Riepu maiņa – tūlīt vai vēlāk? 20
Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Tāda, piedodiet, primitīva mums tā spriešana par pareizo riepu maiņas laiku. Bez statistiska pamatojuma, bez avāriju cēloņu analīzes. Lūk, ziņa par puteņoto sestdienu (4.03.) – 156 avārijas, krietni vairāk nekā vidēji diennaktī.
Bet ne vārdiņa par riepām. Vai tiešām policijai ir par grūtu, notikumu protokolējot, fiksi novērtēt riteņus? Elementāri – ziemas, vasaras, protektora dziļums… Dati varētu būt konfidenciāli (ja ierosināta krimināllieta). Bet neviens taču neliedz to anonīmu apstrādi, analīzi. Tad varētu krietni pamatotāk un pārliecinošāk rekomendēt šādu vai tādu rīcību.
Kur tu dzīvo un brauc?
Ja esi rīdzinieks un tavi maršruti sakrīt ar sabiedriskā transporta ielām – ar šomēnes jau lojālo vasaras protektora dziļumu vari iztikt. Vari turpināt nobraukt esošās ziemenes – tie četri atlikušie rievu milimetri nākamajā janvārī tevi šā vai tā nostādīs gan ārpus likuma, gan tehniskas drošības zonas. Vari šādi ietaupīt jaunu vasaras riepu iegādei nepieciešamo naudiņu.
Ar ziemas riepām vasarā braukt var. Nav jau mums ne tas klimats tropisks (kas jau tā elastīgo riteni vēl mīkstāku padarītu), ne tie atļautie un braucēju vairākuma lietotie ātrumi lieli. Var. Taču ziemas riepu rites pretestība uz asfalta ir lielāka, tātad par katru šādu kilometru maksāsiet vairāk. Pērnajā martā paspēju veikt eksperimentu. Nomainīju smagas, rupja raksta ziemenes jau pirmajā datumā. Uzliku nebūt ne dārgas vasaras riepas un nedēļas laikā (500 km Rīgā un piepilsētā, praktiski nemainīgs maršruts) ietaupīju aptuveni 5 eiro. Komplekts tātad atmaksāsies vienā vasarā. Un kalpos vēl kādas piecas.
Ja esi rīdzinieks vai liepājnieks… Bet ja nu kusties ap Alūksni vai Madonu? Pat tik tālu nav jābrauc. Man nesen gadījās pārbraukt Kangaru kalnus un aiz tiem griezties pa kreisi uz vēl šaurāku un smilšu/sāls maisījumu nekad savā garajā mūžā neredzējušu celiņu. Te labas ziemas riepas tiešām vēl noder. Pat – iespējams – aprīlī un maijā noderēs, jo saķere ar granti tām labāka nekā ātrgaitas vasaras šoseju riepām.
Ko nedrīkst?
Savādu, pēc daudzu ekspertu domām, visai bīstamu kombināciju noteikumi pieļauj riepu komplekta veidošanā – tikai uz “vienas ass” (proti – priekšā vai aizmugurē) riepām jābūt viena ražotāja, viena modeļa, ar vienādu protektora zīmējumu. Tātad kombinācija, piemēram, jaunas vasaras riepas priekšā, pusbrauktas “ziemenes” aizmugurē ir atļauta.
Mūžīgais latvieša stāsts – četras jaunas šobrīd nesanāk… Un mūžīgais jautājums – kur divas jaunās likt. Priekšā vai aizmugurē? Lietošu daļai lasītāju droši vien nesaprotamu terminu – nepietiekama pagriežamība. Tas ir efekts, ko radīs divas labākas riepas aizmugurē. Stūres reakcija nu būs kūtrāka nekā viscaur vienādi apautam auto. Deguns novirzīsies uz līkuma ārmalu, auto “stums priekšu ārā” (jo lielākas atšķirības abu riepu pāru kvalitātē, jo izteiktāk). Toties aizmugures sānslīdes kļūs praktiski neiespējamas, un tieši tās labot viduslīmeņa vadītājam ir visgrūtāk. Tādēļ klasiska rekomendācija skan – jaunās riepas aizmugurē! Daudzi prasmīgāki, sportiskāki braucēji teiks – muļķības! Un liks jaunās priekšā, jo bremzēšana tad labāka, priekšējās piedziņas auto vilkme labāka, bet slīde meistaram nav bieds, bet draugs.
Riepas vecums
Bargas kontroles un sodu šajā jomā tātad joprojām nebūs. Un pareizi vien ir, jo riepas ražošanas gads pats par sevi nozīmē maz. Svarīgi, kā riepa šajā laikā glabāta, vai ievēroti visi diezgan stingrie temperatūras, mitruma, pareizas novietošanas noteikumi. Esmu braucis ar labām, pirms desmit gadiem ražotām riepām, esmu metis ārā karstumā, sausumā, tiešā saulē saplaisājušas piecgadīgas.
Atgādinām – uz katras riepas sāniem var atrast marķējuma simbolu virkni, kura sākas ar burtiem “DOT” un beidzas ar četrciparu skaitli. Piemēram – 2916. Šī riepa ražota 2016. gada 29. nedēļā. Un nez vai būtu rekomendējama. Starp citu – šos cipariņus der papētīt, arī nelietotas (“jaunas” – saka pārdevējs…) riepas pērkot. Gluži iespējams, ka šopavasar bodītē ieraudzīsiet kaut ko šādu – 4118. Nesaku, ka tādas nav ņemamas. Taču rūpīgi papētāmas, pataustāmas (vai nav sākušas izkalst un cietēt, vai jau neparādās mikro plaisiņas) gan. Būs vismaz iemesls pakaulēties…
Pareiza pagrieziena fizika
Svarīga jebkuros apstākļos. Ar jebkurām riepām braucot. Bet pavasara sniedziņā vēl pieckārt svarīgāka.
Pagriezienā lēnāk iebraukt nav kauns. Tieši otrādi – tā ir uzvarētāju stratēģija. Pat rallijos. Lēnāk līkumā iebrauc, palēninājuma beigās, kad priekšējās riepas vairāk noslogotas un tādēļ tur labāk, strauji, nepārspīlējot, protams, pagriezies, taisno stūri un izbrauc stabili un ātri!
Ko vēl piebilst? Nelien pakaļā! Distances neievērošana, manuprāt, ir bīstamākā Latvijas satiksmē ievazātā nu jau hroniskā sērga. Bīstama jebkuros apstākļos. Bet konkrētajiem cīruļputeņiem nepiemērotās riepās apautam var būt pat nāvējoša.