Reģionālo maršrutu autobusos un vilcienos pasažieru skaits samazinājies par 40% 3
Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Sabiedriskā transporta padome (STP) pagājušajā nedēļā iepazinusies ar pārvadājumu krituma rādītājiem un atbalstījusi priekšlikumu pārvadātājiem piešķirt finansējumu zaudējumu segšanai 2021. gadā, tostarp kompensējot vīrusa Covid-19 izplatības ierobežošanai noteikto piesardzības pasākumu radītos zaudējumus.
STP tika informēta, ka reģionālo maršrutu autobusos un vilcienos šā gada desmit mēnešos pasažieru skaits samazinājies par 43% un 41% salīdzinājumā ar analogu periodu 2019. gadā, kā arī par 20% un 18% salīdzinājumā ar 2020. gadu.
Šā gada pirmajos desmit mēnešos reģionālo autobusu maršrutos pārvadāti 14,03 miljoni pasažieru. Salīdzinājumā ar analogu periodu 2020. un 2019. gadā tas ir par attiecīgi 20% un 43% mazāk.
Savukārt pārvadājumos pa dzelzceļu pasažieru skaits desmit mēnešos sasniedzis 9,27 miljonus, kas attiecīgi ir par 18% un 41% mazāk salīdzinājumā ar 2020. un 2019. gada desmit mēnešu periodu. Tādējādi ieņēmumi no pārdotajām autobusu un vilcienu biļetēm šā gada desmit mēnešos, salīdzinot ar analogu periodu 2019. gadā, samazinājušies par 40,25%.
Savukārt šā gada oktobrī, kad valstī uz trim mēnešiem izsludināja ārkārtējo situāciju, ieviešot mājsēdi, kā arī pagarinot skolēnu brīvlaiku, kas būtiski ietekmēja pasažieru pārvietošanās paradumus, ievērojami samazinājies arī pasažieru skaits.
Reģionālo maršrutu autobusos oktobrī pārvadāti 1,43 miljoni pasažieru, kas ir par 25% mazāk nekā septembrī un par 46% mazāk nekā 2019. gada oktobrī. Savukārt vilcienos pārvadāts nepilns miljons pasažieru, kas ir par 14% mazāk nekā septembrī un par 38% mazāk nekā 2019. gada oktobrī.
Kopumā zaudējumu apmērs reģionālo pasažieru pārvadājumu jomā sasniedzis 23,4 miljonus eiro, no kuriem nepilni 15 miljoni eiro atbalsta tiks novirzīti autobusu pārvadātājiem, bet 8,4 miljoni eiro – dzelzceļa pārvadātājiem. Vairāk nekā puse šī finansējuma jau izmaksāta, balstoties uz jau iepriekš pieņemto STP lēmumu, bet otru daļu dotāciju pārvadātāji saņems decembra sākumā.
STP atbalstījusi arī priekšlikumu nākamgad nodrošināt regulārus pasažieru pārvadājumus pa šaursliežu dzelzceļu savienojumā starp Alūksni un Gulbeni, ko nodrošina SIA “Gulbenes–Alūksnes bānītis”.
Bānītis nodrošina pasažieru pārvadājumus vairāk nekā simt gadus, šobrīd tas ir vienīgais pa šaursliežu dzelzceļu kursējošais vilciena sastāvs Baltijā, kas joprojām veic regulārus pasažieru pārvadājumus. No savulaik 210 kilometru garās dzelzceļa līnijas šobrīd palikuši 33 kilometri.
Arī SIA “Gulbenes–Alūksnes bānītis” pārvadāto pasažieru skaits šogad ir samazinājies. Gada pirmajos desmit mēnešos pārvadāti mazliet vairāk nekā 15 000 pasažieru, kas ir par 13% mazāk salīdzinājumā ar analogu periodu pērn.