Romāns Meļņiks: Palasīju Rīgas domes vēlēšanām pieteikto kandidātu sarakstu programmas. Mani interesēja tikai viens jautājums… 0
Romāns Meļņiks

Foto: Edijs Pālens, LETA

Palasīju Rīgas domes vēlēšanām pieteikto kandidātu sarakstu programmas. Starp visiem “uzlabosim”, “pilnveidosim”, “novērsīsim”, “atbalstīsim” mani interesēja atbilde tikai uz vienu jautājumu: kurš gatavs beidzot novērst situāciju, kad gājējus uz ietvēm apdraud visādu pārtikas piegādātāju motorizētie velosipēdi un mopēdi ar lielizmēra kantainām somām braucējiem uz muguras.

Reklāma
Reklāma
Veselam
6 rīta ieradumi, kas slepeni veicina svara pieaugumu: izvairies no tiem!
VIDEO. Ja šķiet, ka Rīgas sabiedriskajā esi redzējis visu, šis video liks to apšaubīt
Žurku perēklis… Atklājas baiss aktiera Džīna Hekmena un viņa sievas nāves iemesls
Lasīt citas ziņas

Teju vai motocikla lieluma dažāda veida elektrisko braucamrīku pārvietošanās pa ietvēm satrauc ļoti daudzus rīdziniekus un arī atbaida pilsētas viesus. Tas tātad ir jautājums par drošību, par satiksmes kultūru, attieksmi pret kājāmgājēju kā vismazāk pasargāto satiksmes dalībnieku.

Manuprāt, pieejai jābūt vienkāršai: ietve ir tā, kur iet, tātad tā paredzēta gājējiem. Brauktuve ir tā ceļa daļa, pa kuru brauc, tātad ne tikai auto, bet arī visi pārējie braucamrīki, motorizētos vienriteņus ieskaitot. Nu labi, izņēmums varētu būt kājminamie divriteņi – cilvēkiem, kuri nejūtas droši uz brauktuves (seniori vai bērni, viņu vecāki) varētu ļaut lēni braukt arī pa ietvi. Tāpat cilvēkiem ar invaliditāti lietot ietvi būtu pieļaujams un arī cilvēkiem ar pārvietošanās grūtībām, lietojot speciāli viņiem paredzētos lēngaitas braucamrīkus. Citiem ne. Un vismazāk jau piegādātāju faktiski komerctransportam.

CITI ŠOBRĪD LASA

Ko tad par to domā deputātu kandidāti? Vai ir cerības, ka nākamās domes laikā šī problēma tiks risināta? Aplūkosim priekšvēlēšanu programmas tādā secībā, kā uz raksta tapšanas brīdi uzrādītas pie kandidātu sarakstiem CVK interneta lapā.

“Centra partijas” programmā – par šo tēmu ne vārda.

“Progresīvie” sola veloceliņus uz apkaimēm, bet tas nav gluži par šo.

“Stabilitātei!” solījums – “Vairs nekādu haotiski izvietotu stabiņu pilsētas apkaimēs un nesakārtotu veloceliņu Rīgas centrā”, šķiet, nozīmē vēl vairāk visādu vienriteņu un divriteņu braucēju uz ietvēm.

“Partijas “Gods kalpot Rīgai”, Zaļo un Zemnieku savienības” saraksta programmā jau tikuši tuvāk tēmai, kas mani interesē – tiek solīts “ierobežots e-skūteru ātrums (10 km/h centrā, 15 km/h apkaimēs)”, “drošas ietves un pārejas, īpaši pie izglītības iestādēm, pielāgotas senioriem, ģimenēm ar bērniem un cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem.” Problēma aptuveni apjausta, bet risinājumu nepiedāvā.

“Latvijas Sociālistiskā partija” sola mainīt visu ko citu, bet ne mopēdu braukāšanu pa ietvēm.

“Nacionālā apvienība “Visu Latvijai!”-“Tēvzemei un Brīvībai/LNNK”” problēmu piedāvā risināt tikai daļēji – attīstot loģisku velosipēdu ceļu pārklājumu Rīgā (ar to nepietiek, bet tas ir vismaz kaut kas vairāk nekā citiem).

“Latvijas attīstībai” konkrētu tēmu nepiemin. Tāpat arī “”Saskaņa” sociāldemokrātiskā partija”.

