LETA

Regulators pārbaudēs atklāj trūkumus elektroenerģijas sadalē 0

Lai veicinātu elektroenerģijas pakalpojumu kvalitātes uzlabošanos  Latvijā, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) sākusi mērīt elektroenerģijas sadales pakalpojumu kvalitāti raksturojošos parametrus, informē SPRK.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

Regulators, veicot pirmos mērījumus, konstatējis trūkumus elektroenerģijas sadales pakalpojumu kvalitātē, un tie pārsvarā jau esot novērsti. Tāpat apzināti vairāki rādītāji, kas jāuzlabo, lai elektroenerģijas kvalitāte atbilstu noteiktam kvalitātes standartam.

“Šis ir pirmais solis, ko mēs kā atbildīgā institūcija esam spēruši, lai veicinātu elektroenerģijas pakalpojumu kvalitātes attīstību Latvijā. Pirmie mērījumu rezultāti atklāj tās lietas, kas ir jāsakārto gan attiecībā uz apgādes nepārtrauktību, gan attiecībā uz kvalitātes rādītājiem, kas noteikti likumdošanā ietvertajā standartā. Savukārt nākotnē plānojam jau veikt plašāku salīdzinošu analīzi par nepieciešamajiem kvalitātes uzlabojumiem ilgtermiņā, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, kā arī paplašināt jau esošo vērtēšanas kritēriju mērogu,” stāsta SPRK padomes loceklis Rolands Irklis.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pērn pārbaudīti deviņi sistēmas operatori, izvērtējot 38 objektus. Kopumā apsekoto objektu ekspluatācija ir vērtējama kā apmierinoša. “Pārbaudēs tika konstatēti gan būtiski, gan nebūtiski trūkumi, par kuriem attiecīgi tika noformēti akti. Pozitīvi vērtējams ir tas, ka konstatētie objektu ekspluatācijas trūkumi tiešā veidā neietekmē elektroapgādes drošumu. Turklāt būtiskākos trūkumus sadales operatori novērsa regulatora norādītajos termiņos,” stāsta SRPK Energoapgādes objektu kontroles nodaļas vadītājs Ingus Užulis.

Tāpat pērn veikts 51 sprieguma kvalitātes pārbaudes mērījums. Vērtējot situāciju kopumā, SPRK secina, ka viens no elektroenerģijas lietotājiem svarīgākajiem elektroapgādes tīklu sprieguma raksturlielumiem – barošanas sprieguma frekvence – atbilst standartam. Elektroenerģijas sprieguma kvalitātes neatbilstība standartam konstatēta 61% gadījumu, kur kā būtiskākās neatbilstības konstatētas pazemināta sprieguma vērtība, kā arī mirgoņa un harmoniskie kropļojumi. Veicot mērījumus, prioritāri izvēlētas zemsprieguma tīklu vietas ar potenciāli kritisku sprieguma kvalitāti.

SPRK uzsver: ja elektroenerģijas sadales pakalpojumu kvalitāte neatbilst standartam, patērētājam ir tiesības pieprasīt samazinātu tarifu. Samazināts tarifs nozīmē to, ka sistēmas pakalpojumu tarifam tiek piemērots koeficients 0,5. Samazinātu tarifu piemēro konkrētais sistēmas operators.

Elektroenerģijas piegādes kvalitāti SPRK izvērtēja, vadoties pēc raksturlielumiem, kas iezīmē elektroenerģijas sadales pakalpojumu kvalitāti – sprieguma nepārtrauktība (jeb drošums), sprieguma kvalitātes atbilstība standartam, kā arī komerckvalitāte.

Latvijā ar elektroenerģijas tirdzniecību var nodarboties reģistrēti uzņēmumi, bet pamatā lielākā daļa lietotāju elektroenerģiju pērk no AS “Latvenergo”. Elektroenerģijas pārvadi veic viens pārvades sistēmas operators – AS “Augstsprieguma tīkls”, bet elektroenerģijas sadali – 11 sadales sistēmas operatori, no kuriem AS “Sadales tīkls” nodrošina 99% elektroenerģijas lietotāju elektroapgādi.

Ar elektroenerģijas ražošanu valstī nodarbojas uzņēmumi, kas reģistrēti elektroenerģijas ražotāju reģistrā. Lielākais elektroenerģijas ražotājs Latvijā ir AS “Latvenergo”. Regulators izskata iesniegumus un sūdzības par sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.