Rubesas aiziešana: Ko par to saka premjers, satiksmes ministrs un citi? 0
Šodien, 27.septembrī, par aiziešanu no dzelzceļa līnijas “Rail Baltica” ieviešanas kopuzņēmuma “RB Rail” izpilddirektores un valdes priekšsēdētājas amata paziņoja Baiba Rubesa. Atkāpšanās iemesli esot balstīti krasi atšķirīgā un nesavienojamā redzējumā par turpmāko “Rail Baltica” projekta vadības un ieviešanas modeli, teica Rubesa. Ko par viņas izvēli atstāt “RB Rail” saka premjers, satiksmes ministrs un citi?
Kučinskis: Rubesas aiziešana no “RB Rail” īsi pirms pilnvaru termiņa beigām ir interesants solis
Baibas Rubesas izšķiršanās par atkāpšanos no Eiropas platuma sliežu dzelzceļa līnijas projekta “Rail Baltica” īstenotāja, Baltijas valstu kopuzņēmuma “RB Rail” vadītājas amata ir interesants solis, aģentūrai LETA pauda Ministru prezidents Māris Kučinskis (ZZS).
“Rubesas atkāpšanās ir interesants solis, ņemot vērā, ka aptuveni pēc mēneša tāpat beigtos viņas pilnvaru termiņš šajā amatā. Nav noslēpums, ka abu pārējo “RD Rail” akcionārvalstu – Lietuvas un Igaunijas – attieksme pret Rubesas pārvēlēšanu šajā amatā ir noraidoša, un tādējādi cerības, ka viņa varētu turpināt darbu nebija. To man sarunās ir apliecinājuši Lietuvas un Igaunijas premjeri,” sacīja Kučinskis.
Viņš atzina, lai šāda mēroga projektu īstenotu, ir nepieciešama visus triju Baltijas valstu, tostarp arī premjeru iesaiste. Vienlaikus Ministru prezidents atzīmēja, ka nepiekrīt, ka līdz šim projektam nav bijis vajadzīgais atbalsts.
“Šis jautājums regulāri ticis apspriests, tiekoties visu triju valstu premjerministriem. Jāatgādina arī, ka tieši manas valdības laikā ir parakstīts līgums par šā projekta kopīgu realizāciju,” norādīja Kučinskis.
Augulis: “RB Rail” izpilddirektores atkāpšanās nekavēs projekta mērķtiecīgu īstenošanu
Baltijas valstu kopuzņēmuma “RB Rail”, kas ir dzelzceļa līnijas “Rail Baltica” projekta īstenotājs, izpilddirektores un valdes priekšsēdētājas Baibas Rubesas atkāpšanās nekavēs projekta mērķtiecīgu īstenošanu, aģentūrai LETA sacīja satiksmes ministrs Uldis Augulis.
“”RB Rail” izpilddirektores atkāpšanās nekavēs projekta mērķtiecīgu īstenošanu un darbu turpināšanu, esam laika grafikā. Turklāt “RB Rail” nevar apstāties, jo Latvijas iedzīvotāji izteikuši savu atbalstu šim vērienīgajam projektam”,” uzsvēra satiksmes ministrs.
Viņš teica, ka Latvija kopš 2015.gada ir mērķtiecīgi attīstījusi projektu un guvusi panākumus.
“Projekta attīstība notiek atbilstoši parakstītajiem starpvalstu un Eiropas Savienības (ES) līgumiem. Valstis ir vienojušās valdību līmenī par projekta realizāciju, to arī dara. Vēlos uzsvērt, ka Latvija ir “teicamniece” projekta ieviešanā, jo pirmā ar Ministru kabineta lēmumu apstiprināja trases novietojumu jau 2016.gadā un pirmā parakstīja projektēšanas līgumu 2018.gadā,” sacīja Augulis, atgādinot, ka patlaban tiek projektēta stacija lidostā “Rīga”.
“Eiropas dzelzceļa līnijas” vadītājs: Nākamais “RB Rail” vadītājs tiks izraudzīts atklātā konkursā
Pēc Baltijas valstu kopuzņēmuma “RB Rail”, kas ir dzelzceļa līnijas “Rail Baltica” projekta īstenotājs, izpilddirektores un valdes priekšsēdētājas Baibas Rubesas atkāpšanās no amata viņas pēctecis tiks izraudzīts atklātā konkursā, aģentūrai LETA sacīja “RB Rail” Latvijas akcionāra “Eiropas dzelzceļa līnijas” vadītājs Andris Linužs.
