“Rail Baltica” izmaksas četru gadu laikā pieaug sešas reizes 83
Sociālo mediju platformā “X” Vjačeslvas Dombrovskis dalījies pārdomās par vērienīgā projekta “Rail Baltica” projekta norisi:
1. Projekta sadārdzinājums sešu gadu laikā: vairāk nekā četrās reizēs (no 5.8 līdz 26.3 mlrd. Eiro). Latvijas izmaksas: 10.8 miljardi eiro.
2. Būvniecības cenu pieaugums šajā periodā +50%. Tātad +17.6 miljardu eiro pieaugums nav izskaidrojams ar inflāciju.
3. Piedāvātais “risinājums”: īstenosim tikai “1.kārtu”, tas ir izbūvēsim tikai viensliežu(!) ceļu. Tad Latvijas izmaksās “tikai’” 6.5 miljardus eiro.
4. Bet arī ‘viensliežu variantam’ naudas nav.
Jautājumi:
1. Kā pēdējo sešu gadu laikā valdības vadītāji un finanšu ministri (FM) varēja nezināt par izmaksu pieaugumu? Piemēram, pirms dažiem gadiem “visas valstis nolēma, ka ir nepieciešami arī reģionālie pārvadājumi”. FM un premjeram tas nebija zināms? Tiešām? Nebija zināms, ka tas nozīmē milzīgas papildus izmaksas?
2. Viensliežu ceļš būtiski samazinās vilcienu kursēšanas biežumu, vai nē? Būs viens vai divi vilcieni dienā?
3. Projekta otrā kārta (divsliežu ceļš) tiks atlikta uz nenoteiktu laiku, vai nē?
4. Projekta īstenotāji plāno “piesaistīt privātus investorus”. Bet vai šīs “risinājums” nenozīmē, kā nākotnes projekta īpašnieka (valsts) ienākumi būs mazāki, un “Rail Baltica” uzturēšana prasīs nozīmīgas ikgadējas subsīdijas?
5. Plānots prasīt papildus naudu no Eiropas Komisijas. Bet vai tas nenozīmē, ka tas samazinās izredzes dabūt ES līdzfinansējumu aizsardzības joslai Austrumu robežā?
6. Plānots lūgt “aizdevumus” no valdībām. Mēs te runājam par valsts parāda pieaugumu, kurš mērāms miljardos eiro, vai nē?
“Rail Baltica”: fakti un jautājumi
1. Projekta sadārdzinājums sešu gadu laikā: vairāk nekā četrās reizēs (no 5.8 līdz 26.3 mlrd. Eiro). Latvijas izmaksas: 10.8 mlrd. eiro
2. Būvniecības cenu pieaugums šajā periodā +50%. Tātad +17.6 mlrd eiro pieaugums nav izskaidrojams ar…— Vj.Dombrovskis (@VjDombrovskis) June 11, 2024