Jānis Hvoinskis: “Pašlaik gan neko nerakstu un neatdzejoju, bet tomēr nemitīgi par to domāju, tātad process notiek, nekas nav miris.”
Jānis Hvoinskis: “Pašlaik gan neko nerakstu un neatdzejoju, bet tomēr nemitīgi par to domāju, tātad process notiek, nekas nav miris.”
Foto no privātā albuma

“Putns ir tik augstu ka tu viņu nemani.” Jāņa Hvoinska dzeja 0

Dzejnieks Jānis Hvoinskis (1961) literatūrā debitējis 2009. gadā ar dzejoļu krājumu “Lietus pār kanālu e” (“Neputns”). Daudz publicējies kultūras periodikā, pirmā reize, kad viņa dzeja parādās medijos – 2003. gadā Liepājas Annas baznīcas draudzes avīzē “Menora”.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
“Viņš ļoti labi apzinās, ka daudzi no viņa grib atbrīvoties.” Eksperts nosauc brīdi, no kura Putina dienas būs skaitītas
Lasīt citas ziņas

“Kad tevi pārņem vēlme rakstīt dzejoļus, tu vienkārši pieraksti rindas, kuras veidojas tavā prātā. Tu tās izliec uz papīra, un tās vienojas ar emocijām, kuras tevī tajā brīdī valda,” atzīst dzejnieks.

Pazīstams arī kā tulkotājs – no krievu valodas atdzejojis un periodikā publicējis Maksima Ameļina dzeju, piedalījies Josifa Brodska “Dzejas izlases” atdzejošanā (“Neputns”) un tulkojis Vladimira Nabokova romānu “Camera obscura” (“Dienas Grāmata”). Rakstījis dziesmu tekstus Zigmara Liepiņa koncertuzvedumam “Kapteiņu stāsti” un Zigmunda Latuškēvica darbiem.

CITI ŠOBRĪD LASA

Šogad Latvijas Literatūras gada balvai nominēts Jāņa otrais dzejoļu krājums “Mūza no pilsētas N.” (“Neputns”, 2019). Literatūrkritiķe Ilva Skulte par šo krājumu raksta: “Ir nojaušams, ka arī dzejniekam pašam ir kaut kas “slēpjams”, kas izraisa emocijas un dara viņu gudru.” (“Punctum”)

Par to, kas dzejniekam ir nojaušams dzejā un ārpus dzejas, – ar prieku iztaujājām.

– Pastāsti, lūdzu, par savām attiecībām ar Brodski un Nabokovu. Kāpēc tieši viņi ir iekļuvuši tavu tulkojumu lokā?

J. Hvoinskis: – Ar Brodski aizrāvos Literārās akadēmijas laikā, kad Kārļa Vērdiņa dzejas darbnīcā darbojāmies ar atdzejojumiem. Neesmu pamatīgi pētījis, bet Brodskis atstāja iespaidu arī uz manu dzeju. Savas pēdas atstāj ikviens autors, kuru lasu.

Vairāk mani aizrauj Brodska agrāko laiku dzejoļi, tajos jaušamas spēcīgas emocijas, kas mani dzejā vienmēr saista. Viņa vēlākā dzeja kļūst formā pilnveidota, bet diemžēl pirmo darbu emociju tur pietrūkst.

To dēvē par sastingušajiem ūdenskritumiem – skaista, bet stinga, nejūtīga. V

ēlāk kļuvu pret viņu daudz atturētāks. Brodska nievājošais dzejolis, veltīts Ukrainas gadadienai, slavas pilnais veltījuma dzejolis padomju karavadoņiem, žēlabainā vēstule Brežņevam, kad Brodskis tika izsūtīts no PSRS… Tas viss degradē viņa cilvēcisko tēlu manās acīs, tur es neko nevaru darīt.

Savukārt Nabokovs manās acīs ir izcils tieši ar savu skandalozo romānu “Lolita”, kurā ir perfekti atainots notiekošais slima un būtībā tāpēc ļoti nelaimīga cilvēka smadzenēs. Pieķēros Nabokova agrīnajam romānam “Camera obscura”, kurā arī ir par kādu nelaimīgu cilvēku, kurš, traģiski iemīlējies nimfetē, nonāk tumsas varā gan tiešā, gan arī pārnestā nozīmē.

– Kas notiek ar dzeju, kad redzi to iznākam grāmatā – nodrukātu, fiksētu, sastingušu…

Reklāma
Reklāma

– Tajā brīdī tu šo dzeju esi pieteicis kā gatavu, tā beidzot ir piedzimusi un nekādas izmaiņas vairs nebūs iespējams veikt. Savā ziņā bīstams brīdis, jo līdz šim tā ir mājojusi tikai tavās smadzenēs, bet tagad nofiksēta tādā veidā, ka paliks pēc tevis arī pēc tavu smadzeņu nāves. Brīžiem ir briesmīgi padomāt, ka tas var ilgt mūžīgi.

– Dzejoļu krājuma noformējumā izmantots tavs portrets Andras Otto-Hvoinskas izpildījumā. Kā tapa šis darbs?

– Zīmējums tapa kādā brīdī, kad kā parasti lasīju,

Andra bieži izmanto savus tuvākos cilvēkus kā modeļus portretiem.

Portreti ir viņas mīļākā glezniecības forma.

– Kā Jānis Hvoinskis vada šīs dienas? Vai viņš raksta dzeju? Atdzejo?

