Jelgavas novadā ieklāts inovatīvs asfaltbetons 7
“Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Jelgavas novada Vilces pagastā uz ceļa, kuru intensīvi izmanto smagās automašīnas, eksperimentāli tiek ieklāts asfaltbetona segums.
Tā sastāvā izmantots inovatīvs risinājums bitumena saistvielas modificēšanai ar gumijas granulām no nolietotām automašīnu riepām, kuru izstrādājuši Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki.
Laboratorijas testos jaunais asfaltbetons uzrāda ievērojamu noturību pret noguruma plaisu un risu veidošanos. Kompozītmateriālā 15–20% bitumena ir aizvietoti ar gumijas granulām.
Šāda recepte uzrāda optimālas īpašības asfaltbetona seguma ekspluatācijas uzlabošanai.
Dažādi slodzes testi uzrāda, ka tā izturība pret noguruma plaisu veidošanos ir no 20–30% līdz pat vairākām reizēm augstāka. Arī izturība pret risu veidošanos ir līdz pat divām reizēm lielāka.
“Bitumena, saukta arī par piķi vai līmi šķembu salīmēšanai asfaltbetonā, īpašības ietekmē ceļa seguma ekspluatācijas īpašības. Pievienojot bitumenam gumijas granulas, kas iegūtas no nolietotām riepām, tiek risinātas vairākas problēmas.
Pirmkārt, inovatīvais kompozītmateriāls ir elastīgs, tādēļ tam ir ievērojami augstāka noturība pret risu un plaisu veidošanos nekā līdz šim izmantotajam.
Otrkārt, atkārtoti izmantojot nolietotas automašīnu riepas, tiek samazināts to kaitējums videi un veicināta aprites ekonomikas un ilgtspējas principu ievērošana ceļu būves nozarē,” skaidro RTU Būvniecības inženierzinātņu fakultātes (BIF) Ceļu un tiltu katedras vadošais pētnieks Viktors Haritonovs.
Kompozītmateriālu izstrādāja RTU Ceļu un tiltu katedras un RTU Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes Polimēru materiālu tehnoloģijas katedras zinātnieki starpdisciplinārā pētījumā.