Rīgā slēdz Atgāzenes vilciena staciju, bet Bieriņos ceļ jaunu – arī Bērnu slimnīcas pacientu ērtību dēļ 4
Jaunā Bieriņu/Bērnu slimnīcas dzelzceļa stacija pacientiem atvieglos pieejamību kvalitatīvu un ērtu medicīnas pakalpojumu saņemšanai, stacijas atklāšanā pauda AS “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Raitis Nešpors. Viņš sacīja, ka slimnīcas pacienti un apkaimes iedzīvotāji tagad varēs izmantot pieejamu un ērtu satiksmi, kas piemērota visām pasažieru grupām.
Par dzelzceļa infrastruktūru Latvijā atbildīgās AS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) valdes loceklis Rinalds Plavnieks atzīmēja, ka pirms tam vairākas stacijas modernizētas, bet šī ir pirmā no jauna uzbūvētā. Tas darīt, analizējot pasažieru plūsmu, iedzīvotāju un apkaimes vajadzības. Viņš pauda, ka pieturvieta ir ne tikai pārcelta no nu jau slēgtās Atgāzenes stacijas, bet arī modernizēta.
🚉Turpinot īstenot pasažieru platformu modernizācijas projektu, 12.jūnijā tiks atklāts jaunizbūvētais pieturas punkts "Bieriņi/ Bērnu slimnīca", un līdzšinējais pieturas punkts "Atgāzene" tiks slēgts. pic.twitter.com/qte61MqrfC
— Latvijas dzelzceļš (@VAS_LDz) June 10, 2024
Tāpat LDz valdes loceklis norādīja, ka vēl vairākās stacijās Jelgavas, Saulkrastu, Tukuma un Aizkraukles līnijās turpinās modernizācija un būvniecības process.
Satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) pauda, ka jaunās stacijas infrastruktūra ir droša un aprīkota ar visu nepieciešamo cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, piemēram, Eiropā plaši izplatītajām ribjoslām uz peroniem un trotuāriem. Tāpat ieviesti drošības risinājumi pie gājēju pārejām, izveidots apgaismojums, digitālā apziņošanas sistēma un augstie peroni, kas nodrošina viena līmeņa izkāpšanu un iekāpšanu no jaunajiem vilcieniem.
Rīt atklās jauno staciju pie Bērnu slimnīcas !🥳 pic.twitter.com/GAVMgyExjr
— Nepareizais Emuārs (@n_karklinz) June 11, 2024
Briškens uzsvēra, ka uz šo infrastruktūras līmeni vajadzētu tiekties visā LDz pārvaldītajā dzelzceļa sistēmā.
“Esmu teicis jau no pirmajām dienām amatā, ka dzelzceļa stacijas ir nevis jāslēdz, bet jāver vaļā,” sacīja ministrs, piebilstot, ka visiem jātiecas, lai nākotnē šāds stacijas standarts būtu pieejams pēc iespējas plašāk, motivējot cilvēkus izmantot vilcienus kā videi draudzīgāko un drošāko satiksmes līdzekli.
Patlaban vienlīmeņa iekāpšana un izkāpšana no vilcieniem un ērta piekļūstamība pasažieru platformām pieejama 32 dzelzceļa stacijās.
Tādas gan aizvien nav un, visticamāk, vēl ilgi nebūs galvenajā Latvijas pasažieru dzelzceļa satiksmes mezglā – Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā, kur pasažieriem ir ievērojami apgrūtināta iekāpšana un izkāpšana no jaunajiem vilcieniem, jo peroni ir zemi, kā arī uz tiem jānokļūst pa stāvām kāpnēm apmēram divu stāvu augstumā.
Līdzīgi zemie peroni un apgrūtināta iekāpšana vilcienos ir arī diezgan plaši izmantotajās Torņkalna un Zasulauka stacijās Rīgā, un arī tajās modernizācija tuvākajā laikā nav gaidāma, jo to iecerēts veikt tikai “Rail Baltica” projekta ietvaros, kura nākotne šobrīd ir neskaidra.
Jau ziņots, ka peronu modernizācijas projektā paredzēts modernizēt 48 paaugstinātās pasažieru platformas un ar tām saistīto infrastruktūru Krustpils, Saulkrastu, Tukuma un Jelgavas līnijā. Krustpils līnijā paredzēts pārbūvēt 12 peronus, Saulkrastu līnijā – 20, Tukuma līnijā – deviņus, bet Jelgavas līnijā – septiņus.
Projekta izmaksas ir 44,4 miljoni eiro, tostarp ES Kohēzijas fonda finansējums ir 37,8 miljoni eiro, bet LDz līdzfinansējums – 6,6 miljoni eiro.
LDz noslēdzis līgumus ar diviem būvniecības uzņēmumiem. Staciju un pieturas punktu projektēšanu un būvniecību Jelgava, Tukuma, Krustpils līnijās, kā arī Saulkrastu līnijas posmā Kalngale-Skulte veic pilnsabiedrība “BMGS-Fima”, kuru veido AS “BMGS” Latvija” un pilnsabiedrība “Fima Group”, kuru savukārt veido Lietuvas “Fima” un Latvijas SIA “Fima”. Savukārt Saulkrastu līnijas posma Zemitāni-Vecāķi šos darbus veic uzņēmums “Leonhard Weiss”.
Pagājušajā gadā LDz koncerna apgrozījums bija 263,529 miljoni eiro, kas ir par 3,4% vairāk nekā 2022.gadā, taču koncerns cieta 3,231 miljona eiro zaudējumus.
LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna valdošais uzņēmums.
“Pasažieru vilciens” izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no LDz veiktajām funkcijām. Iepriekš “Pasažieru vilciens” 100% bija LDz meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.