Renault Captur E-tech Plug-in Hybrid – ceļš elektrības virzienā 0
Renault Captur ir viens no trijiem modeļiem Renault saimē, kas šogad ieguvis hibrīda jeb daļēji elektrisku versiju. Mazās klases modelis Clio ir ticis pie pašuzlādes hibrīda, kamēr kompaktā Megane un apvidus auto Captur ir ieguvuši plug-in jeb spraudņa hibrīda versijas.
Droši vien daudzi brīnīsies, kādēļ Renault, būdami elektrisko auto ražošanas pionieri, izvēlējās šos modeļus padarīt par hibrīdiem nevis elektrizēt. Raugoties uz situāciju Eiropas auto tirgū, Renault rokās ir labas kārtis un šobrīd, šķiet, ir īstais laiks tās izspēlēt. Aug ne vien elektroauto, bet arī spraudņa hibrīdu tirgus daļa – šobrīd tā ir 25% no pārdotajiem jauniem automobiļiem Eiropā.
Savukārt Captur ir pieprasītākais B-SUV jeb mazās apvidus modelis Eiropā, un trešais vērā ņemamais faktors ir Renault F1 pieredze hibrīdtehnoloģiju izstrādē. Renault stāsta, ka E-tech hibrīdsistēmas izstrādes gaitā ir reģistrēti 150 tehnoloģiju patenti. Ne velti Renault Captur E-tech Plug-in Hybrid jau paspējis iegūt Latvijā “Pilsētas apvidus auto 2021” titulu un balvu par gada inovāciju.
Trīs dzinēji vienlaicīgi
Renault Captur E-tech Plug-in Hybrid ir 1.6 litru atmosfēriskais benzīna dzinējs, kas apvienots ar diviem elektromotoriem. Lielākais 50 kW elektromotors piedzen priekšējos riteņus. Elektriskajā režīmā Captur spēj braukt līdz pat 135 km/h lielā ātrumā.
Savukārt otrs – 25 kW elektromotors saskaņo iekšdedzes dzinēja ātrumu ar riteņu griešanās ātrumu. Tas arī darbojas gan kā ģenerators, gan arī kā starteris, un iekšdedzes dzinējs vienmēr tiek iedarbināts kustībā.
Captur hibrīds braukšanu uzsāk tikai elektriskajā režīmā. Šī dzinēju sistēma kopā spēj attīstīt 160 Zs un izdala 36 gramus CO2 uz kilometru (pēc WLTP). Captur hibrīdam ir uzstādīta multirežīmu automātiskā sekvenciālā pārnesumkārba, kas izstrādāta Renault F1 komandas apcirkņos. Interesanti, ka šai pārnesumkārbai nav atpakaļgaitas – Captur uz aizmuguri dzen elektromotors.
400 Voltu litija jonu baterija ar 9,8 kWh ietilpību ir novietota zem aizmugurējā sēdekļa, tādējādi neatņemot daudz telpas bagāžas nodalījumā un pasažieru ērtībām. Tiesa, Captur hibrīdā ir 39 litru degvielas tvertne, par 9 litriem mazāka nekā standarta modelī.
Pēc ražotāja datiem pilsētā ar vienu uzlādi iespējams nobraukt līdz pat 65 km, bet kombinētajā ciklā līdz 50 km. Automobiļa uzlādes jauda ir 3,5 kW, kas ļauj veikt pilnu baterijas uzlādi 3-5 stundās, atkarībā no pieslēguma jaudas. Domājams, ka šis auto būs rets viesis ātrās uzlādes stacijās, kur jāmaksā par lādēšanā pavadīto laiku.
Lai palielinātu baterijas mūžu, Captur nav aprīkots ar ātrās uzlādes savienojumu. Taču Renault automobilim dod līdzi gan uzlādes kabeļus, gan Wallbox uzlādes staciju, lai bateriju varētu lādēt mājās. Tādējādi viena uzlāde izmaksās krietni lētāk un īsus braucienus varēs veikt tikai elektriskajā režīmā.
