“Rail Baltica” ļaužu krustugunīs: premjere cenšas nomierināt dumpīgos mārupiešus 4
Ministru prezidente Laimdota Straujuma (V) saistībā “Rail Baltica” projektu uz atsevišķu tikšanos trešdien uzaicinājusi lielākā nemiera cēlāja – Mārupes novada – domes priekšsēdētāju Mārtiņu Bojāru, trešdien ziņoja LTV raidījums “Panorāma”.
LTV vēstīja, ka Bojārs pie premjeres uzaicināts pēc tam, kad novada iedzīvotāji sestdien “Rail Baltica” sabiedriskajā apspriešanā topošā ātrgaitas sliežu ceļa atzaru caur Mārupi asi noraidīja.
Premjeres tikšanās ar Mārupes novada priekšsēdētāju notika iepriekš publiski neizziņotā laikā. Sarunas galvenais mērķis bija pārliecināt mārupiešus, ka kompromisi ir iespējami un projekta attīstība noteikti jāturpina.
Premjeres un Mārupes novada priekšsēdētāja saruna trešdien notikusi jau daudz mierīgākos toņos, un Straujuma guvusi pārliecību, ka Mārupes dēļ projekts neapstāsies.
“Es ļoti labi saprotu arī pašvaldības vadītāju. Ja [dzelzceļš] iet kādam ciemam pāri un cilvēks nezina, kā tikt pie kaimiņa, jo tur jau tā nevarēs iet pāri.. Bet es arī sapratu, ka ir zemes, kur būtu mazāki zaudējumi,” sacīja Straujuma.
Tieši uz šim iespējām tagad cer Mārupē. Līdz šim piedāvātais sliežu trases variants gāja caur jaunizveidotajam “Vētras ciemam” un gar ražotnēm, ko dzelzceļa būve ietekmētu. Kāds būtu tas sliežu ceļa maršruts, kuram mārupieši piekristu, domes vadītājs vēl nebija gatavs komentēt.
“Pašlaik es neesmu redzējis nekādus citus variantus. Bet mums tādi ir solīti! Un arī Straujumas kundze solīja, ka tādi būs, un mēs noteikti izvērtēsim – gan iedzīvotāji, gan uzņēmēji, gan pašvaldība,” sacīja Bojārs, norādot uz kompensāciju nozīmi – atlīdzībai jābūt ne tikai par zaudēto īpašumu, bet arī uzņēmējdarbības zaudējumiem.
Jau ziņots, ka, zinot novada domes noraidošo attieksmi pret projektu, pilnsabiedrības “RB Latvija” eksperti pirms sabiedriskās apspriešanas tikās ar novada uzņēmējiem, apkopoja iedzīvotāju ieteikumus un izveidoja divus jaunus trases koridora piedāvājumus, kas mestu līkumu Mārupei un Jaunmārupei.
Mārupieši sabiedriskajā apspriešanā pēc būtības jauno piedāvājumu tikpat kā nemaz neapsprieda, tomēr balsojumā gandrīz vienbalsīgi to noraidīja. Vairāk nekā 3,5 stundas ilgajā sapulcē bija jūtams, ka novada ļaudis pauda jau agrāk labi gatavotu viedokli pret Eiropas platuma sliežu dzelzceļa būvniecību un par plānotājiem, kam veltīja pārmetumus par nekompetenci.