PV dīzeļvilcienu modernizācija var būtiski aizkavēties; pastāv risks zaudēt ES atbalstu 0
AS “Pasažieru vilciens” (PV) dīzeļvilcienu modernizācijas procesā iespējama būtiska aizkavēšanās, kā dēļ pastāv risks zaudēt Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējumu pilnā – 13 miljonu eiro – apmērā. Par to PV informējusi savu akcionāru Satiksmes ministriju (SM), paziņojumā medijiem norāda PV pārstāve Ieva Miežubrāle.
PV norāda, ka pilnsabiedrība “DMU vilcieni”, kurā ietilpst AS “Rīgas vagonbūves rūpnīca”, AS “Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca” un AS “VRC Zasulauks”, nespēj iekļauties līgumā paredzētajos termiņos. PV vairākkārtēji brīdinājusi izpildītājus par juridiskām un finansiālām sekām līguma termiņa būtiska kavējuma gadījumā.
“Atbilstoši līgumā noteiktajam grafikam seši dīzeļvilcienu sastāvi ir nodoti modernizācijas procesa uzsākšanai. Pirmā modernizētā sastāva nodošana ekspluatācijā tika gaidīta jau šī gada februārī. Ar šo termiņu rēķinājāmies, gan plānojot PV darbu, gan ES līdzfinansējuma izmantojumu. Pašlaik esam ieviesuši vairākus ārkārtas pasākumus, lai situāciju stabilizētu un ar pārējiem vilcieniem spētu nodrošināt nemainīgu esošo vilcienu kursēšanas grafiku. Pilnsabiedrības “DMU vilcieni” kavēšanās uzņēmumam jau ir sagādājusi papildu izmaksas,” atzīst PV valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns.
Uzņēmumā norāda, ka dīzeļvilcienu modernizācijas process ir ļoti būtisks PV attīstībai, kā arī pasažieru ērtību un drošības palielināšanai. Līdztekus virknei funkcionālu uzlabojumu, modernizācijas rezultātā paredzēts samazināt dīzeļvilcienu energoresursu patēriņu un uzturēšanas izmaksas.
No kopējā projektam nepieciešamā finansējuma, kas sasniedz 21,98 miljonus eiro, 13 miljoni eiro piesaistīti kā ES līdzfinansējums. Uzņēmēju kavēšanās ar līgumsaistību izpildi rada riskus ES līdzfinansējuma saņemšanai pilnā apjomā, uzsver PV.
“No PV puses līguma nosacījumi pildīti savlaicīgi un precīzi – laikus veikti līgumā paredzētie avansa maksājumi, kā arī savlaicīgi nodrošināta vilcienu sastāvu nodošana izpildītājam. Vairākkārt esam brīdinājuši izpildītāju par neiekļaušanos termiņos un no tā izrietošām sekām. Redzot, ka līgumsaistības no piegādātāja puses netiek pildītas, mēs uzsākām pastiprinātu līguma izpildes uzraudzību. Aprēķinātā soda nauda uz šo brīdi sasniedz vairākus simtus tūkstošus eiro, taču joprojām nav pārliecības par termiņiem, kuros vilcienus saņemsim,” komentē Lubāns.
“Rīgas vagonbūves rūpnīcas” valdes priekšsēdētājs Gatis Kamarūts aģentūrai BNS pastāstīja, ka projekts galvenokārt neiekļaujas termiņos, jo aizkavējusies reduktoru un hidraulisko pārvadu piegāde no Vācijas, ņemot vērā dīzeļvilcienu modernizācijas sarežģītību. Patlaban problēma ir atrisināta, pirmās reduktoru un hidropārvadu piegādes ir veiktas. Ja projektā nebūs citas aizkavēšanās, tad gala termiņi projekta pabeigšanai tiks ievēroti – būs nokavēta vienīgi pirmo modernizētu vilcienu nodošana.
Runājot par aprēķināto soda naudu, viņš minēja, ka pareizi būtu par attiecīgo jautājumu spriest, kad līgums tiks izpildīts. “Protams, arī mums ar Vācijas piegādātāju līgumā ir paredzēta soda nauda, bet ne jau kādas puses vēlme ir otrai pusei piemērot soda naudu. Galvenais ir pabeigt projektu, pēc tam nodrošināt garantijas apkopi. Kad līgums būs izpildīts, sēdīsimies pie galda un runāsim par šo jautājumu,” teica Kamarūts.
Līgumu par 19 dīzeļvagonu modernizāciju 2014. gada 31. janvārī parakstīja iepriekšējā PV valde. Līgums noslēgts ar iepirkuma konkursā uzvarējušo uzņēmumu apvienību, kurā ietilpst minētā “Rīgas vagonbūves rūpnīca”, “Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca” un AS “VRC Zasulauks”.
2001.gada 2.novembrī dibinātais PV ir vienīgais iekšzemes sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējs, kas pasažierus visā Latvijas teritorijā pārvadā pa dzelzceļu.