Renault Captur arī piedāvā iepriekš uzstādīt salona temperatūru, lai tas būtu uzsildīts vai atdzesēts brīdī, kad nepieciešams doties ceļā.
Prioritāte elektrībai
Automobilis piedāvā 3 braukšanas režīmus. Pure (EV) jeb elektriskajā režīmā galvenokārt darbosies tikai elektromotors. Ja tomēr ir nepieciešams pēkšņs jaudas palielinājums, lai paātrinātos vai darbinātu citas ierīces, un baterijā atlikušais enerģijas daudzums to nespēs nodrošināt, automātiski pieslēgsies arī iekšdedzes dzinējs.
My Sense jeb hibrīda režīmā automobilis balansē enerģijas padevi starp iekšdedzes un elektriskajiem dzinējiem, atkarībā no nepieciešamības. Iekšdedzes dzinējs var ieslēgties, lai tikai lādētu bateriju, gan arī lai piedzītu riteņus. Arī šajā hibrīda režīmā prioritāte būs elektriskajai piedziņai, tādējādi taupot degvielu.
Savukārt Sport jeb pilnas jaudas režīms izmanto visu dzinēja potenciālu reakcijas laika un veiktspējas ziņā.
Gan Sport, gan My Sense režīmos ir iespējams ieslēgt funkciju, lai saglabātu vismaz 40% elektriskās gaitas rezervi baterijā, ja zināms, ka vēlāk braucienā būs nepieciešams elektriskais braukšanas režīms.
Pēc sajūtām Captur E-tech hibrīda gaita ļoti atgādina braukšanu ar elektromobili, pat tad, kad darbojas iekšdedzes dzinējs. Nav jau brīnums, jo jebkura braukšanas uzsākšana notiek izmantojot tikai elektrodzinēju.
Hibrīda sistēmas prioritāte ir elektriskajai piedziņai sniedz nepārtrauktu griezes momentu un plūdenu paātrinājumu. Benzīna motors pēc nepieciešamības ieslēdzas vien gaitā. To, vai iekšdedzes dzinējs piedzen riteņus vai lādē bateriju, var redzēt tikai mērinstrumentu panelī. Tas ir gudrās sekvenciālās pārnesumkārbas nopelns, jo nedz dzinēju pārslēgšanos, ne pārnesumu maiņu braucot nevar sajust. Vienīgi neliela aizture jūtama, kad nepieciešams apdzīt lielākā ātrumā, piemēram, uz šosejas.
Hibrīda braukšanas režīmā sistēma nedaudz apdomā, pirms sniedz visu nepieciešamo jaudu. Sporta režīmā šī reakcija ir ātrāka. Captur E-tech 0-100 km/h ieskrienas 10.1 sekundē, kas varbūt nešķiet elpu aizraujoši, bet pilsētā atļautos ātrumus tas sasniedz raiti, automobilis vadās ļoti atsaucīgi. Pat ņemot vērā to, ka Captur hibrīdam ir 1564 kg pašmasa (par 300 kg vairāk, nekā modelim ar benzīna dzinēju), rodas sajūta, ka automobilis ir mazāks un vieglāks.
Elektriskais motors nodrošina arī bremzēšanu
“Uz papīra” Captur E-tech hibrīds tērē pat niecīgus 1,5 litrus uz 100 kilometriem, bet vai tā būs arī ikdienas braucēja rokās? Jā, ražotāja norādītais degvielas patēriņš varbūt nav nereāls, tomēr ir vairāki faktori, kas jāņem vērā, lai tādu sasniegtu. Jo biežāk būs pilna baterija un vairāk brauksiet elektriskajā režīmā, jo mazāks būs degvielas patēriņš.
