19
Nozares eksporta kāpums – uz apjoma, nevis cenu rēķina
Kopumā Latvijas piena produktu eksporta vērtība 2016. gadā sasniegusi 107 miljonus eiro, kas ir par 2% jeb 1,7 miljoniem eiro vairāk nekā iepriekšējā gadā, liecina Latvijas Piensaimnieku centrālās savienības aplēses, kas balstītas uz Centrālās statistikas pārvaldes datiem. Tomēr vērtības pieaugums panākts tikai uz apjomu palielināšanas rēķina par 20%, jo cena lielākoties visiem produktiem samazinājās. Lauvas tiesa – 140% – minētajā kāpumā bijusi saldajam krējumam, kas pārdots par 140% vairāk, bet ar 105% izrāvienu daudz neatpaliek arī sūkalu produkti. Tāpat savu artavu pieauguma statistikā deva arī cenas palielināšanās atsevišķiem produktiem. Saldajam krējumam – par 23%, fasētajam pienam – par 29%, vājpienam – par 17%.
Vienlaikus krīzes iespaidā cenas samazinājās lielākajai daļai no nozīmīgākajiem eksporta produktiem: sausajam vājpienam – par 8%, gatavajiem sieriem – par 7%, sviestam – par 6%, sūkalu produktiem – par 46%, skābajam krējumam – par 28%, kas neļāva sasniegt būtiskāku eksportēto piena produktu vērtības palielinājumu.
Eksportētā svaigpiena apjoms pēc iepriekšējos trijos gados novērotā kāpuma 2016. gadā samazinājies par 9% jeb 25 000 tonnām. Vienlaikus būtiski – par 63% jeb 29 000 tonnām – ir palielinājies importētā svaigpiena apjoms, kas kopumā nodrošinājis Latvijas piena pārstrādes uzņēmumus ar lielāku pārstrādājamās izejvielas apjomu salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem.
Pagājušajā gadā piena produktu eksports sākts četros pilnīgi jaunos tirgos – Dienvidāfrikā, Kongo, Ziloņkaula krastā un Papua-Jaungvinejā –, uz kuriem eksportētas 19 tonnas produktu (galvenokārt siers un saldējums) vairāk nekā 76 000 eiro vērtībā. Patlaban pienrūpnieku eksporta sarakstos ir desmit valstis, uz kurām 2014. gadā nebija nekāda eksporta, bet pērn tas sākts – tās ir Turcija, Japāna, Gruzija, Kirgizstāna, Tunisija, Singapūra, Kuveita, Irāna, Honkonga un Pakistāna. Kopumā Latvijas piena produkti tiek eksportēti uz 91 valsti.