
Renesanses atspīdums Rīgā 0
Var šķist – viena glezna īsti nav izstāde. Taču tās izstādīšana var būt īsts notikums, īpaši, ja šī glezna ir īsts, spožs agrīnās itāļu Renesanses piemērs un ja tas ir viens no pēdējiem notikumiem Rīgas kā Eiropas kultūras galvaspilsētas gadā.
Pateicoties nodibinājumam “Rīga 2014”, mākslas muzeja “Rīgas birža” pastāvīgajā ekspozīcijā līdz 2015. gada 25. janvārim apskatāma unikāla 15. gadsimta sākuma itāļu mākslinieka Džentiles da Fabriāno glezna “Pazemības Dievmāte” no Sanmateo Nacionālā muzeja Pizā, Itālijā.
Džentile da Fabriāno (ap 1370 – 1427) ārpus Itālijas nav tik slavens kā Leonardo da Vinči vai Rafaēls, taču ļoti nozīmīgs itāļu agrīnās Renesanses laika gleznotājs, kurš savā daiļradē saglabā spēcīgu, izkoptu gotiskās mākslas tradīciju. Viņa dzimtā Fabriāno pilsētiņa ir ieslēpta pakalnos starp Romu un Florenci, netālu no Perudžas. Kā ceļojošs mākslinieks Džentile iepazina Itāliju, gleznoja turīgu cilvēku mājās Markē, Umbrijā, Lombardijā, kā arī Venēcijā, Florencē, Sjēnā, Orvjeto un Romā. Slavenākā viņa glezna “Trīs gudrie godina Kristus bērniņu” glabājas Ufici galerijā.
“Pazemības Dievmāte” Sanmateo Nacionālā muzeja kolekcijā atrodas kopš 1893. gada. Mazais izmērs liecina, ka mākslas darbs sākotnēji piederējis kādam privātam īpašniekam – pasūtītājam. Pastāv viedoklis, ka tas varēja būt Alemano Adimari, bijušais Pizas arhibīskaps.
Muzeja speciāliste Daiga Upeniece stāsta, ka “Pazemības Dievmāte” simboliski parāda tuvināšanos laicīgajai dzīvei: “Madonna ir attēlota sēžam uz zemē nolikta spilvena – tātad iespējami tuvu šai pasaulei. Džentiles da Fabriāno interpretācijā, gandrīz vai pretēji ierastajam šīs tēmas risinājumam, ir uzkrītoši akcentēta materialitāte, atklājas autora neparastā un nenoliedzami talantīgā aizrautība ar audumu un dārgakmeņu gleznošanu.”