Ja baterija starp braucieniem tiks uzlādēta, automobilis īsās distancēs būs lietojams elektriskajā režīmā, vispār netērējot degvielu. Arīdzan tas, cik daudz ir iespējams nobraukt elektriskajā režīmā ir mainīgs lielums, atkarībā no vadītāja braukšanas manierēm. Ir vērtīgi atcerēties, ka visvairāk enerģijas tiks patērēts, ja bieži un strauji jāapstājas, kā arī jāuzsāk braukt.
Atlaižot akseleratora pedāli, galvenais dzinējs darbojas kā ģenerators, pārvēršot kinētisko enerģiju elektriskajā, kamēr vien automobilis ripo. Bet, ja transmisijas slēdzis ir ieslēgts bremzēšanas jeb B režīmā, tad, atlaižot akseleratora pedāli, automobilis automātiski samazina ātrumu līdz 7 km/h, atgūstot vēl vairāk enerģijas.
Starp citu, bremžu pedālis Captur hibrīdam ir elektrisks, nevis hidraulisks. To nospiežot sākotnēji automobilis tiek bremzēts ar elektromotoru un, ja nepieciešams, pieslēdzas arī darba bremzes. Pie šādas bremzēšanas un pedāļa dozēšanas sākotnēji ir jāpierod, jo automobilis stājas negaidīti strauji, it īpaši bremzēšanas režīmā. Toties bremžu maiņas intervāls noteikti būs garāks nekā modeļiem ar iekšdedzes dzinējiem.
Izmēģinājuma laikā ar pilnībā uzlādētu bateriju jauktā ciklā izdevās nobraukt gandrīz 50 kilometrus, savukārt, bez papildus uzlādes Captur hibrīds intensīvā pilsētas satiksmē un sastrēgumos patērēja 5,9 līdz 6,3 litrus degvielas uz 100 km. Visai iespaidīgs rādītājs pusotru tonnu smagam automobilim, turklāt neliela sala laikā mēs neatteicāmies no stūres apsildes un komfortablas salona temperatūras.
Virsbūves 26 nokrāsas
No standarta modeļa Renault Captur E-tech atšķiras vien ar pāris nozīmītēm automobiļa sānos un aizmugurē un ar diviem uzpildes vāciņiem. Automobiļa kreisajā pusē ir atvere degvielas uzpildei, savukārt labajā pusē novietota ir Type 2 uzlādes ligzda.
Salīdzinot ar priekšgājēju, jaunajam Captur ir garāka riteņu bāze un automobiļa garums, kas nedaudz, bet tomēr sniedz vairāk vietas pasažieriem aizmugurē. Tas būvēts uz jaunākās Renault CMF-B platformas, kas izmantota arī Clio un Nissan Juke modeļos.
Vizuāli Captur izskats nav radikāli mainījies, taču jaunajā paaudzē tas izskatās nobriedušāks un nopietnāks. Priekšējie lukturi veidoti vienotā garā ar pārējiem Renault modeļiem. Izteiksmīgās LED dienas gaismu joslas C burta formā vizuāli izvirzās ārpus lukturu korpusa. Zem tiem priekšējā bufera stūros novietotas atveres, kas bieži kalpo kā dekoratīvs elements, taču jaunajā Captur tās tiešām paredzētas gaisa plūsmas novadīšanai. Arī aizmugurējie lukturi ir radīti C formā, taču aizmugurējā buferī iestrādātās atveres gan kalpo tikai kā vizuālais noformējums.
Captur E-tech hibrīds tiek piedāvāts tikai bagātīgākajā INTENS komplektācijā, kurā ir iekļauti tonēti logi, 17” vieglmetāla diski, hromēti eksterjera elementi, un divu toņu virsbūves krāsojums. Runājot par virsbūves krāsu, šī pozīcija aprīkojuma sarakstā ir visgarākā, jo to ir iespējams izvēlēties starp 26 dažādiem toņiem. Iespaidīgas personificēšanas iespējas.