Viņš apstiprināja, ka ir informēts par Rubesas atkāpšanos no amata, proti, ir saņēmis viņas oficiālu paziņojumu, kas bija adresēts kopuzņēmuma padomei, akcionāriem un Eiropas Komisijai.
“Šajā situācijā viņas atkāpšanos vērtēju neitrāli, jo daudzie argumenti, kas tika minēti viņas vēstulē, ir visiem zināmi – tās ir zināmas problēmas, kas saistītas ar projekta ieviešanas kavēšanos,” teica Linužs.
Viņš piebilda, ka “Rail Baltica” projekts ir ievirzījies tehniskās ieviešanas fāzē, tāpēc kopuzņēmumam šobrīd ir jākoncentrējas vairāk uz tehniskajām detaļām.
“Manuprāt, Rubesas kundze savu darbu, kas saistīts ar projekta politisko virzību un popularizēšanu, skaidrojošo darbu, kāpēc projekts Baltijas valstīm un Eiropas Savienībai ir vajadzīgs, kā profesionālis sabiedrisko attiecību līmenī veica ļoti labi. Akcionāriem ir jāpieņem viņas vēlme atkāpties. Nekā ārkārtēja tur nav, jāskatās uz kopuzņēmuma tehniskās kompetences stiprināšanu, un striktāk jādefinē atbildības par kopuzņēmumu un jāvirzās uz priekšu,” pauda Linužs.
Tajā pašā laikā “Eiropas dzelzceļa līniju” vadītājs atzina, ka nepiekrīt Rubesas publiski paustajam par nesaskaņām starp trim Baltijas valstīm projekta īstenošanas gaitā.
“Mēs nekad neesam nolieguši nacionālās intereses un tieši tāpēc nacionālas nozīmes objekti ir nacionālā ieviesēja kompetencē. (..) No nacionālajām valstu interesēm mēs aiziet nevaram, tās ir stūrakmens. Visi ieviesēji saprot – lai varētu attīstīt savas nacionālās intereses, mums tās jākoordinē un jāievieš. Taču, ja nebūs šī globālā projekta, nebūs arī nacionālo interešu. Uzskatu, ka tur nav nekādas pretrunas, visi akcionāri to saprot un par to runā atklāti,” viņš pauda, piebilstot, ka projektā iesaistīto valstu akcionāri Rubesas atkāpšanos uztvēra mierīgi.
Pēc Linuža sacītā, akcionāriem patlaban jādomā par to, kā organizēt “RB Rail” valdes darbu, kā arī prioritāte ir likvidēt projekta īstenošanas kavējumu, lai nezaudētu Eiropas finansējumu.
“Patlaban valde var darboties esošajā sastāvā. Domāju, ka padome no valdes izvēlēsies pagaidu vadītāju, un darbs turpināsies līdz brīdim, kamēr atklātajā konkursā tiks sameklēts šim amatam labākais pretendents,” viņš teica.
Eiropas Parlamenta deputāts Zīle: “Rail Baltica” ir ģeopolitiska izvēle visām trim Baltijas valstīm
Reaģējot uz šodien publiskoto Baibas Rubesas paziņojumu, kas saistīts ar atkāpšanos no amata uzņēmumā “RB Rail” kā Eiropas Parlamenta “Rail Baltica draugi” grupas vadītājs Roberts Zīle, pirmkārt, vēlas izteikt pateicību Baibai Rubesai par līdzšinējo darbību un Baltijas valstīm ģeopolitiski un ekonomiski svarīgā projekta vadību.
“Jāpiekrīt, ka šajā laikā situācija saistībā ar “Rail Baltica” projektu ir mainījusies, taču, atceroties “Rail Baltica” iedīgļa laikus, kad vēl vadīju satiksmes ministriju, man nebija šaubu, ka šis būs izaicinājumu, Baltijas publiskā starpvalstu pārvaldībā nepieredzētu problēmu risinājumu un risku bagāts projekts.”
Tomēr Zīle uzsver, ka ir pārliecināts par “Rail Baltica” projekta ieviešanu, ja atbildīgās institūcijas būs spējīgas izdarīt svarīgus secinājumus. Citādi drošības, ekonomiskā un ģeopolitiskā Eiropas saite, kas savieno Baltijas valstis ar ES, ir viegli pārcērtama.
