“Rimi” veikalos pie precēm jaunas norādes, kas mulsina pircējus: “Cik parastam cilvēkam būs atļauts tērēt?” 180
Linda Tunte

Daudzi “Rimi” pircēji, jo īpaši tie, kas izmanto e-veikala priekšrocības, pamanījuši, ka pie precēm nu ir izvietotas jaunas norādas par CO2. Ko tās nozīmē?

Reklāma
Reklāma
Pilnīga neveiksme! Eksperti nosaukuši 7 automašīnas, kuras kalpo uz pusi īsāku laiku nekā citas 15
Brīdina cilvēkus par briesmu tuvošanos: pludmalē izskalota leģendām apvītā milzu zivs – katastrofu vēstnese. Kam gatavoties?
Tas var sabojāt gan apģērbu, gan veļas mašīnu! Nekad nemazgājiet šīs 5 lietas veļas mašīnā
Lasīt citas ziņas

Kārlis par to raksta arī soctīklos, viņš tajā saskata vēlmi kontrolēt pircējus: “Izskatās, ka mūs gatavina jaunai fašistu diktatūrai! Cik parstam cilvēkam būs atļauts tērēt CO2 uz pārtiku?”

CITI ŠOBRĪD LASA

Sazinājāmies ar “Rimi Latvia” pārstāvjiem, lai noskaidrotu, ko tad nozīmē šīs jaunās norādes un kā pircējam vajadzētu tās “tulkot”.

Everita Bičkova, “Rimi Latvia” ārējās komunikācijas vadītāja skaidro: “Katram produktam, ko pircēji iegādājas veikalā, ir ne tikai sava cena, bet arī savs oglekļa pēdas nospiedums un t.s. vides izmaksas, jo ražošana rada oglekļa emisijas, kas veicina klimata pārmaiņas. Zināšanas par emisiju ietekmi var palīdzēt labāk izprast šos procesus un izdarīt apzinātākas izvēles, kas nāk par labu planētai. Izvēloties produktus ar mazākām CO₂ vērtībām jeb mazāku oglekļa pēdas nospiedumu, pircēji palīdz samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas. Laika gaitā šīs izvēles var būtiski sekmēt klimata pārmaiņu palēnināšanos un nosargāt mūsu planētu nākamajām paaudzēm.

Rimi kā daļa no ICA Gruppen ir pievienojies Zinātnē balstītu mērķu iniciatīvai*, lai līdz 2030. gadam palīdzētu samazināt savu klientu ietekmi uz klimatu par 30 % salīdzinājumā ar 2020. gadu. Lai sasniegtu šo mērķi, Rimi sadarbojas ar Zviedrijas platformu CarbonCloud, kas pazīstami ar savu pieredzi CO₂ pēdas nospiedumu aprēķināšanā. Pašlaik šī funkcija tiek testēta pilotprojekta veidā olu un piena produktiem. Izvērtējot pilotprojekta rezultātus, informācija par CO₂ vērtībām varētu būt pieejama arī par citiem produktiem Rimi e-veikalā. Uzzināt vairāk par Rimi un CarbonCloud pilotprojektu iespējams te.

CO₂ vērtību aprēķinā CarbonCloud izmanto produktu piegādātāju sniegtos datus, tādējādi nodrošinot, ka ikviena produkta pēdas nospiedums atspoguļo tā patieso ietekmi uz vidi. CarbonCloud aprēķini tiek veikti pēc noteiktas metodoloģijas. CO₂e – oglekļa dioksīda ekvivalents – ir veids, kā izmērīt visu siltumnīcefekta gāzu ietekmi ar vienu vienkāršu skaitli. Dažādas siltumnīcefekta gāzes, piemēram, oglekļa dioksīds un metāns, klimatu ietekmē atšķirīgi – dažas izraisa lielāku sasilšanu, savukārt citas ilgāk saglabājas atmosfērā. To ietekmju salīdzināšanā zinātnieki izmanto sava veida “maiņas kursu”, ko sauc par globālās sasilšanas potenciālu (GWP – Global Warming Potential). Tas parāda, cik lielu sasilšanu gāze izraisa salīdzinājumā ar oglekļa dioksīdu. Izmantojot CO₂e, var izteikt produkta kopējo ietekmi uz klimatu ar vienu vieglāk saprotamu rādītāju.

Reklāma
Reklāma

CO₂ pēdas vērtība sniedz informāciju, kas palīdz izdarīt videi draudzīgāku izvēli – tagad ikviens olu un piena produktu pircējs var redzēt savu pirkumu CO₂ emisiju ietekmi, tāpat kā pārbaudot cukura vai tauku saturu produktā. Tas palīdz veikt ilgtspējīgākas izvēles.
Jāpiebilst, ka pircēji savu CO₂ pēdas nospiedumu var samazināt, arī izmantojot daudzkārt lietojamos iepirkumu maisiņus, izvēloties vietējos un sezonas produktus, iekļaujot uzturā vairāk augu izcelsmes produktu, samazinot pārtikas atkritumu daudzumu, uz veikalu dodoties ar kājām, velosipēdu vai sabiedrisko transportu, pērkot vairumā, izmantojot digitālos čekus un atbalstot ilgtspējīgus zīmolus, kas piedāvā videi draudzīgu iepakojumu un ir ieguvuši Fair Trade, FSC vai Organic sertifikātus.

*ICA ir pirmais Ziemeļvalstu pārtikas preču mazumtirgotājs, kuram ir zinātniski pamatoti nulles klimata mērķi, ko apstiprinājusi iniciatīva Science Based Targets (SBTi). Pārtikas nozares emisijas veido 25–30 % no globālajām emisijām. Kā galvenais pārtikas ķēdes dalībnieks ICA vēlas rādīt piemēru un dot ieguldījumu globālās sasilšanas samazināšanā saskaņā ar Parīzes nolīgumu. Mērķi nozīmē, ka dažāda veida emisijas jāsamazina ar atšķirīgām likmēm un skaidriem atskaites punktiem līdz 2030. un 2050. gadam. Ilgtermiņa mērķis ir nulles emisijas. 2050. gadā vēl atlikušās emisijas būs jāsabalansē, uzglabājot atbilstošu oglekļa dioksīda daudzumu ar tehnoloģiju palīdzību vai dabiskām metodēm.”

Līdz ar to pircējiem nav pamata satraukumam – jaunās norādes ir informatīvas, tās palīdz katram no mums pievērst lielāku uzmanību rūpēm par klimatu, taču tās nekādi neierobežo pirkumus.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.