“Rimi” par patērētāju maldināšanu soda ar 20 000 eiro 1
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir pieņēmis lēmumu patērētāju kolektīvo interešu pārkāpuma lietā, ar kuru SIA “Rimi Latvia” ir piemērota soda nauda 20 000 eiro apmērā, kā arī aizliegta turpmāka negodīga komercprakse lēmumā raksturoto un līdzīgu piedāvājumu (akciju) izsludināšanā.
PTAC norāda, ka “Rimi Latvia” laika periodā no 2018.gada 16.janvāra līdz 2018.gada 15.maijam īstenoja speciālu akciju, kuras laikā patērētājiem, sakrājot noteiktu skaitu uzlīmju, tika piedāvāts iegādāties dažādas zīmola “Bosch” preces ar atlaidi līdz 62%.
Saskaņā ar PTAC rīcībā esošo informāciju “Rimi” piedāvājumā ietverto zīmola “Bosch” preču cena bija tāda pati vai pat lielāka nekā citās tirdzniecības vietās bez atlaides.
“Rimi” atbildēja uz PTAC norādītajiem pārkāpumiem un centās attaisnot savu rīcību minot, ka konkrētais piedāvājums ir tikai vienas pārdošanas kampaņas projekts un nav vērtējams kā akcija, kā arī piedāvājumā ietverto preču cenas tika noteiktas, vadoties pēc tirgus izpētes.
“Rimi Latvia” papildus PTAC aizrādījumiem un pierādījumiem, kas balstīti tirgus izpētē norādīja, ka PTAC pārbaudes nav bijušas adekvātas, ņemot vērā, ka interneta veikalos, kas tikuši pētīti, “Bosch” produktu modeļi precīzi nav sakrituši ar “Rimi” piedāvātajiem.
PTAC uzskata, ka “Rimi”, reklamējot savu piedāvājumu, ir īstenojusi negodīgu komercpraksi, jo “Rimi” reklāma maldināja par piedāvājuma.
Proti, iegādāties “Bosch” preces ar ievērojamu atlaidi – izdevīgumu un tādējādi patērētājs varēja pieņemt tādus lēmumus par darījuma veikšanu, kādus viņš citādi nebūtu pieņēmis, piemēram, iepirkties par lielākām naudas summām “Rimi” veikalu tīklā, lai varētu iegādāties konkrētās preces ar atlaidi.
No lietas materiāliem izriet, ka “Rimi” rīcība, izmantojot dažādus piedāvājuma izplatīšanas veidus (veikali, sociālie tīkli, tīmekļvietnes), norāda uz to, ka “Rimi” komercprakse bija vērsta uz plašu patērētāju kolektīvo ekonomisko interešu ietekmēšanu.
Tātad “Rimi Latvia” ir pārkāpusi patērētāju tiesību regulējošos normatīvos aktus, proti, pārkāpums ir būtisks, jo uzņēmuma īstenotā komercprakse ir adresēta lielam patērētāju lokam.
PTAC uzsver, ka “Rimi Latvia” īstenotā komercprakse ir atzīstama par negodīgu, uzņēmums ir būtiski negatīvi ietekmējis patērētāju ekonomisko rīcību un šādus speciālos piedāvājumus periodiski piedāvā un varētu piedāvāt patērētājiem arī nākotnē.
Tāpat, pēc PTAC teiktā, no lietā veiktās saziņas ar “Rimi Latvia”, secināms, ka uzņēmums izdarīto pārkāpumu neatzīst un nav gatavs veikt labprātīgās darbības, lai nepieļautu līdzīgu pārkāpumu atkārtošanos.
Turpmāk PTAC aicina patērētājus būt vērīgiem, piesardzīgiem, un, neskatoties uz piedāvājumos lietotajiem saukļiem vai apzīmējumiem “atlaide”, “akcija” vai tamlīdzīgi, salīdzināt vienādu preču cenas dažādās tirdzniecības vietās pirms pieņemt lēmumu par izvēlētās preces iegādi.
Ne vienmēr piedāvājumos norādītā lielākā cena nozīmē arī preces sākotnējo cenu pirms atlaides, bet mazākā cena – preces cenu ar atlaidi.
Salīdzinot piedāvājumos ietvertās preces un to cenas ar citās Latvijas tirdzniecības vietās (interneta veikalos) piedāvātajām precēm, jāpievērš uzmanība tam, vai redzamās preces ir tādu pašu modeļu preces, kuras tiek piedāvātas arī citos veikalos, īpaši tad, ja piedāvājumā nav norādīts konkrēts preces modelis, bet tikai minēts preces nosaukums.