Salons, kurā ir patīkami atrasties
Captur paaudzes maiņa krietni lielākas pārmaiņas ir sagādājusi automobiļa salonā. Tas iekārtots teju identiski, kā Clio modelī, un salona apdare nu ir pavisam citā līmenī. Augstvērtīgi apdares materiāli, simpātisks un ergonomisks iekārtojums jauno Captur salonu padara par vietu, kur ļoti patīkami atrasties.
Priekšējā paneļa vidū ir novietots vertikāls 9,3 (standarta aprīkojumā 7”) collu EASY LINK informācijas un izklaides sistēmas ekrāns. Testa laikā radās iespaids, ka šāds vertikāli novietots displejs ir pārskatāmāks un vieglāk nolasāms, nekā tad, ja tas būtu horizontāls.
Infosistēmas saskarne ir individuāli pielāgojama, un katrs var izvēlēties, lai logā tiek attēlota būtiskākā informācija un funkcijas – līdzīgi kā logrīki telefonos un datoros. Lai gan liela daļa sistēmas vadības notiek ar skārienjutīgo ekrānu, Renault nav gājuši pilnīgu digitalizācijas ceļu. Gan klimatkontrole gan nozīmīgāko funkciju īsceļi joprojām vadāmi ar fiziskiem slēdžiem. Tādējādi automobiļa funkciju vadība nenovērš pārlieku daudz uzmanības no ceļa.
Vienīgi kritika jāvelta stūres apsildes slēdža novietojumam, kas atrodas gandrīz pie autovadītāja kreisā ceļgala. It īpaši tāpēc, ka uz stūres ir vairāki “tukšie” slēdži. Captur īpašnieks ilgu laiku var nenojaust, ka šāda funkcija viņam ir pieejama.
Captur ir apveltīts ar lielākiem un mazākiem nodalījumiem un plauktiņiem mantu novietnei. Iespaidīgākais ir cimdu nodalījums, kas atveras kā atvilktne, savukārt pretstats tam ir šaurā, bet dziļā kaste zem elkoņu balsta.
Versijās ar automātisko pārnesumkārbu Renault šajā modelī piedāvā “lidojošo” konsoli, jeb ķīļveida izvirzījumu no priekšējā paneļa, kas sadala centrālo konsoli divos stāvos. Augšējā atrodas transmisijas režīmu svira un prāvs plauktiņš ar bezvadu uzlādes iespēju, zem tā atrodas vēl viens plauktiņš, vieta atslēgai un glāžu turētāji.
Vadītāja vieta kopumā ir ērta, ja nu garāka auguma cilvēkiem prasītos iespēja nolaist sēdekli vēl zemāk.
Vējstikla virsma no vienas puses ir liela, taču tā novietojums slīpā leņķi tomēr neveido plašu skatu no vadītāja vietas, tāpēc vidusmēra auguma cilvēki pie Captur stūres jutīsies nedaudz komfortablāk nekā tie, kam 190+ cm. Tomēr slīpais vējstikls un dziļais priekšējais panelis sniedz arī kādu patīkamu bonusu.
Priekšējā pasažiera vietā ir izveidota dziļa niša, kur izstiept kājas, neatbīdot sēdekli līdz galam uz aizmuguri. Šāds risinājums ļauj saglabāt komfortu abu rindu pasažieriem. Tiesa gan, aizmugurējās vietas neizceļas ar pārlieku plašumu, tomēr ir iespējams sēdēt gana komfortabli pat aiz 190 cm gara vadītāja. Turklāt aizmugurējie sēdekļi ir bīdāmi 16 cm amplitūdā, tādējādi ar paceltu atzveltni bagāžas telpas lielumu var mainīt no 267 līdz 365 litriem.
Arī salona skaņas izolācija automobilim ir labā līmenī. Būtiskākie trokšņi ir jūtami vien no riteņiem.
