Retro automobiļi – iegansts ceļojumam pa Latvijas laukiem 0
Ilgi gaidītais vasaras brīvlaiks sācies ar svelmi un ideju meklēšanu jauniem ceļojumiem. Visai ģimenei interesanta varētu būt auto–moto kolekciju apskate – gan tādēļ, ka ikdienā, sastopoties ar dažādiem transporta līdzekļiem, nemaz nevaram iedomāties, kādas mašīnas un motocikli pa mūsu ceļiem pārvietojās pirms trīsdesmit četrdesmit gadiem, gan veldzes meklējumos, jo lielākā daļa eksponātu atrodas vēsos angāros.
Bauskas TIC pat izveidojis maršrutu pa tuvākās apkaimes spēkratu apskates vietām, kurā iekļauta Rīgas Motormuzeja Bauskas filiāle, brīvdabas muzeja “Ausekļu dzirnavas” senās tehnikas kolekcija, Edgara Gasūna privāto retro auto kolekcija Rundāles pilī un ZS “Mačeni” senlietu kolekcija, kurā ietilpst arī savu laiku nokalpojušie ugunsdzēsēju auto, kā arī atpūtas komplekss “Mūsa Raceland”, mototrases “Pīlādzis” un “Lastvilla”.
No Latvijas brīvvalsts līdz Staļina laikiem
Šajā maršrutā ietilpst arī atpūtas kompleksa “Miķelis” retro auto muzejs Gailīšu pagastā (11 km no Bauskas), kurai pamati ielikti jau 1975. gadā, kad slavenajā, tālu aiz Latvijas robežām zināmajā kolhozā “Uzvara” saimniekoja Ivars Jansons, vietējo joprojām saukts par Jansontēvu. Viņš šurp no malu malām brīvdabas muzeja iekārtošanai savedis latviešu zemnieku sētai raksturīgās ēkas – klēti, riju, saimnieku un kalpu mājas –, etnogrāfiskos priekšmetus, vēlāk pievienodams arī lauksaimniecības tehniku, automašīnas. Tagad pēc restaurācijas retro auto kolekcijā apskatāma paša leģendārā priekšsēdētāja personīgā automašīna “Čaika”, kura izgājusi tehnisko apskati un atkal ir braukšanas kārtībā.
“Jansontēva auto pieder mūsu vairāk nekā simts vienību plašās kolekcijas vērtīgākajiem eksemplāriem, starp kuriem ir arī mašīnas, kas kalpojušas Padomju Savienības varoņiem un augsta ranga militārajām personām,” stāsta I. Jansona darba turpinātājs, SIA “Uzvara–lauks” valdes priekšsēdētājs Arnis Vējš, kurš pagājušā gadsimta 90. gadu sākumā pārņēmis vairs nevienam nevajadzīgo muzeju.
“Ekspozīcijā apskatāmi tādi unikāli auto kā viens no tikai desmit saražotajiem ZIS–110B kabrioletiem, ar kuru Baltijas kara apgabala virspavēlnieks, divkārtējais PSRS varonis, maršals Ivans Bagramjans pieņēma karaspēka parādes toreizējā Komjaunatnes krastmalā Rīgā, “Opel Admiral” – Otrā pasaules kara trofeja pēc Staļingradas kaujas, kuru izmantoja PSRS varonis maršals Aleksandrs Vasiļevskis, un “Opel Kapitän” (sporta kabriolets) – Lavrentija Berijas mašīna, ko vadīja viņa personīgais sekretārs Aleksandrs Poskrebiševs. Tā piedalījusies filmā “Piecdesmit gadus pēc nāves”. Visas mašīnas ir nopirktas no kolekcionāriem, un šobrīd to vērtība daudzkārt pārsniedz sākotnējo.”
“Miķeļa” kolekcijā atrodams arī ZIL–117, kas tika saražots tikai 53 eksemplāros un kuru izmantoja parāžu vadīšanai Sarkanajā laukumā Maskavā. Šādas markas auto savulaik vadījis arī PSKP CK ģenerālsekretārs Leonīds Brežņevs, bet šis auto ir nācis no Čehijas un piedalījies filmas “Kazino karalis” filmēšanā ar Džeimsa Bonda piedalīšanos. Vēl interesants eksponāts ir ZIM (1954), ko Visbijā izmantojusi Kubas vēstniecība Zviedrijā. Šāds modelis bijis pieejams brīvā tirgū, taču pietiekami dārgs, lai to varētu atļauties vien retais. “Starp citu, tā ir tikai vienu reizi pārkrāsota – viss pārējais ir oriģināls ar valstu karodziņu turētājiem un sarkano paklāju, ko izritināt svinīgos gadījumos, pat servisa grāmatiņa saglabājusies,” atklāj Arnis.
