Rīgas ainava ar kruīza kuģiem. Šogad ostā plānojuši pietauvoties 87 kruīza kuģi 1
Šķērsojot Vanšu tiltu, it īpaši vasarā bieži redzam Daugavā tālāk vai pavisam tuvu tiltam pietauvojušos okeāna lainerus, kuri uz Rīgu atveduši kruīza tūristus. Parasti tā ir viena diena, ko viņi pavada mūsu valsts galvaspilsētā vai tās tuvākajā apkaimē, lai jau vakarpusē dotos uz jaunu galamērķi Baltijas jūrā. Šogad no janvāra līdz decembrim Rīgas ostā plānojuši pietauvoties 87 kruīza kuģi, tostarp pirmo reizi kuģi “CLIO”, “Celebrity Silhouette” un “Thomson Celebration”. Ņemot vērā, ka pārsvarā uz katra kruīza kuģa atrodas vairāki tūkstoši pasažieru, varam iedomāties, cik liela ārzemju tūristu armija gadā pārplūdina Vecrīgu un Alberta ielas apkaimi, kur koncentrējusies liela daļa pasaulē izslavētās jūgendstila arhitektūras.
Kruīza tūristu visvairāk skatītās vietas
Pēdējais Rīgas Tūrisma attīstības biroja pasūtītais pētījums (2014), ko veicis Latvijas Universitātes Ekonomikas un vadības zinātniskais institūts, rāda, ka kruīza tūristu skaits tomēr ir samērā neliels – tikai nepilni četri procenti no visiem Latvijas ārvalstu viesiem, tostarp visvairāk zviedru un somu tūristu. Protams, pētījums dod tikai aptuvenu sapratni par esošo situāciju un var atšķirties no realitātes, jo pagājušas jau vairākas tūrisma sezonas.
“Pēdējos gados apkalpoto kruīza pasažieru skaits ir audzis. Arī šogad būs vairāk, jo Daugavā ienāks lielie kruīza kuģi “AIDA”, “Costa”, “MSC”, “Royal Caribbean”, un tie savu ierašanos ir pieteikuši arī nākamgad – jau noslēgti līgumi pat divus gadus uz priekšu. Cik daudz cilvēku, nevaru pateikt, jo mums nav tādas uzskaites. Protams, varam rēķināt pēc kopējā kuģu skaita, taču tas nebūs īsti precīzi, jo ostā ienāk arī mazie kruīza kuģi vien ar pārsimt pasažieriem. Mēs viņiem piedāvājam ne tikai dažādas Rīgas apskates programmas, bet arī pilnas dienas ekskursijas uz Rundāles pili un Siguldu, kuras visbiežāk izvēlas tie ceļotāji, kuri kādreiz Rīgā jau ir bijuši. Vedot viņus uz Rundāli, maršrutā gandrīz vienmēr iekļaujam arī Bauskas pili. Plānojam pievienot arī apmeklējumu atpūtas kompleksā “Miķelis”, kur ir retro- auto kolekcija, un lauku sētas. Laika trūkuma dēļ tālāk par simt kilometriem ārpus galvaspilsētas neko nevaram piedāvāt, jo parasti kruīza kuģi Rīgā ienāk no rīta un tālāk dodas tās pašas dienas vakarā. Kruīza tūristiem izbraucienus ārpus pilsētas cenšamies padarīt unikālus, lai viņi redzētu to, ko paši, nokāpjot krastā, nekad neredzētu, un nenožēlotu savu izvēli. Pa ceļam pieturam Rātslaukumā, lai viņiem paliktu arī fotoatmiņas no Vecrīgas,” stāsta “Latvia tours” ienākošā tūrisma direktors Jānis Vilciņš.
Atkarībā no tā, cik ilgi kruīza kuģis pietauvojies krastā, Rīgas apskatei pastāv dažādi varianti. “Rīgas tūrē vienmēr ir iekļauta Vecrīga. Piedāvājam arī Etnogrāfisko brīvdabas muzeju un izbraucienu uz Jūrmalu. Vēl kruīza tūristiem ir iespēja piedalīties dažādās degustācijās, apmeklēt Centrāltirgu, doties pilsētas ielās ar retrotramvaju. Nereti noorganizējam arī koncertu Doma baznīcā vai kādas tautas deju grupas uzstāšanos,” viņš piebilst.
Krastā nokāpj tikai puse
Lai cik vilinoši arī būtu izklaides piedāvājumi, tikai apmēram puse visu kruīza pasažieru dodas organizētās ekskursijās. Daudzi paliek uz klāja vai uz savu roku steidzas iepazīt vecpilsētu, jo reti kurā pasaules vietā tā kājām aizsniedzama pāris minūšu laikā. Tomēr ne visiem paveicas – daži kruīza kuģi gabarītu vai finansiālu apsvērumu dēļ pietauvojas Krievu salā, no kurienes līdz pilsētas centram ceļš jāmēro ar atspoles (turp – atpakaļ) autobusiem, par ko papildus jāmaksā. Turklāt pirmais iespaids par Rīgu veidojas starp ostas kokmateriālu krāvumiem.
“Parasti kruīzu kompānijas ekskursijas ceļotājiem piedāvā un pārdod tikai pēc viņu uzkāpšanas uz klāja, un interese par tām var būt atkarīga no dažādiem blakus apstākļiem, tostarp nepietiekamas reklāmas uz kuģa. Tādā gadījumā esam ļoti priecīgi, ja puse no visiem pasažieriem izvēlas kaut kur braukt. Taču ir dažas kompānijas, piemēram, amerikāņu “Seven Seas Explorer”, kas kruīza cenā jau iekļāvušas ekskursijas – tad gandrīz visi tūristi tajās arī dodas,” atklāj J. Vilciņš.
Vēl ir neliela daļa kruīza ceļotāju, kas vai nu savās tūrfirmās, vai tiešsaistē iegādājušies individuālas ekskursijas pa Rīgu un, ievērojot kuģa atiešanas grafiku, var brīvi pēc saviem ieskatiem pavadīt laiku pilsētā. “Latvia tours” nav vienīgā tūrfirma, kas nodarbojas ar kruīza tūristu apkalpošanu, tādēļ Jānis Vilciņš neatklāj, cik vidēji daudz naudas šie tūristi atstāj Latvijā, jo konkurence esot nopietna.
Šajā jomā strādā arī “Terra Baltica” un “Riga Cruiseship agency”, kas atrodas Rīgas pasažieru terminālī, taču maršruti ir diezgan līdzīgi, izņemot mazās interešu grupas, kas var doties izbraucienos ar kuģīšiem pa Rīgas kanālu un ar gravitomobiļiem pilsētas ielās.