Autotransporta direkcijas vadītājs Kristiāns Godiņš: “Veidojam koncepciju “Transports pēc pieprasījuma”” 6
Pasažieru pārvadājumu uzraugs Autotransporta direkcija rudenī autobusu pasažieriem piedāvās vienotu cenu par kilometru, mēnešbiļeti, kas, tiesa, ietekmēs biļešu cenu. Par to, kādas izmaiņas pasažieru pārvadājumos iecerētas tālākā nākotnē, Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs KRISTIĀNS GODIŅŠ pastāstīja žurnālistiem Ivaram Bušmanim un Uldim Graudiņam.
K. Godiņš: – Kā ir lētāk – vest cilvēkus ar vilcienu vai autobusu?
– Ja vērtējam visu Latvijas teritoriju un rēķinām autobusa un vilciena izmaksas, tad redzam – lētāk vest ir ar autobusu. Ja paskatāmies uz vilcienu un Rīgas pievārti, kur ir lielākas cilvēku plūsmas un vajag daudz vairāk autobusu pārvadāšanai, un, ja parēķina nost infrastruktūras maksājumu par dzelzceļa sliežu izmantošanu, tajā brīdī vilciens kļūst ļoti konkurētspējīgs, izmaksas nav tik sakāpinātas.
– Ekonomiskais paradokss. Jo tuvāk Rīgai, jo izdevīgāk braukt ar vilcienu…
– Padomāsim – degvielas patēriņš sastrēgumos, papildu autoostu izmaksas. Ja vajag vest lielākas cilvēku plūsmas vasarā Jūrmalas virzienā, būtu vajadzīgs daudz vairāk autobusu, nevis viens vilciena sastāvs ar četriem vai pieciem vagoniem. Ir jāņem vērā infrastruktūras maksājums, ko “Pasažieru vilciens” gadā samaksā – 35 – 36 miljoni eiro. Ja neņemtu vērā infrastruktūras maksu, ko autobusu pārvadājumiem nerēķina, tad vilciens var būt konkurētspējīgs. Ļoti ceru, ka, balstoties uz “Pasažieru vilciena” stratēģiju, modernizēs vilciena sastāvus. Tad autobusiem būs aizvien grūtāk noturēt pasažierus.
Attiecībā uz pasažieru piesaisti autobusiem jāsamazina nelegālo pārvadātāju īpatsvars.
– Vai par nelegālajiem jūs saucat tos, kas piestrādā nelegāli, vai neregulāros, kas brauc regulāri?
– Nelegālie pārvadātāji ir tie, kuri pēc savas būtības sniedz pakalpojumu, ko tie nedrīkstētu sniegt. Neregulārie pārvadājumi ir ļoti normāls biznesa veids, ja to dara, kā tas norādīts likumā. Piemēram, ved cilvēkus uz Dziesmu svētkiem, ekskursijās un citviet. Problēma ir ar tiem, kas zem neregulāro pārvadātāju izkārtnes brauc pa priekšu regulārajiem pārvadātājiem un zvejo pasažierus, iekasē no viņiem naudu. Valsts šajā gadījumā zaudē ieņēmumu daļu no biļešu pircējiem, un tai ir jāmaksā regulārajiem pārvadātājiem lielāka dotācija.