“Rail Baltica” vadītājs Igaunijā: Projekts finansiāli nav dzīvotspējīgs un nekad nebūs 106
Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līnijas “Rail Baltica” projekts finansiāli neatmaksāsies un valstij būs jāmaksā par dzelzceļa līnijas uzturēšanu, trešdien paziņoja projekta īstenotāja Igaunijā “Rail Baltica Estonia” vadītājs Anvars Salometss.
Uz Igaunijas sabiedriskās raidorganizācijas ERR jautājumu, kā “Rail Baltica” būvniecība finansiāli varēs atmaksāties, Salometss atzina, ka “finansiāli tas nav dzīvotspējīgs un nekad nebūs”.
“Rail Baltica Estonia” vadītājs paskaidroja, ka, ja “Rail Baltica” būtu finansiāli rentabls projekts, kāds privātais uzņēmējs to jau būtu uzbūvējis.
Tas nozīmē, ka tikai ar ieņēmumiem no biļetēm un lietotāju maksām nebūs iespējams nodrošināt dzelzceļa darbību. Jautāts, vai kādā brīdī dzelzceļš varētu kļūt pašpietiekams, Salomets atzina, ka “to nevar izslēgt”.
Tomēr Salometss uzsvēra, ka peļņa nav dzelzceļa līnijas mērķis.
“Rail Baltica Estonia” vadītājs piebilda, ka var gadīties, ka ES finansēs projektu 80% apmērā, un tas ir ņemts vērā plānošanā.
“Mēs šodien atsevišķās projekta daļās strādājam ar proporcijām 80/20,” viņš sacīja.
Salometss klāstīja, ka, lai gan “Rail Baltica” infrastruktūras būvniecība Igaunijā jau notiek, dzelzceļa sliežu ceļus sāks ierīkot tikai 2027.gadā. Pašlaik tiek būvēti viadukti un pasažieru termināļa ēka Ilemistē, Tallinā. Daļu finansējuma projekta būvniecībai piešķirs Eiropas Savienība finansēšanas periodā, kas sāksies 2027.gadā. Saskaņā ar pašreizējiem plāniem “Rail Baltica” tiks pabeigts 2030.gadā.