Riteņu ģeometrijas (savirzes) regulēšana var būt dārga, bet bieži tā ir nepieciešama. Foto-Stock

Riteņu ģeometrijas regulēšana. Vai tā nepieciešama, kad tiek uzstādītas jaunas riepas? 0

Jaunas riepas neatrisinās visas problēmas

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

Ļoti bieži, pērkot riepas, pircēji man prasa, vai ir nepieciešams pēc jaunu riepu uzstādīšanas veikt savirzes regulēšanu. Es saprotu, kāpēc cilvēki uzdod šo jautājumu. Riepu uzstādīšana kopā ar savirzes regulēšanu ir dārgs pasākums. Paskatīsimies, kāpēc riteņu ģeometrijas regulēšana ir tik svarīga.

Savirzes regulēšana
Vidēji jauns riepu komplekts jaunasriepas.lv izmaksā € 250. Riepu uzstādīšana, balansēšana un nipeļu (ventiļu) maiņa izmaksās vēl ap € 30. Kopā jaunas riepas un servisa pakalpojumi jums izmaksās € 280. Ja auto savirze nav kārtībā, jūs ļoti ātri zaudēsiet šo naudu. Tāpēc, pirms braukt ar jaunām riepām, būtu vēlams vismaz pārbaudīt riteņu ģeometriju.

CITI ŠOBRĪD LASA

Tātad, kā jūs varat zaudēt naudu, ja auto savirze nav kārtībā? Ievērojama riepu mūža samazināšana novedīs pie tā, ka riepas atkal vajadzēs mainīt. Jūsu auto stūres un piekares detaļas ar laiku nodilst: bukses, šarnīri un dažādi mehāniskie savienojumi. Kad stūres un piekares detaļas ir jaunas un noregulētas saskaņā ar rūpnīcas specifikācijām, riepu nolietošanās ātrums ir minimizēts, transportlīdzeklis vadāms precīzi un gludi iziet pagriezienus. Braucot piekares detaļas tiek saspiestas un saņem triecienus – bieži Latvijas bojāto ceļu dēļ. Tas izraisa nolietojumu detaļās, un riteņu ģeometrija tiek nobīdīta no rūpnīcas uzstādījumiem. Šādā situācijā pasliktinās auto vadāmība, palielinās degvielas patēriņš un ievērojami paātrinās riepu dilšana. Autoražotāji ir izveidojuši regulēšanas punktus, kuri ļauj uzstādīt rūpnīcas parametrus no jauna.

Trīs regulējamie leņķi
Sagāzums (camber). Leņķis starp riteņa centrālo vertikālo līniju un automobiļa vertikālo asi, ja skatās uz automobili no priekšpuses. Sagāzuma leņķis ir pozitīvs, ja riteņi ir noliekti no automobiļa centra. Sagāzuma leņķis ir negatīvs, ja riteņi ir noliekti uz automobiļa iekšpusi. Ja automobilim riteņu sagāzums nav noregulēts, sākas riepas pastiprināta nodilšana no vienas puses. Faktori, kas izraisa pārmērīgu riteņu sagāzi: šarnīru, sviru bukses, amortizatoru gultņu un stupicas gultņu nolietojums. Šīm detaļām jābūt stingrām, lai varētu precīzi noregulēt sagāzuma leņķi.

Savērsums (toe). Labākais veids, kā saprast šī leņķa ietekmi uz riteņu regulēšanu, ir paskatīties uz saviem apaviem. Iedomājieties, ka jūsu apavi attēlo auto riepas. Lēnām pagrieziet kājas uz iekšu. Šādi izskatās riepas, kad automašīnai ir iekšējais savērsums. Tagad pagrieziet savas kājas uz āru. Šādi izskatās jūsu riepu ārējais savērsums. Savērsuma nepareizā regulēšana vienlaikus izpaužas ātrā abu riepu nodilumā. Ja protektors nodilst automobiļa centra pusē, tas nozīmē, ka iekšējais savērsums ir ļoti liels. Ja nodilums ir virzīts no automobiļa centra, tas nozīmē, ka ārējais novērsums pārsniedz normu. Novērsums vienmēr tiek regulēts priekšējos riteņos, bet dažos automobiļos arī aizmugurējos riteņos. Pārmērīgs savērsums var būt izraisīts ar stūres stieņa vai stūres šarnīra nodilumu, stūres reikas stiprinājumu pazaudēšanu vai ar nodilumu pašā stūres reikas mehānismā. Pirms savērsuma regulēšanas pārbaudiet stūres mehānismus.

Pagrieziena ass garenslīpums (caster). Ar kastera leņķi saprot leņķi starp riteņa centrālo vertikālo līniju un amortizatora asi. Kad pagriež stūri, spēks uz riteņiem tiek nodots ar stūres līstes stiepni, kas caur lodbalstu ir pievienota automobiļa balstiekārtai un grozāmasij. Par kasteri tiek saukts stiepņa sagāzuma leņķis, un tas tiek mērīts grādos, skatoties uz riteni no sāniem. Jūsu automašīnas kastera leņķis izpaužas tad, kad stūre pēc pagrieziena atgriežas taisnā pozīcijā (pareizi noregulēts leņķis). Tas pamanāms arī tad, ja, atlaižot stūri, automašīnu nes vairāk pa labi vai pa kreisi (vajag pārbaudīt kastera leņķi).

Reklāma
Reklāma

Uzstādot jaunas riepas, pārbaudiet riteņu ģeometriju! Ja tā nav noregulēta, izlabojiet to vai ieplānojiet izmaksas jaunam riepu komplektam.

Aptuvenās izmaksas:
Pārbaude, ja nav jāveic regulēšana:  € 15.
Regulēšanas cena ir ap € 30 atkarībā no auto markas un modeļa.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.