Foto: SHUTTERSTOCK

Rīgas Metropole: Likvidējot skolas, nepārprotami ir saskatāma vēlme rast finansējumu pedagogu algām 15

Rīgas un Pierīgas pašvaldību apvienība “Rīgas Metropole” aicina atbildīgo Izglītības un zinātnes ministriju (IZM) nevirzīt tālāk šobrīd sagatavotajā redakcijā priekšlikumus skolu tīkla optimizācijai, tai skaitā ieceri par skolu tīkla 7.–12. klašu posmā pārņemšanu valsts pārziņā, jo tas radīs negatīvas sekas ilgtermiņā uz skolu ekosistēmu. Tā vietā aicina meklēt individuālus risinājumus un pieeju skolu tīkla sakārtošanai, ņemot vērā Rīgas un Pierīgas situāciju, kas krasi atšķiras no pārējiem reģioniem.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

Aiz IZM definētā reformas mērķa “izglītības kvalitātes stiprināšana” patiesībā nepārprotami ir saskatāma vēlme rast finansējumu pedagogu algām, likvidējot skolas vai izglītības pakāpes aptuveni 100 skolās. Apvienības ieskatā reformas mērķim ir jābūt “izglītības kvalitātes stiprināšana”, bet ar šī brīža iecerēm “Rīgas Metropoles” pašvaldības neredz, kā to varētu sasniegt un kā risināt ilgstošu problēmu – kvalificētu pedagogu trūkumu.

“Rīgas Metropole” līdzpriekšsēdētāja un Ādažu novada domes priekšsēdētāja Karīna Miķelsone norāda, ka jau šobrīd jāņem vērā Rīgas un Pierīgas specifika – iedzīvotāju skaita pieaugums un skolu kapacitātes problēmas ierobežotās infrastruktūras un jaunu pedagogu piesaistes dēļ: “Pierīgas pašvaldībām attiecībā uz izglītības iestāžu infrastruktūru jau šobrīd ir izsmeltas iespējas uzņemt lielāku skaitu skolēnu blīvi apdzīvotās vietās.  Prognozējamā 7.–12. klašu izglītības posma likvidēšana pagastu skolās radīs papildus “spiedienu” uz novada centru skolām, kur jau šobrīd ir ierobežota kapacitāte.”

CITI ŠOBRĪD LASA

“Piesolītais Eiropas savienības Atveseļošanās fonda finansējums līdz 1,8 miljoniem vienai pašvaldībai ir nepietiekams jaunu skolu būvniecībai. Turklāt masveida skolu slēgšana reģionos visticamāk nozīmēs vēl lielāku lauku depopulizāciju, kas savukārt radīs ietekmi uz skolu noslodzi Rīgā un Pierīgā. Līdzšinējā skolu slēgšanas prakse nav risinājusi arī pedagogu trūkumu, jo tie dod priekšroku pārkvalificēties un strādāt tuvāk savai esošajai dzīvesvietai. Līdz ar to maldīgs ir arguments, ka skolu optimizācija risinās pedagogu iztrūkumu. Pēc šobrīd izstrādātajiem IZM kritērijiem daudzām pamatskolām Pierīgā ārpus novada centriem draud pārveidošana par sākumskolām (1.–6. klasēm). Tas palielina risku izjaukt skolas iekšējo “ekosistēmu”, jo, piemēram, dabaszinātņu pedagogi strādā ne tikai 7.–9. klasē, bet arī 1.–6. klasēs.”

“Rīgas Metropole” līdzpriekšsēdētājs un Rīgas vicemērs Edvards Ratnieks uzsver, ka nav saprotams, kā šī iecere plāno dalīt atbildības starp valsti un pašvaldībām: “Pašvaldību likumā pašvaldībām ir noteikta funkcija izglītības nodrošināšana. Tās līdz šim ir izstrādājušas savus plānošanas dokumentus sadarbībā ar iedzīvotājiem un ekspertiem, plānojot izglītības iespējas nākotnē un īstenojot infrastruktūras projektus. Tad šobrīd rodas jautājums, cik efektīvi pašvaldības varēs pildīt šo funkciju un kā tiks risināti jautājumi ar infrastruktūru, piemēram, skolu ēku uzturēšanā pēc jaunā klašu sadalījuma, un vai valsts uzņemsies arī riskus par pašvaldību ņemtajiem aizdevumiem izglītības iestādēm? Mēs vēlamies konstruktīvu dialogu kā vienlīdzīgiem partneriem – līdz šim pašvaldības formāli piedalās sarunās, bet to viedoklis netiek saklausīts un uz problemātiskajiem jautājumiem atbildes netiek saņemtas. Tomēr šie ir kritiski svarīgi jautājumi un tālāka atbildība par šo ministrijas “eksperimentu” gulsies vienīgi uz pašvaldībām.”

Pieejamā informācija par plānoto skolu tīklu reformu nesniedz pamatojumu finansiālajiem ieguvumiem, kā arī nav saprotams, kā reformā tiek iekļauti izglītības kvalitātes kritēriji, tomēr saredzamas pazīmes, ka ar skolu tīkla reformu Izglītības un zinātnes ministrija, iespējams, plāno risināt finansiālas problēmas sistēmā, nevis attīstīt izglītību kā kvalitatīvu, ilgtspējīgu un konkurētspējīgu pakalpojumu.

Pašvaldībām arī nav skaidrs, kā tiks nodrošināts mācību process, ņemot vērā izmaiņas klašu iedalījumā (1.-6.klases pašvaldību ziņā, bet 7.-12.klašu posmā valsts). Piemēram, šobrīd pedagogi nodrošināja mācību procesu pamatskolas ietvaros, bet, ja valsts pārdala skolas, tas radīs vēl lielāku sajukumu ar pedagogu slodzēm un pieejamību. Tāpat nav skaidrs arī par ēkām – kā tiks dalīta infrastruktūra, kurā mācīsies bērni 1.-6.klases posmā un kurā pārējie.

“Rīgas Metropole” aicina atbildīgo ministriju pievērst uzmanību citam aspektam – jauno pedagogu kvalifikācijai un spējai ātri iesaistīties izglītības sistēmā ar atbilstošu pedagoģijas kvalitāti.  Šobrīd problēma ir ne tikai pedagogu trūkums, bet arī jauno pedagogu profesionalitāte nodrošināt mācības atbilstošā līmenī. Pašvaldībām no vienas puses tiek prasīts uzlabot izglītības kvalitāti un sasniegt augstākus rezultātus, bet no otras puses valsts izglītības sistēma nespēj nodrošināt pedagogus ar attiecīgām zināšanām un prasmēm.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.