Ja partija būtu cilvēks 5
LZS kongresu neiztrūkstoša sastāvdaļa ir reitingu analīze. Šoreiz sociālo pētījumu aģentūras “Latvijas fakti” vadītāja Aigara Freimaņa vēstījums zemsaviešiem bija kā medusmaize – ZZS ar aptuveni 20% atbalstu jau otro mēnesi pēc kārtas ir reitingu līdere, bet sīvākie konkurenti “Vienotība” piedzīvo vēlētāju uzticības krīzi. Šie dati gan nav nekas jauns. Daudz interesantāks bija “Latvijas faktu” pētījums par ZZS tēlu. Tajā respondentiem lūgts iztēloties politisko spēku kā vienu cilvēku un raksturot viņu. Lūk, kāds profils šajā pētījumā sanācis zaļzemniekiem: vīrietis, 50 – 60 gadus vecs, ar vidējo vai lauksaimniecības speciālo izglītību. Dzīvo Rīgā, bet izliekas par laucinieku. Rīgā valkā dārgu uzvalku, bet, braucot uz laukiem, pārģērbjas vienkāršāk, lai uzdotos par savējo. Ar grūtībām uztver valsts mēroga jautājumus, jo pieradis domāt pagasta robežās. Šobrīd ir apjucis, jo laukos notiek procesi, ko viņš nespēj ietekmēt, kaut solīja. Dzer dārgus konjakus un pa kluso šķirsta pornožurnālus. Klātesošie partijas delegāti šo raksturojumu pieņēma ar ovācijām un jautrību, bet sociologs Freimanis brīdināja: “Šāds vērtējums signalizē, ka vēlētāji satraukušies par politiskā spēka atsvešināšanos un norobežošanos no tautas.” Pētnieka ieskatā ZZS izredzes saglabāt augstos reitingus lielā mērā izšķirs divi faktori – pirmkārt, Māra Kučinska valdības veiksmes vai neveiksmes un, otrkārt, attiecības ar “Vienotību”, kas, cerot atkarot savus vēlētājus, noteikti nekavēsies norādīt uz ZZS kļūdām.
Kongresā tika arī nolemts mainīt partijas Latvijas Zemnieku savienība nosaukumu, atsakoties no vārdiem “centriska partija”, jo tos tāpat gandrīz neviens nekad nelieto. Ar garām debatēm zemsaviešu delegāti neaizrāvās. Kad daži obligātie runātāji savu laiku tribīnē bija iztērējuši, kongresa vadītājs Roberts Dilba ierosināja beigt debatēt un pāriet pie pasākuma neformālās daļas, kam visi labprāt piekrita. Žurnālisti vēl tikai vāca nost savus datorus, mikrofonus un fotokameras, kad Jelgavas pils gaiteņos jau sāka paukšķēt šampanieša korķi un glāzēs lija sociologa piesauktie smalkie konjaki, reitingu līderiem atzīmējot kārtējā padarītā darba cēlienu.