skaļš pret vienu konkrētu dzērienu. Bet absolūti neesmu mainījis savu attieksmi pret saldinātajiem dzērieniem kopumā,” tagad apgalvo P. Apinis.

 

Kaut arī savu publisko izrunāšanos viņš pieklusinājis, dažādās darba grupās LĀB prezidents kā eksperts joprojām stingri turoties pretim saldināto dzērienu lobiju centieniem atgriezties skolās.

“Coca-Cola Foundation” ziedotie 19,8 tūkstoši latu esot bijuši nepieciešami, lai pērn medijos īstenotu informatīvu kampaņu ar mērķi mudināt cilvēkus ikdienas pārtikā vairāk lietot saknes un dārzeņus. LĀB esot lūgusi ļoti daudzu uzņēmumu atbalstu un “Coca-Cola” bijusi viena no retajām, kas atsaucās šim aicinājumam. Ar sadarbību abas puses esot apmierinātas, un P. Apinis cer, ka arī šoruden plānotajai LĀB kampaņai par veco ļaužu aktīvāku dzīvesveidu izdosies piesaistīt “Coca-Cola” finansējumu. “Domāju, ka tā ir viņu taktika – šādā veidā sadarboties, lai uzņēmums netiktu nepārtraukti zākāts. Līdzīgi viņi darbojas arī Skandināvijā – mīļā miera labad daudz ziedo dažādiem veselības projektiem,” teica P. Apinis. Viņš arī apgalvoja, ka ne sarunās par ziedojumu, ne sadarbības līgumā neesot izteiktas nekādas prasības paklusēt, bet “acu skatā daudz ko varēja nolasīt”.

Jautāts, vai LĀB nav kāds ētikas kodekss, kas liegtu saņemt ziedojumus no veselībai kaitīgu vielu ražotājiem, P. Apinis paskaidro, ka pēc Pasaules ārstu savienības standarta šādi iespējamie ziedotāji tiekot sagrupēti pa kategorijām. Visnevēlamākie ir cigarešu ražotāji, ar kuriem veselības organizācijas nemaz nerunājot (turklāt daudzās valstīs, tostarp arī Latvijā, cigarešu ražotājiem un izplatītājiem ar likumu ierobežota iespēja nodarboties ar sponsorēšanu). Nākamie ir alkohola ražotāji, ar kuriem drīkstot sadarboties ierobežotā apjomā. Trešais līmenis – uzņēmumi, kas ražo pārtiku ar transtaukskābēm. Savukārt saldināto dzērienu un pārtikas ar pārmērīgu sāls daudzumu ražotāji esot tikai ceturtajā kategorijā – it kā pretinieki, bet sadarbība iespējama. Ziedojumu piesaistē LĀB sadarbojas ar kādreizējā Valsts prezidenta padomnieka Armanda Gūtmaņa uzņēmumu “MetaAdvisory”.

Reklāma
Reklāma

 

“Coca-Cola” pārstāvniecības Baltijas valstīs komunikācijas un sabiedrisko attiecību vadītāja Evelina Ojametsa informēja, ka uzņēmums esot sociāli atbildīgs un tādēļ ar “Coca-Cola Foundation” starpniecību dažādās pasaules valstīs tiekot atbalstītas programmas, kas izglīto par veselīgu uzturu, popularizē aktīvu un videi draudzīgu dzīvesveidu.

 

LĀB piedāvātais sakņu un dārzeņu projekts precīzi iekļāvies šajos kritērijos.

Uz jautājumu, vai apmaiņā pret ziedojumu uzņēmums sagaidījis LĀB vadītāja retorikas pieklusināšanu, “Coca-Cola” pārstāve atbildēja: “Mēs sadarbojamies ar atzītiem veselības speciālistiem dažādās pasaules valstīs, jo uzskatām, ka viņi ir visuzticamākais informācijas avots vietējiem iedzīvotājiem. Visi šo ekspertu paziņojumi ir pilnīgi neatkarīgi, mēs šajā nevalstisko organizāciju un privātā sektora sadarbībā tikai rūpējamies par to, lai viņiem būtu pieejami pēc iespējas vairāk kanālu, kā nodot savu ziņojumu sabiedrībai.” E. Ojametsa arī informēja, ka uzņēmums jau saplānojis savus sadarbības projektus un, visticamāk, ka iesāktā sadarbība ar LĀB tikšot turpināta.

“Protams, uzņēmums ir sociāli atbildīgs, bet tā nav tikai labdarība. Kaut kas tiek gaidīts arī pretī,” saka kāds neoficiāls avots, kas labi orientējas starptautiskās saldumu industrijas aizkulisēs. Viņaprāt, Apiņa agrākie skarbie izteikumi uz saldināto dzērienu noietu Latvijā nekādu īstermiņa negatīvu iespaidu nav atstājuši, jo pārtikas lietošanas paradumi mainās pa gadiem vai pat paaudzēm. Taču ietekmīgs viedokļu līderis, kurš nemitīgi kritizē kādu produktu, protams, tā ražotājam ir traucējošs spieķis riteņos.

 

Latvijas Ārstu biedrības saņemtie ziedojumi 2011. g.

Ziedotājs Summa (Ls)
SIA “Venden” 86,01
SIA “Berlin-Chemie/Menarini Baltic” 244
Lidija Kazainis 2078,88
SIA “Roche Latvija” 2000
“Pfizer Luxembourg Sarl” Latvijas filiāle 305
SIA “Astra Zeneca Latvija” 250
Starptautisko inovatīvo farmaceitisko
firmu asociācija
5271,03
SIA “Medilink” 300
Latvija Nefrologu asociācija 300
Latvijas Balinta asociācija 30
Latvijas Olimpiskā komiteja 7665
SIA “Rīgas Austrumu klīniskā
universitātes slimnīca”
240
“Coca-Cola Foundation” 19 800

 

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.