Captur E-tech Plug-in Hybrid pieejams tikai bagātīgākajā aprīkojuma versijā
Captur hībrīda cena Latvijā ir sākot no 26 400 EUR (24 000 EUR bez PVN), kas no vienas puses ir dārgi, salīdzinot ar Captur standarta versijām, bet no otras puses Captur E-tech ir viens no pieejamākajiem spraudņa hibrīdiem tirgū.
Lai attaisnotu augstāku cenu, automobilis ir nopērkams tikai bagātīgākajā INTENS aprīkojuma komplektācijā. Jāņem vērā arīdzan tas, ka ikdienas ekspluatācijas izmaksas tam būs krietni zemākas nekā modeļiem tikai ar iekšdedzes dzinēju un ražotājs piedāvā 5 gadu garantiju.
Izmēģinātais auto bija aprīkots ar plašu komforta un vadītāja asistentu tehnoloģiju klāstu. Jau pieminētā 9,3” EASY LINK informācijas un izklaides sistēma ar iebūvētu navigāciju, Apple un Android viedtālruņu replikāciju un BOSE audio sistēmu.
Captur ir arī pilnībā digitāls mērinstrumentu panelis 4,2” izmērā ar augstu izšķirtspēju un sabalansētu, viegli uztveramu informācijas daudzumu. Atkarībā no braukšanas režīma, mainās informācijas izkārtojums, kā arī atsevišķas sekcijas ir pēc nepieciešamības personalizējamas.
360 grādu kamera un distances sensori atvieglos automobiļa novietošanu stāvvietās un braukšanu šaurākās vietās. Vienīgi gribētos kvalitatīvāku attēlu.
Captur E-tech klāstā ir arī joslas ieturēšanas asistents un līniju šķērsošanas brīdinājuma sistēma. Šeit šīs sistēmas nav pilnībā atslēdzamas – vai nu ir ieslēgta viena, vai otra.
Protams, no drošības viedokļa šis ir viens no svarīgākajiem vadītāja palīgiem, un Renault Captur šī drošības rezerve līdz joslas līnijai ir iestādīta gana liela. Tas darīts ar mērķi, lai asistents automobili turētu joslai tieši pa vidu. Taču praksē jārēķinās ar to, ka it īpaši pirms apdzīšanas automobilis vai nu ar skaņu un vibrāciju, vai nedaudz piestūrējot brīdinās par to, ka grasāties šķērsot joslu.
Tas gan izpaliks, ja būs ieslēgts virziena rādītājs. Apgaismojumu nodrošina LED lukturi ar automātisko tālo gaismu funkciju. Līdzīgi kā citos Renault modeļos ar šādiem lukturiem, arī Captur tie nodrošina teicamu redzamību.
PLUSI UN MĪNUSI
Jaunais Captur E-tech spraudņa hibrīds ir laba alternatīva tiem, kuri grib spert pirmos soļus elektromobiļu pasaulē, bet uzreiz nav gatavi elektromobilim. Tomēr arī šī auto gadījumā nāksies mainīt savus braukšanas ieradumus, ja vēlēsieties sasniegt maksimālu efektivitāti – regulāri lādējot bateriju tas ir iespējams.
Captur savā greznākajā versijā atstāj solīda un kvalitatīva automobiļa iespaidu. Prieks, ka ar jaunākajiem modeļiem Renault ir būtiski uzlabojis materiālu un to montāžas kvalitāti. Arī inovatīvā hibrīda sistēma darbojas pārliecinoši. Captur E-tech spraudņa hibrīds šobrīd ir cenas ziņā lētākais šāda veida auto tirgū.
+ Augstvērtīgs un ergonomisks salons
+ Viegla un azartiska gaita pilsētā
+ Pilnvērtīgs elektriskais režīms
+ Sekvenciālā pārnesumkārba
+ Pieejama cena
– Gribētos augstākas izšķirtspējas atpakaļ skata kameru
– Nav ātrās uzlādes