Revolūcijas valstis lāpa iedragāto tēlu 0

Mūsdienu tūrisma bizness jau sen vairs nav iedomājams bez blogiem, “Facebook”, “Twitter” un citiem jaunajiem medijiem. Turpmāk ikkatram, kurš nevēlēsies zaudēt konkurences cīņā, nāksies ar savu mobilo aplikāciju iekļūt arī ceļotgribētāju viedtālrunī – šāda atziņa caurvija ekspertu diskusijas starptautiskajā tūrisma izstādē “ITB Berlin 2012”. 


Reklāma
Reklāma
7 iemesli, kāpēc jūs nespējat zaudēt svaru pat, ja pārtiekat tikai no vienas salāta lapas
7 pārtikas produkti, kurus nevajadzētu bieži ēst. Tie ļoti var kaitēt zarnām
RAKSTA REDAKTORS
“Ārsts atnāk ar kafiju, bez steigas…” Paciente dusmīga, kāpēc “Veselības centrs 4” atļaujas necienīt cilvēku laiku
Lasīt citas ziņas

Tomēr, lai cik augstu attīstītos tehnoloģijas, tām līdzi nemainās psiholoģijas likumi. Izvēloties tūrisma maršrutus, cilvēkus vairāk par faktiem un argumentiem joprojām ietekmē emocionāli priekšstati un stereotipi. Tieši tādēļ tūristu uzticību vēl vairākus gadus nespēs atgūt nemieru un revolūciju satricinātie Tuvie Austrumi neatkarīgi no reālā drošības līmeņa šajās zemēs – to paredz Pasaules tūrisma organizācija. Uz Ziemeļāfrikas rēķina galvenie ieguvēji būs Āzijas un Dienvidamerikas valstis, kur šogad gaidāms lielākais tūrisma pieaugums.

 

Ziemeļāfrika cietusi no “arābu pavasara”

Jauni veselības tūrisma piedāvājumi Ķīnas tradicionālās medicīnas cienītājiem, jaunizbūvētas dzelzceļa līnijas ērtākai satiksmei starp pilsētām, arvien modernākas luksusa un budžeta viesnīcas – šos labumus, cenšoties ieintriģēt Eiropas tūristu auditoriju, savā izstādes stendā uzsvēra Ķīna. Turklāt – jo modernāk, jo lētāk. Piemēram, Šanhajā viesnīcu cenas kritušās par ceturtdaļu, jo pirms starptautiskās izstādes “World Expo” 2010. gadā to sabūvēts tik daudz, ka tagad grūti panākt piepildījumu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Jaunas viesnīcas kā sēnes pēc lietus aug arī Indijas galvaspilsētā Deli, un tūrisma nozarē nodarbināto skaits pēc dažiem gadiem varētu sasniegt jau 40 miljonus.

Šādu izaugsmi labprāt vēlētos arī Ziemeļāfrikas valstis, taču starptautiskā tūrisma eksperti vērtē, ka vismaz tuvākajos gados tām nāksies samierināties ar tūrisma tirgus stagnāciju. “Arābu pavasaris” Tuvo Austrumu zemēm izmaksājis dārgi – pērn tūrisma plūsma reģionā sarukusi par aptuveni ceturtdaļu.

 

Piemēram, pilsoņu karu pārcietušajā Lībijā tūrisma apjomi joprojām ir tuvu nullei, neslēpj Lībijas tūrisma stendā. “Dzīvojam tikai no biznesa viesiem,” stāsta kādas Tripoles viesnīcas vadītājs. Lai gan ikdienas dzīve esot normalizējusies, viņš necenšas iztēlot situāciju labāku, nekā tā ir.

 

“Kaut arī Eiropas valstu vēstniecības Lībijā atkal strādā, arī aviosatiksme ir atjaunota, es, protams, nevaru apgalvot, ka valsts būtu droša viesiem.” Cerības uz tūrisma atkusni esot tikai pēc vasarā noliktajām jaunā parlamenta vēlēšanām.

Ar citādu attieksmi uz tūrisma gadatirgu devusies tūrisma lielvalsts Ēģipte, kas šogad bija arī izstādes oficiālā partnervalsts. Ar agresīvu mārketingu ēģiptieši cenšas iedvest pārliecību, ka šobrīd atpūsties Ēģiptē ir tikpat droši kā pirms revolūcijas. Ēģiptes stendā, kas aizņem teju veselu halli, milzu ekrānā var vērot tiešraidi no pludmales Hurgadā, kur, kokteiļu glāzes apķēruši, sauļošanās krēslos bezrūpīgi zviln atpūtnieki. Tikpat mierīgas, kā vēstī tiešsaistes kadri no Kairas, ir arī galvaspilsētas ielas. Aicinot izbaudīt sauli 360 dienas gadā, ieaijājoši vītero tūrisma operatoru vēstījumi tvitera un citos sociālajos tīklos, kur Ēģipte izvērsusi masīvu reklāmas kampaņu.

