Odesas osta
Odesas osta
Ekrānšāviņš no “X”

Kas ir graudu koridors un kāpēc tas ir tik svarīgi 157

2022. gada jūlijā ar Turcijas un ANO starpniecību tika noslēgts graudu līgums. Toreiz Ukrainā tika bloķēti desmitiem miljonu tonnu graudu. Pateicoties līgumam, tos beidzot atsāka eksportēt pa Melno jūru.

Reklāma
Reklāma
Ja Putins noliktu karoti… Mākslīgais intelekts nosauc 6 ļoti reālus scenārijus, kas varētu notikt Krievijā
Viedoklis
Krista Draveniece: Igors ar perforatoru mēnesī nopelna divreiz vairāk nekā Rīgas mērs. Uz kuras planētas mēs dzīvojam? 288
“Labi, ja savu kotleti atdod draugam, bet lielākoties visu apēd spainis!” Direktors parāda patieso ainu skolas ēdnīcās
Lasīt citas ziņas

No trim Ukrainas ostām – Odesas, Čornomorskas un Južnojes – graudi tika izvesti pa “graudu koridoru” 310 jūras jūdžu garumā un trīs jūras jūdzes platumā. Līgums tika vairākkārt pagarināts, bet 2023.gada jūlijā Krievija pameta “graudu koridoru”. Neskatoties uz to, Ukrainai vienpersoniski izdevās atjaunot graudu un metālu eksportu pa jūru.

Tas notika pēc tam, kad Ukrainas militārpersonām izdevās atgūt kontroli pār šo jūras daļu un atbrīvot teritoriju no mīnām. Atjaunoto tirdzniecības ceļu pa jūru mēdz dēvēt par “Bruņoto spēku koridoru”. Jaunatvērtais jūras ceļš ļāva palielināt eksportu uz Āfriku un Āziju, apejot Eiropu, kur dažviet sākās problēmas ar Ukrainas produkciju.

CITI ŠOBRĪD LASA

2024. gada pirmajos trīs mēnešos no 17 miljoniem tonnu lauksaimniecības eksporta aptuveni 12 miljoni tonnu tika eksportēti caur Lielās Odesas ostām, gandrīz 3 miljoni tonnu – caur Donavu un tikai 2 miljoni – ar sauszemes transportu, galvenokārt dzelzceļu caur ES kaimiņvalstīm.

Jūras ceļa eksports ir lētāks, jo kuģu tonnāža ir daudz lielāka, skaidro BBC. Turklāt jau kopš pirmskara laikiem jūras ostās ir labi attīstīta dzelzceļa un noliktavu infrastruktūra. Tomēr jūras koridors joprojām ir ārkārtīgi riskants. Ostas infrastruktūra ir biežs masveida Krievijas apšaudes mērķis. “Ostas nestrādās – arī ekonomika nedarbosies. Ekonomika nedarbosies – nebūs bruņoto spēku degvielas uzpildes,” skaidro Deniss Marčuks no Visas Ukrainas Agrārās padomes.

Speciālisti norāda, ja turpināsies uzbrukumi Odesas ostām un cietīs ārvalstu kuģi, graudu koridorā strādāt gribētāju skaits var samazināties. Lai gan varas iestādes vēl nav ziņojušas par šādām tendencēm.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.