“Rail Baltica” projekta īstenošanas procesā iesaista plašāku sabiedrību 0
Jaunbūvējamā Eiropas sliežu platuma dzelzceļa projekta “Rail Baltica” ieviesējs Latvijā SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” (EDZL) šodien, 22. augustā, parakstīja sadarbības memorandu par sadarbību projekta “Rail Baltica” realizēšanai Rīgas pilsētas teritorijā ar četrām nevalstiskām organizācijām (NVO), portālu “LA.lv” informēja EDZL pārstāvji.
Memorands parakstīts ar invalīdu un viņu draugu apvienību „Apeirons”, apvienību „Pilsēta cilvēkiem”, Latvijas vecāku organizāciju „Mammām un tētiem” un „Latvijas Riteņbraucēju apvienību”.
Parakstītā memoranda mērķis ir, kopīgi sadarbojoties, izveidot “Rail Baltica” stacijas kā integrētu elementu pilsētvidē, veicinot sabiedriskā labuma palielināšanu projektā un apkārtējā pilsētvidē.
Saskaņā ar noslēgto memorandu paredzēts, ka EDZL, realizējot “Rail Baltica” projektu Rīgā, sadarbojas ar nevalstiskajām organizācijām, uzklausot minēto NVO viedokli un ieteikumus par ģimenei ar maziem bērniem, riteņbraucējiem, cilvēkiem ar invaliditāti piemērotu, ērtu un atbalstošu vidi un nepieciešamajiem infrastruktūras risinājumiem “Rail Baltica” Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas un Starptautiskās lidostas „Rīga” posmu realizācijā.
Memorands arī paredz, ka NVO pēc uzaicinājuma varēs piedalīties darba grupās un publiskās diskusijās, kuras vērstas uz ērtas mobilitātes, publiskās ārtelpas, vides pieejamības un universālā dizaina, gājēju un velobraucēju infrastruktūras attīstību, kā arī citām ar pilsētvidi saistītām jomām.
Sadarbība ar memorandu parakstījušām NVO notiek bezatlīdzības kārtībā.
EDZL valdes loceklis Andris Linužs sacīja, ka saskatīt un izmantot visas “Rail Baltica” radītās iespējas ir tuvāko gadu uzdevums. Arī sabiedrībai ir jāiedziļinās un jāizprot, lai no vēlmēm nonākam līdz vēlamiem risinājumiem. Konstruktīvs dialogs ir ceļš uz rezultātu.
Apvienības „Pilsēta cilvēkiem” valdes priekšsēdētāja vietnieks Mihails Simvulidi skaidroja, ka “Rail Baltica” projekts sniedz unikālu iespēju Rīgas centrā izveidot ne tikai nozīmīgu transporta mezglu, bet arī patlaban nepievilcīgo Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas, tirgus un autoostas apkārtni pārveidot par Rīgas iedzīvotājiem un viesiem draudzīgu, pievilcīgu, mūsdienu pilsētvides prasībām atbilstošu vietu.
Invalīdu un viņu draugu apvienības „Apeirons” vides pieejamības eksperts Jurģis Briedis uzsvēra, ka viena no Eiropas vērtībām ir brīva pārvietošanās, kas cilvēkiem ar invaliditāti ir apgrūtināta. “Iesaistoties šajā projektā un kopā strādājot, vēlamies izveidot tādu vidi, lai cilvēkiem ar invaliditāti radītu jaunas iespējas pārvietoties un būt brīviem.”
“Mammām un tētiem” valdes locekle Inga Akmentiņa-Smildziņa atzīmēja, ka vecāku interesēs ir, lai stacija un vilciens kļūtu vecākiem ar maziem bērniem patiesi draudzīgs – ne tikai vārdos, bet arī darbos.
“Jāatzīstas, ka ar vilcienu esmu pārstājusi braukt drīz pēc tam, kad kļuvu par mammu. Kad vienam bērnam bija trīs gadi un otrs gulēja ratos, ar draudzeni izdomājām doties uz jūru ar vilcienu. Es to nevienam nenovēlu. Viens pats cilvēks ratus vilcienā nemaz nevar iecelt! Un tās bezgalīgās kāpnes, kas ved uz peroniem! Es saprotu, ka jaunās stacijas būs gatavas tad, kad maniem bērniem, iespējams, jau būs pašiem savi bērni. Taču ir jāiet uz priekšu, un mēs, “Mammamuntetiem.lv”, jūtamies pagodināti, ka esam aicināti iesaistīties konsultantu statusā,” teica Akmentiņa-Smildziņa.