Finanšu ministrs Jānis Reirs.
Finanšu ministrs Jānis Reirs.
Foto: Edija Pālens/LETA

Reirs: ECB lēmums attiecībā uz “PNB Banka” nerada ietekmi uz Latvijas banku sektoru 0

Eiropas Centrālās bankas (ECB) lēmums attiecībā uz “PNB Banka” nerada ietekmi uz Latvijas banku sektoru, un tas ir stabils, aģentūrai LETA pastāstīja finanšu ministrs Jānis Reirs (JV).

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Lasīt citas ziņas
Viņš uzsvēra, ka Latvija ir droša valsts, un bankas klienti var būt droši par savu naudu.

“Bankas klienti, kuru noguldījumi bankā bija līdz 100 000 eiro – tādu ir 99,2% no visiem klientiem – savu naudu varēs saņemt pilnā apmērā tuvāko dienu laikā. Garantēto noguldījumu izmaksas tiks veiktas no Noguldījumu garantiju fonda, kas izveidots šim mērķim un kuru veido pašu banku veiktas iemaksas. Noguldījumu garantiju fondā ir uzkrāts pietiekams līdzekļu apjoms, un valsts budžeta līdzekļi šim mērķim nebūs nepieciešami,” skaidroja ministrs.

CITI ŠOBRĪD LASA

Viņš piebilda, ka klientiem nekavējoties tiks sniegta detalizēta informācija, kas jādara, kā arī – kur jāvēršas un kādas darbības ir jāveic, lai saņemtu savu naudu.

Reirs arī uzsvēra, ka šīs bankas slēgšana nav saistīta ar “kapitālo remontu” vai “Moneyval” novērtējumu, bet ir sistemātiskas un konsekventas banku uzraudzības pieejas likumsakarīgs rezultāts. “Situācija konkrētajā bankā ir saistīta ar tās izvēlēto biznesa modeli, konkurences apstākļiem un pieņemtajiem biznesa lēmumiem. Citas Latvijas bankas sekmīgi turpina savu darbību, savukārt atbildīgās iestādes – FKTK un Eiropas Centrālā banka pastāvīgi vērtē situāciju un rūpīgi seko līdzi norisēm banku sektorā,” atzīmēja finanšu ministrs.

Aģentūra LETA jau ziņoja, ka ceturtdien vakarā apturēta “PNB bankas” (iepriekš “Norvik banka”) darbība, aģentūra LETA uzzināja Finanšu un kapitāla tirgus komisijā (FKTK).

FKTK lēmums paredz, ka ceturtdien plkst.21 bankai pilnībā jāpārtrauc finanšu pakalpojumu sniegšana, ieskaitot klientu maksājumu izpildi. Šāds lēmums pieņemts, lai nepieļautu bankas līdzekļu aizplūšanu. Tas nozīmē, ka no attiecīgā brīža “PNB bankas” karšu, internetbankas maksājumu un bankomātu darbība ir apturēta.

Komisijā informēja, ka, ievērojot Eiropas Centrālās bankas un Eiropas Vienotā noregulējuma valdes lēmumus, aptur finanšu pakalpojumu sniegšanu “PNB bankā” un pieņem lēmumu par noguldījumu nepieejamību.

Eiropas Centrālā banka kā “PNB bankas” tiešais uzraugs pieņēmis šādu lēmumu, konstatējot, ka banka nav ievērojusi regulējošās prasības un izvērtējot bankas finansiālo situāciju.

“Mēs apzināmies, ka šī ir negaidīta ziņa bankas klientiem, taču varam apliecināt, ka FKTK darīs visu iespējamo, lai izveidotu ērtāko un efektīvāko risinājumu, un pēc iespējas ātrāk klientiem sāktu garantētās atlīdzības izmaksu – līdz 100 000 eiro katram. Jau tuvākajās dienās, kā rāda pirmie aprēķini – 99,2% noguldītāju varēs sākt saņemt visu savu uzkrāto naudu bankā, ko pilnībā segs no Noguldījumu garantiju fonda līdzekļiem,” sacīja FKTK priekšsēdētāja Kristīne Černaja-Mežmale.

Komisijā atzīmēja, ka FKTK padome ir lēmusi par noguldījumu nepieejamību, lai pēc iespējas ātrāk klienti varētu saņemt garantēto atlīdzību. Par garantēto atlīdzību izmaksu veidu un kārtību FKTK lems jau tuvākajās dienās.

Reklāma
Reklāma

Garantēto atlīdzību izmaksa jāuzsāk ne vēlāk kā 8.darba dienā pēc noguldījumu nepieejamības iestāšanas. Noguldījumu garantiju sistēma paredz katram “PNB bankas” klientam noguldījumu izmaksu garantētās atlīdzības veidā līdz 100 000 eiro.

Garantētā atlīdzība līdz 100 000 eiro apmērā tiks izmaksāta gan fiziskām, gan juridiskām personām par visu veidu noguldījumiem jebkurā valūtā. Garantētā atlīdzība attiecas uz bankas klientu līdzekļiem, uz noguldījumu procentiem, kas uzkrāti līdz noguldījumu nepieejamības iestāšanās dienai, uz atlikumiem norēķinu kontos vai algas kontos un uz līdzekļiem krājkontos.

Kā aģentūrai LETA pavēstīja FKTK, atsaucoties uz datiem 2018.gada beigās, tad aptuveni 40% “PNB bankas” klienti ir seniori.

Komisijā informēja, ka “PNB bankai” ir universāla banka, kurai 2018.gada beigās bija 99 600 klientu, no kuriem 91 400 bija iekšzemes klientu (38% ar nulles konta atlikumu), un būtiska klientu daļa bija seniori – aptuveni 40 000.

Pēc bankas sniegtās informācijas, 2019.gada marta beigās “PNB bankas” kopējais noguldījumu apmērs bija 472 miljoni eiro.

2018.gada 31.decembrī “PNB bankas” grupa nodarbināja 891 darbinieku, tostarp bankā strādāja 538 darbinieki.

Pēc aktīvu apmēra “PNB banka” pagājušā gada beigās bija sestā lielākā banka Latvijā. Bankas grupas bilances kopējais aktīvu apmērs 2018,gada 31.decembrī veidoja 542 miljonus eiro.

Banka piedāvāja pakalpojumus privātpersonām, uzņēmumiem, pašvaldībām, starptautiskajiem klientiem – privātpersonām un uzņēmumiem, VIP kategorijas klientiem.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.