Par to, ka projekts ir ģeopolitisks, liecina arī Baibas Rubesas paustā krasā projekta nostājas maiņa, piemēram, Igaunijā, kur, nākot pie varas ar Krieviju un tās interesēm saistītai Igaunijas Centra partijai, “Rail Baltica” lēmumi tika acumirklī nobremzēti.
Pēc Zīles teiktā, izskanējušie “Rail Baltica” projekta caurredzamas un efektīvas tālākas virzības iebildumi atbilst patiesībai un ir jāuztver īpaši nopietni. Eiropas Komisijai (EK) kā galvenajam projekta finansiālajam atbalstītājam būtu jānodrošina iesaiste lēmumpieņemšanā.
“Vēl jo vairāk vēlos uzsvērt, ka, veidojot jauna veida savienojumu, kas balstās ne tikai uz Eiropas platuma sliedēm, bet arī pēc būtības uz rietumniecisku darbības un vadības veidu, šāda projekta realizēšanu neveicina iesaistītie tradicionālie dzelzceļa uzņēmumi un biznesa interešu grupas, kuri ir bijuši un būs vērsti drīzāk uz austrumu virzienu ar tam atbilstošu pieredzi un sarunu vadīšanas pieeju. Tas neatbilst ES pamatnostādnēm, turklāt EK par šādiem riskiem ir brīdinājusi, taču viena otra Baltijas valsts, Rubesas kundzes vārdiem sakot, joprojām domā, ka pokera spēlēšanu laiks vēl atļauj.”
Tomēr Zīle uzskata, ka šī projekta dzīvotspēja ir vēl joprojām stabila un iespējama.
Šis ir brīdis aicināt atbildīgos projekta īstenotājus paust valstisku nostāju, demonstrējot politisku līderību kopīga virsmērķa vārdā, un ar konkrētiem darbiem pārliecināt sabiedrību, ka “Rail Baltica” sliedes paralēli, caurskatāmi un efektīvi ved sākotnējā virzienā.
Šis ir izšķirošais brīdis, kurā projekta īstenotājiem jāpierāda, ka ar godprātīgu un efektīvu darbību varam pretendēt uz vēl papildus nepieciešamo finansējumu esošās ES finanšu perspektīvas ietvaros, kas savukārt nodrošinātu labu argumentāciju projekta pabeigšanai, kam nepieciešami līdzekļi jau no nākamā ES daudzgades budžeta.
“Ja tas neizdodas, tad šī projekta pretinieki gūs uzvaru. Šī ir ģeopolitiska izvēle visām trim Baltijas valstīm,” uzsvēra Zīle.
Aģentūra LETA jau vēstīja, ka Rubesa ceturtdien iesniedza kopuzņēmuma padomei atlūgumu, kas stājas spēkā ar tā iesniegšanas brīdi.
Rubesas pārstāve informēja, ka atlūguma vēstulē skaidroti galvenie atkāpšanās iemesli, kas balstīti krasi atšķirīgā un nesavienojamā redzējumā par turpmāko “Rail Baltica” projekta vadības un ieviešanas modeli.
Rubesa šajā amatā tika iecelta 2015.gadā, un viņas pilnvaru termiņš beigsies oktobrī.
Tāpat ziņots, ka “Rail Baltica” projekta īstenotāja “RB Rail” sākusi jauna vadītāja meklēšanu, un, pēc neoficiālas informācijas, kompānijas akcionāri šajā amatā labāk redzētu cilvēku no Polijas vai Somijas, nevis no Baltijas valstīm.
Kā ziņu aģentūrai BNS pastāstīja “RB Rail” padomes priekšsēdētāja Rīa Sillave, jauna “RB Rail” vadītāja meklēšanai nolīgta personāla atlases kompānija “Amrop”. “Līgums ar pašreizējo “RB Rail” vadītāju beigsies oktobra nogalē. Padome sākusi jauna vadītāja meklēšanu. Nolīgta personāla atlases kompānija “Amrop”, kas meklēs Baltijas valstīs, Somijā un Polijā. Līdztekus tiešiem meklējumiem tuvāko nedēļu laikā tiks publicēts atklāts sludinājums. Mērķis ir šajā svarīgajā “Rail Baltica” īstenošanas fāzē atrast labāko amata kandidātu,” viņa sacīja.
“Rail Baltica” projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm.
Paredzēts, ka “Rail Baltica” izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem.