“Re:Baltica” izveidojis faktu pārbaudes un sociālo tīklu laboratoriju “Re:Check” 2
Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centrs “Re:Baltica” izveidojis faktu pārbaudes un sociālo tīklu laboratoriju “Re:Check” politiķu un citu sabiedriski ietekmīgu personu, un organizāciju izteikumu patiesuma pārbaudei, melu dekonstruēšanai sociālajos tīklos un to tendenču pētīšanai Latvijas informatīvajā telpā, aģentūru LETA informēja “Re:Baltica” projekta vadītāja Evita Puriņa.
Puriņa norādīja, ka “Re:Check” pārbaudei atlasīs izteikumus un paziņojumus, kuru pamatā ir fakti, nevis viedokļi. Galvenokārt priekšroku dos nozīmīgiem un aktuāliem apgalvojumiem, savukārt vispārzināmiem faktiem uzmanība netiks pievērsta. “Re:Check”, sekojot sociālo tīklu saturam, atlasīs ziņas un apgalvojumus, par kuriem runā vai ar kuriem dalās plašs cilvēku loks.
Kā sacīja Puriņa, pārbaudīto faktu vērtējumam izmantos piecas iespējamās atzīmes, kuru izskaidrojums atrodams katra publicētā materiāla nobeigumā. Vērtējums “Patiesība” apliecinās, ka apgalvojums atbilst patiesībai, izteikums ir precīzs un faktoloģiski pierādāms, “Tuvu patiesībai” – apgalvojums ir lielākoties patiess, taču ir pieļautas sīkas neprecizitātes, “Puspatiesība” – apgalvojums satur gan patiesu, gan nepatiesu informāciju, daļa faktu ir noklusēta, “Drīzāk meli” – apgalvojumā ir kripata patiesības, taču nav ņemti vērā būtiski fakti vai konteksts, līdz ar to izteikums ir maldinošs vai ārpus konteksta, savukārt vērtējums “Meli” apliecinās, ka apgalvojums neatbilst patiesībai, tam nav pierādījumu, autors melo.
Viņa piebilda, ka izpētes rezultāti tiks publicēti “Re:Baltica” mājaslapā speciālā sadaļā, kā arī sociālajos tīklos. Tāpat kā citi “Re:Baltica” darbi, tie ir pieejami brīvai pārpublicēšanai, nemainot saturu. Projekta finansējums tiek meklēts grantu konkursos, kuri vēl nav noslēgušies, ar cerību nākotnē šo pakalpojumu komercializēt un nodrošināt pastāvēšanu tādā veidā.
“Re:Baltica” jau iepriekš savos pētījumos pievērsusi pastiprinātu uzmanību dezinformācijas un melu analīzei. Pirms Saeimas vēlēšanām 2018.gadā žurnālistu komanda arī monitorēja sociālos tīklos, no kurienes dzima šī projekta ideja.