Reklāma
Reklāma

Līdz šim Rīgā valdošā “Jaunā Vienotība” sola no autosatiksmes nodalītus veloceliņus (ehh… cik gadus par to jau runāts un cik gadus viņiem bija iespēja to darīt…). “APVIENOTAIS SARAKSTS – Latvijas Zaļā partija, Latvijas Reģionu Apvienība, Liepājas partija” par autobraucējiem sola parūpēties, bet par gājēju problēmām laikam nezina. Tāpat arī “Politiskā partija “Pašcieņa”, “Tauta. Zeme. Valstiskums.””

“Latvijas pirmajā vietā” sola, ka tiks “izveidota loģiska un pilsētas satiksmi papildinoša, nevis traucējoša veloceliņu struktūra, ņemot vērā, ka ziemā nav vajadzīgi tukši veloceliņi! Tiks izveidotas gājēju ielas, kas veicinās dzīvību Rīgā!”. Protams, tēze, ka tukši veloceliņi nav vajadzīgi, var būt saprasta tā, ka mums arī ziemā vajag vairāk braukt ar divriteņiem, bet diez vai programmas autori tā to domāja – drīzāk izskatās, ka pa ietvēm ar elektromopēdiem braucošie kurjeri arī šo sarakstu nesatrauc. Un ja likvidēs veloceliņus ziemā, tas nozīmē, ka sniegotā laikā, kad uz ietves jau tā mazāk vietas, tur bez gājējiem pārvietosies arī pārtikas piegādātāji (arī tur, kur blakus vasarā ir veloceliņš).

“Latvijas Atdzimšanas partija”, kas uz 60 vietām Rīgas domē pretendē ar vienu vienīgu kandidātu, satiksmes jomā Rīgā piedāvā visdīvaināko risinājumu: “Nozīmīgāka loma jāpiešķir aviācijai, mazajām lidmašīnām un helikopteriem, ūdens satiksmei un dzīvei uz ūdens.” Joks? Nešķiet, ka šī būtu piemērota vieta jokošanai.

Saraksts ar nosaukumu “Platforma 21” – ir kaut kur tuvu problēmas izpratnei bijuši, bet aprobežojušies ar vispārēju frāzi: “Droša un pārdomāta satiksme — saprātīgi veloceļi un sabiedriskais transports ir savienots ar vilcienu maršrutiem. Elektriskie skrejriteņi ir ierobežoti ielās”. Kāpēc tikai skrejriteņi? Un ko nozīmē “ielās” – tātad pārceļami uz tikai ietvēm, lai netraucē autobraucējus?

“JKP Jaunā konservatīvā partija” arī pamatā satraucas par autobraucējiem, savukārt no transporta līdzekļiem, kas brauc pa ietvi, izceļ vien nomas uzņēmumu elektriskos skrejriteņus, uz ko attiekšoties drošību “vicinoši” noteikumi. Kāpēc tikai skrejriteņi un nevis arī elektriskie “mocīši”? Un kāpēc tikai nomas?

“”Suverēnā vara”, Apvienība Jaunlatvieši” iztiek ar vispārējo frāzi: “Attīstot infrastruktūru, līdzsvarosim visu ceļu satiksmes dalībnieku intereses.”

Tas arī viss. Skumji. Programmās daudz skanīgu frāžu par darāmiem darbiem “augstajos plauktos”, bet nekā sakarīga par to, kas rūp gājēju parasto (tostarp centrā dzīvojošos un strādājošos, kā arī tūristus). Tiešām neviens no vēlēšanām pieteiktajiem deputāta amata kandidātiem nekad nav gājis pa Rīgas centra ietvēm, nekad nav juties apdraudēts, kad jāpalec malā, lai garām tiek pārtikas pārvadātājs uz elektroskūtera un ar milzu somu uz muguras?!

Kāds teiks, ka tā nav Rīgas kompetence, ka šai problēmai risinājums jāprasa no valdības vai Saeimas? Kā saka, atrunāties jau vienmēr var, ja negribas darīt. Bija grūti programmās kaut vai ierakstīt, ka rosinās Saeimai noteikt aizliegumu motorizētiem transporta līdzekļiem (izņemot cilvēkiem ar invaliditāti un senioriem paredzētos) pārvietoties pa ietvēm?! Vai varbūt tie kandidāti maldīgi iedomājas, ka kājāmgājēji nav vēlētāji? Un tātad gājējiem jāgaida līdz Saeimas vēlēšanām, lai tās pašas partijas, kas pretendē uz varu Rīgā, pacenstos ko labu darīt būtiskas satiksmes problēmas novēršanai Rīgā?

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.