Baiba Rubesa
Baiba Rubesa
Foto – Ivars Bušmanis

– Somija vēl nav iesaistījusies “Rail Baltica” projektā. Vai tā to varētu izdarīt tuvākajā nākotnē? 8


– Somi ir ļoti aktīvi. Poļiem arī ir tiesības paredzētas. Abas valstis piedalās visu trīs Baltijas valstu akcionāru sapulcēs un starpvaldību darba grupu sanāksmēs. Somija varētu pieslēgties kā akcionārs agrāk, nekā varētu gaidīt. Sapnis par došanos uz Berlīni nevar piepildīties, nebraucot cauri Polijai.

Reklāma
Reklāma
TV24
“Laikam par to nevaru stāstīt, bet…” Rajevs atklāj iepriekš nedzirdētu informāciju par Rinkēviča un Trampa telefonsarunu
“Baidens nolēmis skaisti aiziet no dzīves, paņemot sev līdzi ievērojamu daļu cilvēces.” Medvedevs biedē ar Trešo pasaules karu
7 pārtikas produkti, kurus nevajadzētu bieži ēst. Tie ļoti var kaitēt zarnām
Lasīt citas ziņas

Polijā aprīlī pabeigs pētījumu par līnijas būvēšanu starp Bjalistoku un punktu, par kuru ir vienošanās uz Polijas–Lietuvas robežas. Nākamā saruna būs par sliežu attīstīšanu no Varšavas līdz Bjalistokai. Rietumu platuma sliedes ir no Varšavas līdz Berlīnei. Bet pa tām nevar dabūt vajadzīgo ātrumu. Jārunā, kā ar laiku uzlabot ātrumu, lai nonāk līdz 240 km/h.

– Vai Somijai būtu reāls tuneļa variants zem Somu līča? Viņi ar igauņiem jau apspriež projektu, ko nodēvējuši par Talsinkiem.

CITI ŠOBRĪD LASA

– Es pārāk maz zinu par tuneļa variantu. Es zinu, ka Tallinas ostā ir nosprausti punkti, kur sliedes pienāktu pie tuneļa. Taču tuneļa projekts ir ļoti dārgs. Tāpēc vispirms būs īpašie prāmji.

– Pirmais dzelzceļa projektēšanas posms līdz­finansējuma saņemšanai ir iesniegts – dzelzceļa izbūve no lidostas līdz stacijai un multimodālā centra izbūve. Kas sekos tālāk?

– Vispirms jābūt projektēšanai. Ir bijuši daži iepirkumi, galvenokārt par analīzēm, pētījumiem, plāniem. Mēs tūlīt sludināsim nopietnu iepirkumu, lai uzstādītu tehniskos standartus un dizaina vadlīnijas visam dzelzceļam, kam būs pakļauti vispārējie tehniskie zīmējumi. Domāju, ka no Latvijas puses tās būs “Eiropas dzelzceļa līnijas”. Mūsu akcionārs, iespējams, būs tas, kas sludinās iepirkumu Rīgas centrālajā dzelzceļa stacijā.

– Tātad “Eiropas dzelzceļa līnijas”, nevis “RB Rail” sludinās iepirkumu?

– Visticamāk.

– Kad būs uzbūvēta stacija, gan dzelzceļš divos stāvos, kas šķērso ceļus, kam tas piederēs?

– Visa uzbūvētā infrastruktūra piederēs katras valsts Satiksmes ministrijai. Uzdevumus projektēt dosim mēs. Patlaban nevaru pateikt, kāda būs mūsu un citu institūciju atbildība. Par to vēl nav vienošanās.

– Tātad vēl ir pāragri runāt par trīs valstu kopīgu iepirkumu?

– Visiem iepirkumiem – vietējiem, reģionālajiem un nacionālajiem – būs jāpakļaujas vieniem un tiem pašiem nosacījumiem. Tos īstenos pēc vienādiem standartiem.

Nesen būvēja dzelzceļu no Francijas uz Spāniju. Aizmirsa ieplānot robežas pārejas posmu. Nav bijis neviena ES infrastruktūras pārrobežu projekta bez problēmām starp valstīm. Tomēr nešaubos, ka “Rail Baltica” var uzbūvēt.

Reklāma
Reklāma

– Vai paredzat lielu ārvalstu kompāniju interesi par šiem iepirkumiem?

– Protams. Tā ir jau patlaban. Ķīnas uzņēmumiem ir interese, bet ir arīdzan gandrīz visu ES valstu kompāniju milzīga interese. “Rail Baltica” ir vislielākais projekts šajos platuma grādos pēdējo simts gadu laikā. Pieci miljardi eiro. Milzīgs ES naudas ieguldījums. Tas ir jāīsteno pareizi, kvalitatīvi, lai būtu ilgtspējīgs. Katrai Baltijas valstij atsevišķi to īstenot neizdosies.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.