“PV” darbina vilcienus ar uzņēmuma vadītāja brāļa piegādātu elektrību. Vai KNAB saskata interešu konfliktu? 34
AS “Pasažieru vilciens” pērk elektrību no kompānijas valdes priekšsēdētāja brālim piederoša uzņēmuma – “AOX Trade”, svētdien vēsta Latvijas Televīzijas raidījums “de facto”.
Vienlaikus Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) Interešu konflikta novēršanas likuma pārkāpumu šajā gadījumā nav saskatījis, jo iepirkumu rīkoja VAS “Latvijas dzelzceļš”, un “Pasažieru vilciena” vadītājs tajā nav iesaistījies. Tomēr skaidrojumu par situāciju prasījis satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P).
Raidījums atzīmē, ka “AOX Trade” ir dibināta pirms diviem gadiem, un tai vēl nav neviena publicēta gada pārskata. Vienīgajam īpašniekam un valdes loceklim Olafam Pēterim Grigulim tā ir pirmā kompānija enerģētikas jomā, kas gan nav traucējis “AOX Trade” šogad uzvarēt publiskajos iepirkumos par līgumiem gandrīz 40 miljonu eiro apmērā. Piemēram, iegūtas tiesības piegādāt elektrību Rīgas, Jēkabpils, Dobeles, Saldus, Bauskas, Cēsu, Varakļānu un Tukuma pašvaldībām, kā arī Rēzeknes slimnīcai.
“AOX Trade” lielākais uzvarētais iepirkums līdz šim ir 12 miljonu eiro vērtībā par elektroenerģijas piegādi Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm, tostarp Valsts drošības dienestam. Savukārt pēdējais no uzvarētajiem iepirkumiem ir par elektrības piegādi “Latvijas dzelzceļam” nepilnu 10 miljonu eiro apmērā, min “de facto”.
“Latvijas dzelzceļa” valdes locekle Vita Balode-Andrūsa raidījumam skaidroja, ka “AOX Trade” piedāvājums bija visizdevīgākais. “Es jums varu atklāt – bija “Latvenergo”, “Ignitis” un “AOX Trade”, un, protams, uzvarētāju mēs izvēlējāmies pēc saimnieciski izdevīgākā piedāvājuma. “AOX Trade” mums piedāvāja to lētāko un saimnieciski izdevīgāko elektroenerģiju. Līdz ar to mēs viņus pasludinājām par uzvarētājiem,” viņa sacīja.
Savukārt “Pasažieru vilciena” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis skaidroja, ka uzņēmums iepriekš interesējies Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā (SPRK) par iespēju pašam rīkot elektroenerģijas iepirkumu, taču norādīts, ka tas neesot iespējams. “Mēs labprāt to vēlētos, bet šobrīd tehniski ierobežojumi mums neļauj to izdarīt,” viņš sacīja.
Tāpat Rodžers Jānis Grigulis pauda, ka iespējamo interešu konfliktu viņš apzinājies, tāpēc līgumu par elektrības pirkšanu no “Latvijas dzelzceļa” parakstījušas citas uzņēmuma amatpersonas. “Tad, kad uzzinājām, ka potenciāli varētu būt uzvarētājs, kurā ir mana radniecība, par to es savlaicīgi informēju gan padomi, gan valdi, un es atturējos pieņemt jebkurus lēmumus, kā arī neparakstīju nevienu no līgumiem,” viņš skaidroja.
Arī KNAB pārstāvji norādījuši, ka šajā situācijā no likuma viedokļa problēmu nav, proti, interešu konflikts būtu tad, ja iepirkumu būtu rīkojis pats “Pasažieru vilciens”, un Rodžers Jānis Grigulis būtu iepirkumā iesaistījies.
“Valsts uzņēmuma vadītāja radiniekiem īsti nekādu ierobežojumu piedalīties šajos iepirkumos nav. Ierobežojumi ir pašam valsts uzņēmuma vadītājam, proti, nedrīkst veikt nekādas ar amata pienākumu pildīšanu saistītas darbības, kas varētu ietekmēt radinieka personiskās vai mantiskās intereses. (..) Viņš nekādus lēmumus vai kādas citas darbības attiecībā uz šo komersantu, kurā ir viņa radinieks, nepieņēma,” sacīja KNAB trešās pārvaldes priekšnieks Andris Donskis.
Tajā pašā laikā Briškens paudis, ka situācija, kad pasažieru vilcienus darbina ar uzņēmuma vadītāja brāļa piegādātu elektrību, neizskatās labi no uzņēmuma reputācijas un korporatīvās pārvaldības viedokļa. Tāpēc vērtējumu par to viņš lūdzis izdarīt ministrijas valsts sekretārei, kura ir kapitāldaļu turētāja.
Savukārt “AOX Trade” īpašnieks Olafs Pēteris Grigulis intervijai raidījumam nav piekritis, taču rakstiskā atbildē uzvaras iepirkumos skaidrojis ar “efektīvu izmaksu un pakalpojumu vadību, kas balstīta datu analīzē un pašu izstrādātās sistēmās”. Vienlaikus uz jautājumu, vai ir zinājis, ka “Latvijas dzelzceļš” pirkto elektrību pārdos arī brāļa vadītajam “Pasažieru vilcienam”, viņš atbildējis, ka iepirkumā tas neesot bijis rakstīts.
Kompānija “AOX Trade” reģistrēta 2021.gadā, un tās pamatkapitāls ir 40 000 eiro, liecina “Firmas.lv” informācija. Kompānijas vienīgais īpašnieks ir Olafs Pēteris Grigulis.