“RS” naudas taupīšanas nolūkos varētu likt slēgt vairākus mikroautobusu maršrutus 0
“Rīgas Satiksmes” jaunais valdes priekšsēdētājs Ernests Saulītis būtu gatavs pilnībā lauzt līgumu ar “Rīgas mikroautobusu satiksmi”, ja Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) pierādītu koruptīvas iepriekšējās vienošanās, piemēram, par braukšanas tarifu apmaksu un maršrutu sadali, kas pašvaldības uzņēmumam būtu radījušas finansiālus zaudējumus, tā šovakar vēstīja LNT Ziņas.
Izsakot cerību, ka KNAB jau ir uzsācis izmeklēšanu, “Rīgas Satiksmes” vadītājs Saulītis precizēja: “Mēs varētu pilnībā atteikties no Rīgas mikroautobusu satiksmes pakalpojumiem tad, ja tiktu fiksēts, ka šis līgums ir noslēgts koruptīvu darījumu ceļā. Ja izrādīsies, ka par šo līgumu ir maksāti kaut kam kukuļi, tad visdrīzāk mēs būsim spiesti no pakalpojuma atteikties un sludināt jaunu iepirkumu par pasažieru pārvadājumiem.”
Taču “Rīgas Satiksme” jau šobrīd gatavojas sadarbības maiņai ar pilnsabiedrību “Rīgas mikroautobusu satiksme”, jo pēc Saulīša pasūtītās maršrutu analīzes šo trešdien būšot skaidrs, kurus mikroautobusu maršrutus slēdzot, varētu ietaupīt pašvaldības līdzekļus. Valdes priekšsēdētājs LNT Ziņām jau atzina, ka, visticamāk, “Rīgas Mikroautobusu satiksmei” varētu nākties slēgt līdz pat astoņiem no 13 maršrutiem, kuros kursē zili baltie mikroautobusi un dublējas ar “Rīgas Satiksmes” trolejbusiem un autobusiem.
“Lai arī saglabāsies valsts atlaides, taču tur nebūs vairāk pašvaldības atlaides vairākām sociālajām grupām, piemēram, skolēniem. Mēs gribam novērst šo maršrutu dublēšanos. Nevar būt tā, ka vienā maršrutā iet vairāki mūsu autobusi un vienlaikus ar visām atlaidēm kursē arī mikroautobusi. Mēs gribam līdz trešdienai noskaidrot šo maršrutu lietderību, lai šīs izmaiņas ieviestu. Mums ir skaidrs, ka mēs viņas ieviesīsim. Jautājums ir par apjomu, kādā veidā,” sacīja Ernests Saulītis.
Pilnsabiedrība “Rīgas mikroautobusu satiksme” pēc savas iniciatīvas netaisās slēgt maršrutus. Ja “Rīgas Satiksme” tomēr uzspiedīs, šobrīd vēl netiek konkretizēts, vai pārvadātājs vērstos tiesā, piedzīs kompensācijas vai piekritīs izmaiņām.
Kā LNT Ziņām apgalvo pilnsabidrības pārstāve Maija Lazdiņa, mikroautobusu pārvadājumi neradot zaudējumus “Rīgas Satiksmei”, jo pasažieri pietiekot visiem: “Sakrīt kaut kādi maršrutu posmi. Mēs negribam piekrist, ka pilnībā dublējam Rīgas Satiksmes maršrutus, jo tieši gala punkti ir atšķirīgi no Rīgas Satiksmes.”
Tikmēr kontekstā ar e-talona sistēmas uzturētāju “Rīgas Karte”, Saulītis lēmis nerosināt ne līguma grozīšanu, ne sākt runas par tā iespējamo laušanu, lai gan pēc bijušā valdes pagaidu priekšsēdētāja Anrija Matīss domām līguma nosacījumi ar “Rīgas karti” it kā radot lielus zaudējumus. Uzņēmuma jaunais vadītājs Ernests Saulītis kopā ar ekspertiem secinājis – izmaiņas līgumā ar “Rīgas Karti”, kurā 49% akciju pieder starptautiskajam investoram, iedzīšot uzņēmumu tiesvedībā un finansiālās sankcijas būtu lielākas nekā “Rīgas Satiksmes” visa gada dotācijas kopā.
“Sasteigta atkāpšanās no līguma var radīt apmēram 150 miljonu eiro zaudējumus. Tā ir investoru aizsardzība, kas ir ielikta šajā līgumā. Lauzt līgumu nav lietderīgi!” LNT Ziņām uzsvēra Saulītis.
Šai pozīcijai piekrīt arī “Rīgas Satiksmes” kapitāldaļu turētāja pārstāvis, mērs Nils Ušakovs, sakot, ka izdevīgāk tomēr ir gaidīt sadarbības beigas: “Līgums ar uzņēmumu Rīgas Karte bija noslēgts 2008.gadā, vēl pirms es biju ievēlēts par mēru, un šis līgums ir noslēgts līdz 2020.gada beigām. Līgumu būtu ārkārtīgi grūti grozīt vai praktiski nav iespējams izbeigt bez ļoti augstām finansiālām sekām, sankcijām.”
Tā vietā šo ceturtdien, kad “Rīgas Satiksmes” valdes priekšsēdētājam iecerēta videokonferences komunikācija ar “Rīgas Kartes” ārvalstu investoru, lai atceltu KNAB pagājušajā nedēļā aizturēto Aleksandru Brandavu no “Rīgas Kartes” valdes locekļa amata, Saulītis rosināšot, lai uzņēmumā, kurā 51% pieder Rīgas Satiksmei, tiek samazināti operatīvie izdevumi.
“Pirmkārt, vajag auditā noskaidrot, cik pamatotas ir Rīgas Kartes izmaksas, jo tas var audzēt peļņu, ko vajadzētu Rīgas Satiksmei saņemt no šī uzņēmuma. Ja viņi nevēlas grozīt pamata līgumu, aicināsim viņus samazināt savus izdevumus, lai ir lielāka peļņa, kas aiziet atpakaļ Rīgas Satiksmei,” savu ieceri LNT Ziņām skaidroja Saulītis.
Lai arī šie līgumi ir beigušies jau pērn decembrī, tomēr tikšot noskaidrots, vai maz pakalpojumi reāli bija sniegti vai tomēr to var uzskatīt par naudas izsaimniekošanu: “Esmu šodien parakstījis vadības uzdevumu līdz 27.martam veikt izvērtēšanu, vai mēs esam šos pakalpojumus saņēmuši. Varēsim konstatēt, vai mums ir pietiekami pierādījumi, vai šis pakalpojums ir bijis.”
Savukārt otrdien, 12.martā, “Rīgas Satiksme” mēģinās pārliecināt kreditorus par uzņēmuma stabilizācijas plānu, un, ka nav iemesla būt satrauktiem par uzņēmuma maksātspēju.