Vieglais auto “Maxwell 25” (1923), Otrā pasaules kara laika amerikāņu “Studebaker” US–6, Latvijā būvēts septiņvietīgs “Ford–Vairogs”, “Pakard” (1925) luksusa ugunsdzēsēju auto, Latvijas pirmās brīvvalsts armijā izmantotā kravas mašīna “Albion” (1916), vietējā kolhozā “Uzvara” izmantotās mašīnas un traktori – tā varētu turpināt, bet kolekcijas turētājs aicina atbraukt un aplūkot visu savām acīm. Retro auto muzejs atvērts katru dienu no rīta līdz vakaram (plkst. 11– 21). Tuvākajā nākotnē padomā uzbūvēt atklātu nojumi, kur glabāt lielos dzelzsgabalus – visus traktorus, kas pagājušā gadsimta 20. un 30. gados strādāja Latvijas laukos. “Lauku klusums un miers, daba Mūsas upes krastos, muzejs un zemnieku sēta ar Latvijā reti sastopamajiem kausakmeņiem – tā ir pievienotā vērtība, ko te iegūst mūsu viesi,” teic atpūtas kompleksa “Miķelis” direktors Jānis Strazdiņš, kura pārraudzībā ir arī viesnīca ar vairāk nekā 40 vietām, restorāns un pirts.
Latgalē arī dzelžu netrūkst
Tilžā, Krasta ielā 3, moto klubā “Rūsa vējā” apskatāma retro motociklu kolekcija, kur ģimenes tiek iesaistītas dažādās jautrās aktivitātēs un zināšanu pārbaudē par antīko moto tēmu un piedāvāti arī izbraucieni retro motocikla blakusvāģī pa tuvāku un tālāku apkaimi. Te iespējama unikāla vienošanās – apmeklējuma maksas vietā atvest savos šķūnīšos un garāžās nomētātās, vairs nevajadzīgās moto lietas. Retro motocikli vēl apskatāmi Viļakas novada “Cīrulīšos”, kas lepojas ar 40 dažādiem mopēdiem un motocikliem, kas ražoti no 20. gs. 40. līdz 90. gadiem.
Riebiņu novada Silajāņos (Miera ielā 13) senlietas savākuši brāļi Viktors un Oļegs Boļšakovi. Lielākā daļa veco PSRS laiku automašīnu (ap 40) atjaunotas tādā tehniskā kārtībā, lai ar tām varētu doties nelielos izbraucienos. Saimnieka lepnums – vairākas paša rokām “saražotas” mašīnas, kādu nav nevienā kolekcijā. Ekspozīcijā arī pirmie televizori, radio aparāti, rakstāmmašīnas un vēl ap simt citu senu lietu.
Piecdesmit kilometrus ap Rīgu
Par Rīgas Motormuzeju daudz izsaka fakts, ka tas ir Baltijā lielākais, daudzveidīgākais un tehnoloģiski modernākais seno spēkratu muzejs, kas aicina, jo īpaši bērnus un jauniešus, doties aizraujošā ceļojumā motoru pasaulē un iesaistīties interaktīvās un izglītojošās muzeja pedagoģiskajās nodarbībās. Viscaur ekspozīcijai pieejamas interaktīvās darba stacijas, atpūtas zonas ar dažādām spēlēm un bērnu rotaļu stūrītis. Te var apgūt ceļu satiksmes drošības noteikumus un iegūt velosipēda vadītāja tiesības, piedalīties trases automodelisma pulciņā.
Savukārt mazāk zināms ir Orleānu ģimenes Retro auto muzejs Rīgā, Kantora ielā 22A, kuram pirmsākumi meklējami 20. gs. 60. gadu beigās, kad enerģiskais Oļģerts Orleāns savā garāžā sāka pirmās vecās automašīnas restaurāciju, un tieši šis “Renault” (1922) kļuva par filmu zvaigzni slavenā krievu režisora Ņikitas Mihalkova filmā “Mīlas verdzene”, kas deva iespēju filmēties arī pašam restauratoram. 1972. gadā viņš bija starp pirmajiem entuziastiem, kuri dibināja Latvijas Antīko automobiļu klubu (AAK).
Jelgavā bijušajā slavenās autorūpnīcas RAF administrācijas ēkā aplūkojama mikroautobusu “Latvija” kolekcija, kurā vienuviet vairāk nekā 15 dažādus RAF “mikriņu” modeļus savācis pazīstamais autobraucējs un autoinženieris Andris Dambis. Tostarp ir “RAF 22031” – neatliekamās medicīniskās palīdzības auto, “RAF 2924” autoveikals, kā arī viens no tikai desmit saražotajiem “RAF 976M” autobusiem. Likteņa ironija – par pēdējo no konveijera nolaisto RAF automašīnu fabrikas vēsturē kļuva katafalks četriem līķiem, ko pasūtīja Maskavas pilsēta. Savukārt nepārbūvētu padomju automašīnu kolekciju (ZAZ, VAZ, GAZ) no kultūras nama “Rota” (Garozas ielā 15A) puses jebkurā laikā var aplūkot caur stiklotu skatlogu autoservisā “AnRu Motors”.
CITAS AUTO–MOTO KOLEKCIJAS LATVIJĀ
Jāņa Buka kolekcija “Tehnika no pagātnes” Ogrē, Druvas ielā 8
Jāņa Dobeļa motociklu, vieglo un smago automašīnu kolekcija “Retroknifiņš” Zvārdes pagastā (Saldus nov.)
Rogu ģimenes senās tehnikas privātkolekcija Nīcas pagasta “Upmalās” (ne tikai motocikli, bet arī ķiveru un pildspalvu kolekcija)
Alfrēda Zamocka seno motociklu kolekcija Pastendē (netālu no Talsiem)
Jāņa Zalāna senlietu kolekcija, tostarp motocikli Atašienē.