– Šajās dienās ir iespēja veikt savu pamatdarbu no mājām, tas ir ļoti patīkami. Mani tas nemaz netraucē un nesatrauc. Pašlaik gan neko nerakstu un neatdzejoju, tomēr nemitīgi par to domāju, tātad process notiek, nekas nav miris, gan jau no šīm domām ar laiku kas izkristalizēsies.

Dzejas ABC

Literatūrkritiķe JŪLIJA DIBOVSKA: “Tas ir apbrīnojami, cik daudz nāves tēls parādās šajā dzejas kopā, tomēr cik viegli ornamentāli autors ar to rīkojas. Vai arī tas notiek dikti nopietni un eksistenciāli?

Aiz nāves tēla te stāv bagātīgas, neparastas dzīves tēls.

Dzīvot svešumā (un tur nomirt), ārstēt mīlestības trūkumu (bet nomirt no kaut kā cita acīmredzot), būt jaunam (un mirt) vai neredzēt putnus, kas jau ir augstu debesīs (un tāpēc var domāt, ka arī tas ir pirmsnāves sindroms) – tas viss ir dzejas rotaļlietu komplekts pieaugušiem prātiem.”

“KZ Grāmatplaukta” lasītājiem piedāvājam ieskatīties Jāņa Hvoinska jaunākā dzejas krājuma darbos.

***

Milzīga, tumša telpa, kurā vējš dzenā sniega vilktus zīmējumus, apsarga prožektora gaisma ir balta. Šajā telpā salauzts krēsls un tukšums. Šeit vienīgo skaņu rada durvju čīkstoņa, tās vējā veras vaļā, ciet. Vaļā, ciet.

Kad es kļuvu vecs, es dzimu, kad es biju jauns, es miru.

***

Gaismas ierīcē var sagūstīt taureni un ievietot zīdpapīra lapā

Mirkli apstādināt kustību ar nedaudziem kameras piesitieniem

(Arī otrajā plānā sastingušu šļakatu strūklakā kurā krīt lapas)

Bēres: no sievietes ķermeņa izslīd ēnas

Tās virzās pamestu rūpnīcu vārtos

Un tā visa vēl nav ir tikai taureņi kuri smīnot mūs vēro

Neredzami tie šūpo spārnus un taustekļus

Taurenis tāds pats putns

Raksta raksta

Nezina kur pārziemos

Tikai nolido īsāku ceļu

Arī septiņus gadus vecs bērns

Nevar būt nekas vairāk kā taurenis

Kurš īsu brīdi izstaro gaismu

***

Esmu piedzimusi no diviem tēviem tajā naktī lija logs mūsu telpā bija pilsēta

Vertikāla pār rue de la lune uz kuras mani tēvi glāstīja viens otru

Atmiņas process ar milzīgiem melniem spārniem mīt istabā ar norepušām antīkām vērtībām

Ilgstot nedēļu vai divas kurās tu neglezno neraksti

Putns ir tik augstu ka tu viņu nemani

Tad tu mirsti tik vien lai ieraudzītu

Serža Šagāla pilsētas elli

No rīta viņi uz kailajiem augumiem uzzīmē zīmes

Dzeltenas vienaldzīgas zīmes kurās vieglāk būs iekļūt svinam

Putns ir augstu un tie viņu vairs neredz

I

Tad es izvēlējos būt vīrietis kurš izklāj jumtus ar stikliem

Sāk palielināties mana jūtība mana aizskaramība un ievainojamība

Jumta istaba kļūst caurspīdīga un trausla

Vīrietis pie manis vairs neatgriežas amorfa un zūdoša kļūst viņa seja

Mainīgās plūsmas uzzīmētajos jumtu stiklos

II

Notiek viņa svinīgā ķermeņa pamešana

Kas atgādinās cigaretes vai vīraka dūmu iziešanu no kvēpināmā trauka

Apmēram sešos pēcpusdienā cilvēki steigsies mājup

Gāzes lukturu apgaismotās ielās ieraudzīs dūmaku līdzīgu miglai

Tas būsi tu īslaicīgi pārvērties tajā

***

Nonākot pie rēgu pilsētas ar dažām mirušām autostrādēm

To nepabeigtība satiekas punktā kurš atrodas manā acī

Šai punktā vispirms izzūd nauda tad paziņas arī tādas banālas jūtas kā mīlestība

Tu paliec viens apskalots laika jūrā

Sāc domāt par atkal noietu loku un atgriešanos bijušā vietā

Vienīgi zeme mežonīgi turpina savā orbītā joņot līdz viņas punktam norāvusies kā sirds

Bet jūsu punkti nesakritīs nekad

Ir tik ierasts vakars nekāds un nenosakāms kurā gribētos iesākt ko jaunu un nebijušu

Uzsmēķēt ko līdzīgu opijam

Vai kā romāna tēlam atstāt sevi savu identitāti doties uz citu pasaules malu iesākot dzīvot no jauna

Iepazīt etniski svešu sievieti nesaprast viņas valodu un iesākt kopdzīvi

Dzīvot un nesarunāties vien vērot apkārtni to attēlojot vienā no nedaudzajiem veidiem

Vēlāk saslimt ar kādu retu un neizdziedināmu slimību

Piemēram mīlestības trūkumu kurai tava imunitāte nespēj pretoties

Pārāk vēlu to atklāt pārāk vēlu lai varētu iznīcināt

Un tā vienkārši nezinot valodu nevienam neko nesakot nomirt svešumā

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.