Reklāma
Reklāma

“Diemžēl mediji ziņo tikai par lietām, kas grozās ap un par Brīvības laukumu Kairā,” uzrunājot žurnālistus, nožēlu pauda Ēģiptes tūrisma ministrs Monirs Fakhrijs Abdels Nours: “Šīs reportāžas rada nepatiesu priekšstatu par Ēģipti, tajās nevar redzēt, kāds miers un drošība īstenībā valda valstī – Luksorā, Asuanā, Hurgadā, Šarmelšeihā un citos tūristu iecienītos apgabalos.”

 

Vācieši novēršas no Grieķijas

Ēģipte savu pērno saukli “Interneta revolūcija – radusies Ēģiptē” aizstājusi ar diviem vispārīgākiem: “Mēs esam Ēģipte – vieta, kur viss sākas” un “Mēs esam tauta”. Ēģiptes pārstāvji atzīst, ka pagājušogad uz ātru roku izgudrotā devīze, kuras nolūks bija pārvērst defektu par efektu, ielūdzot ceļotājus savām acīm apskatīt vietas, kur nupat plosījušies nemieri, vismaz uz brīdi izrādījusies iedarbīga. “Brauca cilvēki, kas vēlējās savām acīm apskatīt, piemēram, Brīvības laukumu, kas revolūcijas laikā ik dienu bija redzams televīzijas kanālos visā pasaulē.” 


Tomēr atjaunot tūrisma plūsmu pirmsrevolūcijas apjomos joprojām nav izdevies. To Ēģipte cer panākt šogad. “Tūrisma sektors paliks Ēģiptes ekonomikas politikas prioritāte, vienalga, kurš būs pie varas valstī. Mēs šobrīd darām visu iespējamo, lai uzbūvētu piemērotu tūrisma infrastruktūru, lai sasniegtu savu mērķi – līdz 2017. gadam palielināt tūristu skaitu līdz 30 miljoniem gadā,” paziņoja Ēģiptes tūrisma ministrs.

Lai gan revolūciju līdz šim nav piedzīvojusi Grieķija, šo valsti nomoka Ēģiptes likstām līdzīgas nedienas. Krētas salas viesnīcnieks Sotiris Manolitsas sūrojas: “Pie mums vairs nevēlas braukt vācu tūristi.” Nekāda racionāla pamatojuma tam neesot. “Jā, ir eirokrīze, ir problēmas, taču, ja jūs atbrauksiet uz Krētu, redzēsiet, ka pie mums it nekas nav mainījies, viss ir tāpat kā agrāk, vien cenas ir mazliet samazinājušās.” Tomēr gaisā virmojošā spriedze, vācu mediju ik dienas ziņotais par Grieķijas ekonomikas grūtībām un dusmas par to, ka Vācijai jāuzņemas šīs Dienvideiropas zemes glābšana no parādiem, dara savu. “Vācieši izvēlas citus maršrutus. Tur mēs neko nevaram mainīt. Mediji ziņo, un cilvēki vienkārši iespaidojas,” viņš skaidro. “Pat ja mēs piepeši piedāvātu viesnīcu pilnīgi par velti, tas neko nemainītu. Tā vienkārši ir psiholoģija.” Citādi esot ar tūristiem no Austrumeiropas, piemēram, Ukrainas, Baltkrievijas. No šīm zemēm viesu skaits Grieķijā pērn audzis. “Cita mentalitāte,” tā šo tendenci skaidro S. Manolitsas. Ceļotgribētāji valsts tēlam tik lielu vērību nepiegriež, viņiem svarīgāks ir izdevīgs piedāvājums.

Tikmēr straujas augšupejas fāzē iesoļojusi cita nozare – geju un lesbiešu tūrisms. Geju un lesbiešu ceļošanas paviljonā, kuru atklāja Berlīnes mērs Klauss Vovereits un kas izstādē aizņēma 200 kvadrātmetru platību, ceļotgribētājiem tika piedāvāti vairāki jauni galamērķi Meksikā, Portugālē, Polijā un ASV. Geji un lesbietes var atpūsties speciālās viesnīcās, apmeklēt īpašas iepirkšanās vietas, tūrisma bukletos pieejams arī praidu kalendārs visā pasaulē. “Amerikāņi ir daudz atvērtāki nekā vācieši. Ļaudis galvenokārt geju un lesbiešu atpūtas vietās tevi vienkārši uzrunā, pajautā, kā tev iet, ko tu dari un no kurienes nāc,” homoseksuāļu 
tūrisma žurnālā “Gejiem draudzīgs. ASV”, kas tika piedāvāts paviljonā, paviesoties ASV un Meksikā mudina kāds vācu ceļotājs.

 

Uzziņa

Starptautiskais tūrisma gadatirgus “ITB Berlin”, kas šogad notika jau 46. reizi, tiek uzskatīts par lielāko tūrisma izstādi pasaulē. Šogad izstādē piedalījās vairāk nekā 10 000 dalībnieku no 180 valstīm, apmēram puse no tām bija Eiropas valstis.

Pirmās izstādes dienas paredzētas kontaktu dibināšanai biznesa viesiem un dažādām starptautiskām konferencēm, bet pēdējās divās dienās nedēļas nogalē tūrisma gadatirgus bija atvērts arī individuāliem ceļotājiem.

 

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.